פרשת 'ישראל ביתנו'

עונשה של המקורבת לליברמן קוצר בשנתיים וחצי

המקורבת של שר האוצר ליברמן, סגנית שר הפנים לשעבר פאינה קירשנבאום, שהורשעה בעבירות שוחד חמורות - נכנסה לכלא לפני כשמונה חודשים. היום, בית המשפט העליון החליט על הפחתת עונשה (משפט)

קובי אטינגר | כיכר השבת |
פאינה קירשנבאום (צילום: גיל יערי, פלאש 90)

בית המשפט העליון קיצר היום (רביעי) את עונשה של פאינה קירשנבאום, מי שהייתה סגנית שר הפנים וחברת כנסת מטעם "ישראל ביתנו", ונחשבה למקורבת מאוד לאביגדור ליברמן, שר האוצר כיום.

שמונה חודשים לאחר שקירשנבאום נכנס לכלא, הודיע בית המשפט העליון, כי עונשה שנקבע לעשר שנים יופחת בשנתיים וחצי, גם עונשו של מנכ"ל משרד החקלאות לשעבר רמי כהן, שהורשע בפרשה, יופחת מ-30 ל-18 חודשי מאסר.

השופט י' עמית שכתב את פסק הדין העיקרי בעניינה, סקר את האישומים בהם הורשעה ועמד על היקפה הרחב של עבירת השוחד החובקת סוגים שונים של התנהגויות; סוגים של מצבים; סוגים של מעשים; סוגים של מתת; ושל דיני ראיות מיוחדים. כל אלה באו לידי ביטוי בתיק של פאינה קירשנבאום כמי שלקחה שוחד וביקשה שוחד, ובסוגי מתת שונים כמו מתת בכסף, מתת בשווה כסף (כמו מחשב, טלפונים סלולריים, מצלמה, מימון יחסי ציבור); ומתת בטובות הנאה למיניהן ולסוגיהן השונים (כמו העסקת קרובי משפחה או סיקור חיובי באתר אינטרנט).

השופט עמית ציין כי לאור מדיניות הענישה הנוהגת, נסיבות ביצוע העבירות על ידי פאינה קירשנבאום מחייבות ענישה מחמירה ומשמעותית. עם זאת, נקבע כי יש להקל במידת מה בעונש שהושת עליה, וזאת בהתחשב בעקרון אחידות הענישה לאור העונשים הקלים בהרבה שהושתו על מעורבים אחרים בפרשיות השונות; וכן בשל העובדה שבתקופה הרלוונטית לא היה קיים מנגנון סדור במפלגת ישראל ביתנו לקביעת אופן חלוקת הכספים הקואליציוניים, כמו גם היעדר נוהל או הנחיות כתובות וברורות בכל הנוגע לאופן הקצאת כספים, אשר תרמו להיווצרות השיטה ולהיקפה של הפרשיה שלפנינו. השופט עמית הוסיף וציין כי מצבן של אסירות נשים המרצות את עונשן בכלא "נווה תרצה" קשה יותר מאסירים גברים, המחולקים בין בתי הסוהר בהתאם למאפייניהם האישיים, לסוג העבירה שבגינה נכלאו ולאוכלוסיית האסירים בבית הסוהר. בהזדמנות זו הזכיר השופט עמית כי בשעתו עמדה על הפרק תוכנית להעברת כלא "נווה תרצה" למבנה חדש ומודרני אך הדבר לא בוצע עד היום.

השופטת ע' ברון הוסיפה כי ממרום מעמדה כבעלת שררה, החולשת על הקופה הציבורית בדמות הכספים הקואליציוניים של מפלגתה, ניצלה פאינה קירשנבאום לרעה את המנדט שניתן לה, תרמה לתרבות של שחיתות ושוחד שפשתה למרבה הצער במקומותינו ומאיימת לחתור תחת סדרי השלטון במדינה.

אשר לרמי כהן, השופט א' שטיין (שכתב את פסק הדין העיקרי בעניינו ואליו הצטרפו יתר חברי ההרכב) סקר את האישומים שבהם הורשע כהן ועמד על השיקולים לקולא בעניינו, ובכלל זאת שירותו המשמעותי בצה"ל בתפקידים בכירים שונים, גילו ונסיבות אישיות נוספות.

כזכור, התיק כנגד קירשנבאום החל כבר לפני 7 שנים, עם חשיפת החשדות נגדה. לפי כתב האישום, בשנים 2006 עד 2014 במסגרת תפקידיה בכנסת ובממשלה קיבלה קירשנבאום טובות הנאה לעצמה, לבני משפחתה ולמפלגתה בתמורה לסיוע לארגונים ואישים מהכספים הקואליציוניים שקיבלה 'ישראל ביתנו'.

על פי כתב האישום נהנתה קירשנבאום מחופשות מפנקות בחו"ל, לה ולבני משפחתה.

לפני כחצי שנה נחשף, כי שר האוצר, אביגדור ליברמן, ביקר את פאינה קירשנבאום, בכלא נווה תרצה שם היא מרצה את מאסרה. בעקבות הפרסום, מלשכתו של השר אביגדור ליברמן נמסר: "חברות נמדדת ברגעי מצוקה ולא ברגעי תהילה. השר אביגדור ליברמן ביקר את גב׳ קירשנבאום בדיוק כפי שביקר בעבר את מר סטס מיסז'ניקוב ואת ח"כ אריה דרעי בעת שריצה את עונשו".

לסיום הוסיף כי "מיותר לציין כי הפגישה הינה חברית בלבד וללא כל קשר לתפקיד הרשמי בו מחזיק השר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר