מגזין כיכר

מה עובר על יונתן רזאל? // ביקורת סינגלים

מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, בטורו השבועי והפעם על קליפ האנימציה החדש של יונתן רזאל, החדש המלהיב של מוטי וייס ופרויקט השבת שלא כדאי לכם לפספס (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |

הזמר והיוצר יונתן רזאל, הוא אחד היוצרים היותר מורכבים ומעניינים במוזיקה היהודית. הוא החל את דרכו עם האלבום הראשון שיצא לפני כ-15 שנה (2007) "סך הכל" ומאז פרץ שיאים ותקרות זכוכית עם להיטיו הגדולים במיוחד, אלו עם המילים מהמקורות "והיא שעמדה", "קטונתי" ועוד.

• >> למגזין המלא - כנסו כאן <<

רזאל שהגיע מבית דתי, אך נטש את הדת כנער צעיר, שב אל המקורות באופן מלא והפך עם השנים לאברך כולל נלהב שבאמת שרוי בעולם של לימוד תורה לצד המוזיקה והיצירה. זכיתי להכיר אותו באופן אישי ובכל שיחה איתו מורגשים באופן ברור הערכים העמוקים שמוליכים אותו ומובילים אותו בדרכו ובבחירותיו.

דווקא בגלל זאת הופתעתי קלות מהסינגל החדש שלו "תשירי", או יותר מדויק מקליפ האנימציה שצורף אליו. מדובר בשיר נעים ויפה מאד שהלחין רזאל למילותיה של דניאלי זוננפלד ז"ל, שנהרגה בתאונת דרכים ועל פי הצהרת אנשי היח"צ הוא האחרון לפני האלבום החדש של רזאל שיצא בחודש הבא. רזאל שר את המילים היפות בסגנון שנסוני עם האקורדיון המתוק ברקע ובהחלט מדובר באחד השירים המרגיעים והיפים ששמעתי בתקופה האחרונה.

השיר שמדבר על שירה בחוץ ולמעשה מהווה סוג של משל ליציאה לעולם והבעה עצמית גם אם התחושה שהיא שאתה "צרוד" ושאין מי שמקשיב לך, תורגם לקליפ אנימציה בו ישנה נערה שפשוטו כמשמעו רוצה לשיר ויוצאת לשיר ברחובה של עיר. לא מדובר בקליפ לא צנוע באופן חד משמעי, אבל המסר שלו, של נערה ששרה ברחובה של עיר, קצת תמוה בעיניי, במיוחד ליוצר כמו יונתן רזאל. אינני יודע מה הוביל את ההחלטות בהוצאת הקליפ הזה, הוא לא נוגד את ההלכה באופן ברור, הוא לא פרובוקטיבי, אבל הוא עדיין חריג ממה שראינו בדרך כלל מכיוונו של רזאל.

אני משער שהשיר בכל מקרה לא יושמע בתחנות הרדיו החרדיות בשל היותו מושר בלשון נקבה ואולי בשל כך הרשה רזאל לעצמו להיות גמיש יותר גם בתכני הקליפ. אני כבר יודע מה תהיה תשובת אנשי היח"צ שלו: "זה לא מיועד לחרדים", אבל אין מה לעשות החרדים הם חלק בלתי נפרד מהקהל של יונתן רזאל וקשה להתעלם מזה.

בכל מקרה, אני כבר מחכה לאלבום החדש של יונתן רזאל, אחרי יותר מחמש שנים, שבהם אמנם קיבלנו לא מעט שירים חדשים כסינגלים ואני בטוח שכרגיל זה יהיה מעניין ומאתגר.

פרויקט השבת שאסור לכם לפספס

את שמו של מנדי פורטנוי אנו פוגשים בשנתיים האחרונות על רשימות הקרדיטים של עשרות שירים. הוא פסנתרן מוכשר ברמות על (מקנא בו, מודה) ומעבד מרענן ומוצלח. לפני כשנתיים רגע לפני הפריצה הגדולה לעולם העיבודים, הוא החל בפרויקט קסום יחד עם אחיו ישראל פורטנוי, בו הם שירים את ניגוני השבת עליהם גדלו בבית אביהם ששימש כרב קהילה בבריטניה במשך 30 שנה.

הם אירחו עד כה בפרויקט את חבריהם ממיטב היוצרים במוזיקה היהודית, שלמה כ"ץ, איתן כ"ץ, להקת זושא, אלכס קלייר הבינלאומי המצליח והפעם מתארח הזמר והיוצר יוסף קרדונר, לביצוע מרגש במיוחד ל"לכה דודי" המושר בברסלב ובמקור מגיע מחסידות מודז'יץ.

הביצוע של הפורטנוי'ס כרגיל מלטף במיוחד, מלא בהרמוניות מרטיטות, כששירתו הנוגעת של קרדונר מעניקה לביצוע הזה קסם מיוחד משלו.

פרויקט השבת הזה של האחים, הוא פשוט קסם מוזיקלי אמיתי ואם לא יצא לכם עדיין להתענג עליו, עשו לעצמכם טובה והאזינו לכל שירי הפרויקט (נמצאים גם בכיכר השבת).

אם הוא כאן - הכל כאן

הזמר והיוצר מוטי וייס, יצא בסינגל חדש ויפיפה "הכל כאן", לחן של הזמר והיוצר שיבי קלר, למילותיו של הלל הזקן ועיבוד משותף של וייס ודייויד טויב. הפעם מדובר בסינגל קומזיצי אלקטרוני קצבי וכיפי במיוחד שאני כבר יכול לשמוע אותו באוזני רוחי מבוצע בעשרות קולות ומחיאות כפיים נלהבות.

וייס מצליח שוב להביא את התבלין הייחודי שלו, שהופך כל שיר שהוא שר ל"שלו", גם אם הוא לא זה שכתב והלחין אותו וכמאמר השיר "אם אני כאן הכל כאן". לאחר ההתחלה המבטיחה, אין ספק שוייס מבסס את עצמו כאחד היוצרים המשמעותיים של השנים האחרונות עם זרם יציב של להיטים שפשוט כיף לשמוע ולשיר והפעם גם לרקוד. תענוג.

ולפינת השירים האהובים עליכם הגולשים השבוע:

במקום הראשון: יעקב שוואקי עם הסינגל החדש שלו "להדליק את הלילה"

במקום השני: מוטי וייס עם "הכל כאן"

במקום השלישי: יונתן רזאל עם "תשירי"

  • להערות הארות, ועצומות מחאה: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר