הפלייליסט של ה'תשפ"ב

המון שירים, אלבומים והופעות, אבל קצת להיטים...

לאחר העלאת אלפי סינגלים, ראיונות עם ענקי הזמר בתוכנית 'המבקר' וטורי ביקורת נוקבים, מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, מסכם את שנת תשפ"ב המוזיקלית | האם ישנו שינוי מגמה במוזיקה היהודית? (מגזין מוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
גדולי הזמר היהודי באולפני 'כיכר השבת', השנה (צילום: כיכר השבת)

לכבוד המגזין האחרון של שנת תשפ"ב ביקש ממני העורך הראשי לסכם את שנת תשפ"ב מהבחינה המוזיקלית. משימת סיכום שנה היא לא תמיד משימה קלה, היא מצריכה עיון בחומרים הרבים שיצאו השנה - כ-2,500 סינגלים... מעבר לאלבומים שיצאו ואני משתדל לעשות מלאכתי נאמנה.

למגזין סיכום שנה המלא - הקליקו כאן

כמויות החומר המוזיקלי השנה בלתי נתפסות והן אולי מסבירות את העובדה למה היו לנו כל כך מעט להיטים שתפסו השנה. איך שיר יכול להיתפס, כשבמקביל אליו יוצאים כל יום כעשרה שירים חדשים? כשאתמול יצאו עשרה שירים חדשים וכנראה גם מחר... דור של שפע, שגם איתו צריך לדעת איך להתמודד בלי לאבד את ההנאה בשמיעת חומרים חדשים כל הזמן. אני כבר כמעט ולא מוצא זמן לשמוע שירים ישנים, במרדף אחר ההאזנה מתוקף תפקידי לכל החומרים החדשים.

לכמות יש מחירים. בשנים שקדמו היו לנו שירים שהרגשנו בקלות שהם שיר השנה או לפחות מועמדים חזקים וברורים לתואר, השנה אני ממש מתקשה להצביע על השירים האלה. היו המון שירים טובים, רמת ההפקה ב"ה עולה כל הזמן, כנ"ל רמת הטקסטים, הרבה פחות שירים רדודים ודלי טקסט ועדיין אני ניצב מול הרשימה ולא ממש יכול לבחור את שירי השנה, שום שיר לא באמת בלט באופן משמעותי במיוחד על מתחריו.

לצד זרם השירים האדיר, אין ספק שבזירת האלבומים הייתה לנו שנה מוזיקלית נהדרת ומשובחת מאד. אחרי כמה שנים בהם לא ראינו כמעט אלבומים חדשים, יצאו השנה המון אלבומים חדשים - קמפה 2X, מרדכי בן דוד, משה קליין, נמואל, מוטי שטיינמץ, מרדכי שפירא, אהרן רזאל ועוד רבים אחרים, שהוציאו אלבומים מלאים ועשירים בתוכן, חלקו חדש לחלוטין.

האלבום כקונספט, כבר הוספד כל כך הרבה פעמים וקשה להתנבא מה יקרה איתו בעתיד. בינתיים, נראה שיש עוד מקום של כבוד לאלבום, אם כי בתוך ים החומרים היומי הנגיש, באמת כבר קשה לי להאזין לאלבומים מלאים שיוצאים ביום רגיל, בו כאמור יוצא עוד "אלבום" שלם של סינגלים מעניינים לא פחות, לפחות רובם.

תופעה מוזיקלית נוספת שהתעצמה השנה היא ההופעות. השנה זכינו למבחר אדיר של הופעות מכל הסוגים והגוונים רבות מהן התקיימו בהפרדה מלאה, דבר שבעבר היה נראה כמו חלום שלא יתגשם לעולם. גדולי הזמר היהודי הופיעו בכל רחבי הארץ ונתנו לנו את הזכות לשמוע אותם בלייב. אברהם פריד כמעט וגר בישראל עם כמות ההופעות שלו השנה והיה זה מדהים לראות איך הזמר הזה ממשיך להוביל את המוזיקה החסידית בחן רב, תוך כדי שיתופי פעולה מעניינים.

לצד גדולי הזמרים, בשנה האחרונה התחלנו לראות גם זמרים מהדרג הבינוני שפותחים קופות, אמנם באולמות קטנים יותר, אבל עדיין מדובר במהלך מדהים שאני מקווה שילך ויגבר. לא רק לזמרים גדולים יש קהל שרוצה לשמוע אותם בהופעות, גם לזמרים ה"קטנים" יותר יש מה למכור וזהו תהליך מבורך במיוחד שמחזק את הקשר של הקהל אל האמנים והיצירה.

כפי שכתבתי, נושא ההופעות המופרדות התחזק השנה מאד, לאחר שתקדים אחד הביא להבנה שישנן הופעות שפשוט אי אפשר לעשות במעורב. לא היה צורך לא במכתב רבנים ולא "במחאה קדושה". הציבור הביע את מחאתו ובאופן מהיר האמנים הבינו והתיישרו לפי זה. כוחו האמיתי של הציבור עשה את העבודה כפי שראוי שיקרה וזה מרשים ומשמח מאד. כולי תקווה שגם בשנה הבאה נמשיך לקבל הופעות רבות ואיכותיות כל כך.

סיכום שנה זו ההזדמנות גם שלי לומר תודה לכל האמנים שעושים מאמצים כבירים ליצור מוזיקה איכותית ברמה גבוהה, כשהם משקיעים בכך מהונם ואונם. למוזיקה כוח מיוחד ואדיר והעבודה שלכם היא פשוט "אוכל נפש" בשביל רבים כל כך.

בהזדמנות זו גם אבקש סליחה ממי שחש נפגע ממני, אני משתדל גם בהבעת ביקורת להיות ענייני ומכבד, ולא לכתוב לעולם משפט שלא אהיה מסוגל לומר ליוצר פנים מול פנים. סליחה אם לא עניתי לכם, כי פשוט טבעתי בעשרות פניות מידי יום. סליחה שלפעמים מרוב עומס הייתי קצר רוח ולא נחמד כפי שאני מצפה מעצמי.

ולסיום, סליחה גם מכם הגולשים אם לא עשיתי את מלאכתי נאמנה ולא ביקרתי תופעות ראויות לביקורת, אתם אלו שלמענכם אני בכלל כותב וחורש כל כך הרבה שירים ואלבומים.

תודה לכם, תודה להשם ויהי רצון שנזכה לשנה טובה, מתוקה ונעימה לאוזן...

והנה, עשרת הסינגלים/קליפים הפופולריים השנה ב'כיכר השבת'

10. נתנאל ישראל וחיים ישראל בדואט: תהיה שמח

9. 'עקיבא' בסינגל קליפ חדש: "יש בך הכל"

8. חנן בן ארי בסינגל חדש לכבוד סבו: "חנניה"

7. להקת זושא בקליפ חדש: ניגון הודיה של ר' גרשון אלברט

6. פיני איינהורן נחשף בקליפ חדש: תאמין

5. חנן בן ארי בסינגל קליפ חדש: "מקום"

4. משה קליין וגד אלבז בדואט: "לנסות"

3. יעקב שוואקי בסינגל קליפ חדש: זה יכול להיות אתה

2. נפתלי קמפה בסינגל קליפ חדש: לכשיפוצו

1. שמחה פרידמן בסינגל קליפ סוער: בוא לפה

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר