מגזין כיכר

משנכנס אדר מרבים בשמחה ובשירה // ביקורת מופעים

מבקר המוזיקה של כיכר השבת, נתנאל לייפר, ביקר בארבעה מופעים לקראת חג הפורים וחזר כדי לספר על החוויות והרשמים, והם לא היו מעטים (מגזין מוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: Alejandro Ortiz on Unsplash)

ימי חודש אדר הביאו עלינו מבול של שירים חדשים (הרבה כמות ומעט מאד איכות) וגם לא מעט הופעות משובחות שאספר לכם על ארבע מהן בהם השתתפתי בשבועיים האחרונים, הספק נאה ומהנה בהחלט אם כי זירת ההופעות הנפרדות הוזנחה הפעם למרבה הצער.

יהודה כ"ץ והמעגל: קרליבך 2023

אפתח במופע של יהודה כ"ץ והמעגל, בשונה משאר המופעים שאכתוב עליהם, מדובר באחד האמנים שמופיעים הכי הרבה במוזיקה היהודית. כ"ץ, מתלמידיו הגדולים ביותר של ר' שלמה קרליבך, מופיע מידי מוצאי שבת במסגרת המופע שלו "מוצ"ש לייב" עם מיטב השירים שלו מכל הזמנים, כולל מתקופת 'רבע לשבע', שירים של קרליבך וגם חומרים חדשים.

>> למגזין המלא - כנסו <<

יהודה כ"ץ הוא אמן נשמה פשוטו כמשמעו ובדומה לרבו הוא לא פועל בשביל פרסום, הכסף לא מניע אותו ומה שעומד לנגד עיניו כל הזמן זה הרצון לשמח, לקרב ולאחד דרך המוזיקה. היה לי קשה להאמין שיש אנשים כאלה, אבל לאחר כמה מפגשים ושיחות עם הבחור, זה באמת מה שמניע ובוער בו וזה מדהים ומרגש כל פעם מחדש.

כ"ץ אסף סביבו להקה משובחת בהחלט עם מיטב הנגנים בתחום, יניב כליל החורש על חליל הצד, גיל שפירא על הגיטרה, אילן קינן על הבס וערן פורת בתופים, כל אחד מהם ניגן/מנגן עם מיטב האמנים במוזיקה הישראלית והשילוב שלהם עמוק וטוב.

כ"ץ והלהקה גם שרים יחד ברוב חלקו של הערב, בשונה מזמרי סולו רגילים, הלהקה וגם הקהל הם חלק בלתי נפרד מהמופע, ההרמוניות הקוליות של הנגנים המשובחים והקהל שמצטרף בחלק מהשירים הם פשוט תענוג. אם אתם מתגעגעים לקרליבך או לרוק משובח, יהודה כ"ץ והמעגל הם המופע שאתם צריכים לבוא אליו ולהיות מוכנים לשיר ולשמוח.

'שמואל': ההבטחה מתחילה לממש את עצמה

את הזמר והיוצר 'שמואל' פרדניק, אני מלווה באהבה כבר כ-4 שנים, אבל רק עכשיו הוא מתחיל בפריצה האמיתית שלו. הלהיט האחרון שלו "תן לי תפילה" כבש לבבות רבים וזכה להשמעות בכל כלי התקשורת. יש לו קול מלטף, מוזיקליות נהדרת ורגש שצף בכל תו ותו משיריו.

מופע הבכורה שלו עם הלהקה היה סולד אאוט בתוך ימים ספורים מפתיחת מכירת הכרטיסים והמקום היה עמוס עד אפס מקום בקהל ששר את כל מילות השירים, גם אלו הפחות מוכרים. שמואל היה נרגש ומרגש והיה ניכר שהוא נהנה מכל רגע על הבמה.

המופע היה בסגנון אקוסטי ורך ואני צופה שבמופעים הבאים שלו הוא יצטרך לצרף גם את המחשב לחגיגה כדי לתת את העוצמות שלעתים נדרשות משיריו דוגמת הלהיט "תעצרו את העולם", שגם הוא הפך לאהוב במיוחד.

במופע התארחו גם חברי הלהקה הקודמת שלו "החברים משער יפו" שנתנו קטע מעולה ביחד "אם אני מאמין", שכתב והלחין חבר הלהקה דולב מוסרי. הם נשמעים כל כך טוב ביחד וההרמוניות שלהם בשלושה קולות פשוט מצמררות. ממש הצטערתי שהם לא ביצעו ביחד שיר נוסף.

שמואל, הוא אחד האמנים המבטיחים לטעמי במוזיקה היהודית, והכוונון שלו בשנה האחרונה נראה טוב ונכון, ואני מחכה כבר לחומרים החדשים.

עדי רן: רוק קדוש

הופעה של עדי רן, מוותיקי המוזיקה היהודית המקורית, היא תמיד משהו ששווה לראות ולשמוע. האנרגיות שלו בשניה שהמיקרופון מולו הן פשוט תופעה בפני עצמה. בשנים האחרונות הוא מופיע בעיקר במופעים קטנים וביתיים, רובם באזור המרכז. ההגעה שלו לבית הלבן והמעיין בבת עין, הייתה בהחלט הזדמנות נהדרת להשתתף שוב במופע של היוצר האדיר הזה.

בית הלב והמעיין הוא מקום חדש יחסית בבת עין שבגוש עציון, הפועל בינתיים בימי חמישי ומוצ"ש, בית של הופעות ג'אמים מוזיקליים חופשיים ומהנים ואווירה ייחודית שתוכלו למצוא רק שם. זו לא ההופעה הראשונה שהם מארחים במקום בתקופה האחרונה ואני מקווה שהוא ימשיך במסורת המבורכת הזו.

עדי רן ביצע במופע ממיטב להיטיו בכל הזמנים, והיה ניכר כי לולי השעה המתאחרת הוא היה ממשיך בעוד שעתיים של מופע. הקהל שר איתו לאורך כל המופע את מילות השירים.

כדרכו, עדי רן היה דרמטי ומצחיק, קטעי הדיבור שלו בין השירים גררו רעמי צחוק ואין ספק שהמיקרופון עושה לו פשוט טוב. התענגתי על הביצוע ל"אל תסתכלי אחורה", "אתה קדוש", "יש הקב"ה" ו"נקודות של כיסופין" שחתם את המופע המשובח.

עדי רן הוא לא אמן "פופולרי", הוא עושה מה שבראש ובלב שלו מתוך אמנות בלבד, זו אולי הסיבה שאנו לא שומעים ממנו דברים חדשים כל כך בשנים האחרונות, אבל ערימת החומרים הוותיקה והאיכותית שלו יכולה בקלות לפרנס כמה הופעות מקפיצות. אם יש לכם הזדמנות להגיע לאחת כזו, חוויה מומלצת ממש.

"הלב והמעיין": ככה עושים כלייזמר מודרני

להקת "הלב והמעיין" היא אחת מלהקות הכלייזמר שהצליחו לצאת ממסגרת ה"מירון" ולהגיע לקהלים חדשים ומגוונים הרבה יותר. הם הוציאו כמה אלבומים אך בשנים האחרונות עקב פרויקטים שונים של חברי הלהקה, הם לא הופיעו ביחד. מופע האיחוד שלהם במוצ"ש לפני פורים בהיכל שלמה בירושלים, היה פשוט תענוג מוזיקלי שאני שמח שלא פספסתי.

למי שלא זוכר, "הלב והמעיין" הם המפיק המוזיקלי ונגן הבס בלהקה - נאור כרמי, נגן הקלרינט המוערך חיליק פרנק, הכנר שמלווה את מיטב האמנים במוזיקה היהודית - אורן צור, נגן כלי ההקשה המשובח והמשעשע אסף זמיר, נגן האקורידאון הווירטואוז אריאל אלייב ומי שהצטרף ללהקה הפעם כזמר ונגן גיטרה אקוסטית - אברהם יצחק רוזנצוויג.

הלהקה ביצעה את מיטב ניגוני הפורים בעיבודים ייחודיים כשכל אחד מהווירטואזים על הבמה נותן קטעי סולו מעולים ומרשימים במיוחד. בין השירים הסבירו כרמי ופרנק על מקורות השירים והלחנים, זה היה מעניין במיוחד, אם כי היה צורך במעט יותר הידוק של הטקסטים לטובת יותר מוזיקה.

המופע היה ארוך ומושקע וכל אחד מהנגנים קיבל גם את מנת הסולו שלו, כולל אסף זמיר שנתן קטע תופים וכלי הקשה מלהיב במיוחד בשילוב הקהל. הלהקה גם ביצעה שיר חתונות בוכרי מקפיץ בהובלתו של אריאל אלייב (אבא של אמיר נגן הקנון המשובח של ישי ריבו).

אני מקווה שהלהקה תחזור לפעול יחד גם על במות נוספות שכן יש להם ייחודיות וטעם משלהם, טעם המשולב מהחב"דיות האנרגטית של כרמי, הירושלמיות העסיסית של פרנק, התל אביביות הקלאסית של צור, הנחלאיות של זמיר והאירופאיות הבוכרית של אלייב. מילה טובה גם לזמר אברהם יצחק רוזנצווייג שנכנס לתפקיד בצורה נעימה ונתן כמה קטעים משובחים וכיפיים. היה כיף.

  • להערות, הארות וטיפים לניקיונות לפסח: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר