מגזין כיכר

מופע "אזמרה": ה"צמאה" של ברסלב כבש את בנייני האומה

מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, השתתף במסורת החדשה של ניגוני ברסלב, בביצועם של מיטב אמני החסידות וחזר כדי לספר לכם האם הפוטנציאל האדיר אכן מצדיק את עצמו (מגזין מוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
מופע אזמרה (חיים טויטו)

יום חמישי שעבר בבניני האומה בירושלים, התקיים אירוע משמעותי במיוחד עבור המוזיקה היהודית. מופע "אזמרה" בהשתתפות הזמרים שולי רנד, יוסף קרדונר, יונתן רזאל, ביני לנדאו והאחים גת. מופעי מוזיקה ראינו רבים וטובים, אך מה שהופך את האירוע הזה למשמעותי יותר הוא הפלייליסט שלו - שירי ברסלב, שלראשונה מועלים על במה גדולה בהפקה עשירה ומורחבת.

>> למגזין המלא - הקליקו <<

אי אפשר לברוח מההשוואה שעלתה גם על במת הערב הזה מפיו של שולי רנד - מדובר למעשה ב"צמאה" של הברסלבים. את מה שעושה "צמאה" לשירי חב"ד, עושה "אזמרה" לשירי ברסלב. למעשה מדובר במחמאה, שכן "צמאה" זה בית ספר נהדר, שאני מקווה מאד שילמדו ממנו והלוואי וחובבי המוזיקה היהודית יזכו בעוד פסטיבל מוזיקה יהודית משובח כל כך.

הקהל שגדש את האולם היה ב"אורות", כיאה לחסידי ברסלב הנמצאים בשמחה תמיד ועוד בטרם החל הערב היו במקום מעגלי ריקוד גדולים בהשתתפות מאות בני אדם ששרו ורקדו בהתלהבות משירי ברסלב.

המופע החל ב"ניגון הבעל שם טוב" הנודע, בהשתתפות כל הזמרים, שעלו אחד אחרי השני לבמה וביצעו את הניגון המרגש יחד. בניגוד לצמאה בו הפלייליסט מורכב כמעט נטו מניגוני חב"ד העתיקים יותר, באזמרה הזמרים המשתתפים קיבלו חירות לבצע גם משיריהם החדשים, כך שהקהל קיבל חדש וישן כאחד. כך לדוגמא שולי רנד ביצע את "אני בן של מלך עשוי מאבנים טובות" לצד "לכה דודי" הברסלבי ודואט עם ביני לנדאו ל"אדיר איום ונורא" המוצאי שבתי.

אל מול כל כוכבי הערב אותם ראינו אין ספור פעמים על הבמות הגדולות, מי שהיה מרענן יותר היה יוסף קרדונר שכמעט ואינו מופיע במקומות גדולים. קרדונר הקפיץ את הקהל עם שירי ברסלב דוגמת "רק לשמוח יש" לצד הלהיט מאלבומו הראשון, שיר הנושא "סימנים בדרך".

(כיכר השבת)

הקהל שר לאורך כל שירי המופע בהתלהבות רבה ורקד בשירי השמחה, אם כי הייתי שמח לו המחרוזות של הריקודים היו ארוכות יותר. עד שהקהל כבר נכנס להתלהבות, המופע עבר לשיר הבא השקט. ניתן היה לראות את ההבדל בין האמנים כאשר שולי רנד ויונתן רזאל מתורגלי ה'צמאה', ידעו להפעיל את הקהל בצורה יעילה במיוחד, כשהם מקפיצים אותו ומעוררים התלהבות אדירה.

נקודה נוספת, מופע מסוג כזה לא זקוק להנחיה שעוצרת את שטף המוזיקה, המופע צריך להנחות את עצמו עם מעבר לשיר כשכל זמר יודע בדיוק מתי הוא צריך לעלות ושלום על ישראל. תוספת מלל לא תמיד נצרכת וכל המוסיף גורע.

לברסלב יש מאות שנים של מסורת מוזיקלית, אם כי רובה השתמרה רק ב-50 השנים האחרונות, עם ההקלטות של הזמר דוד רפאל בן עמי ז"ל, שהלך לעולמו בתקופת הקורונה. אין ספק שאם הוא היה חי, הוא היה חייב להיות על הבמה הזו. המופע קצת חיזק את הצורך ליצור רשימה מגובשת יותר של ניגונים מתאימים. כך לדוגמא הייתי אולי מוותר על "מעוז צור" הנהדר והאהוב במיוחד, תמורת ביצוע של "ובכן צדיקים" או "מי יתנני אבר כיונה", שגורם לכל חסיד ברסלב להיכנס לקצב.

המופע התקיים לגברים ולנשים בנפרד, כשמופע הנשים היה שונה לחלוטין והתקיים על ידי זמרות.

את הערב ניהל מוזיקלית הקלידן והמעבד אהרל'ה נחשוני, בליווי מיטב הנגנים על הבמה כגיטריסט עמית יצחק, המתופף אלון יופה, הכנר גדי פוגטש, נחמן צוקר על כלי הנשיפה וליאור עוזרי על הבס. במידה והאירוע אכן יהפוך למסורת מידי שנה - ויש לו פוטנציאל עצום להיות כזה, אני מאמין שהוא יוכל גם לקבל סט עיבודים והפקה משלו דוגמת העיבודים של נאור כרמי לשירי חב"ד, כאלה ששווה להקליט אותם גם.

מי שהגיע כזמר אורח מפתיע יחסית, הוא הזמר והיוצר נפתלי קמפה, שנכח בקהל והוזמן לשיר את הלהיט שלו "כל הנחלים" כשהקהל מלווה אותו בשירה אדירה. קמפה ה"ליטאי", הוכיח את הנקודה שכולנו כבר יודעים היטב, לא צריך להיות "ברסלבר" כדי להתרגש משירי ותורות ברסלב, לא צריך להיות חב"דניק כדי ללמוד תניא או לרקוד בהתלהבות מהניגונים הנפלאים של החסידות. אנו בעידן טוב יותר בו ניתן לטעום וליהנות מכל השפע הרוחני הזה מבלי להיכנס להגדרות מיותרות.

זו השנה הראשונה של המופע וכבר ניתן להגדיר אותו כהצלחה אמנותית משובחת וכיפית. זו הייתה חוויה מוזיקלית מעולה ומשמחת, רקדנו, שרנו והתרגשנו, אני כבר מחכה לשנה הבאה כדי לראות אילו הפתעות יגיעו ובערב כזה רק השמים הם הגבול. תרשמו לעצמכם, "אזמרה" בראש חודש ניסן, אל תפספסו.

פינת השירים המואזנים ביותר בידיכם הגולשים:

השבוע היו קרבות צמודים במיוחד בין השירים שזכו להשמעות רבות.

במקום הראשון: יואלי דיקמן עם הקאבר החדש שלו ל"קדש ורחץ" יחד עם מקהלת פרחי שיר ושבח והמנצח שלה חיים מאיר פליגמן. וכן... לא טעיתי במילה קאבר.

את המקום השני חולקים: 'אלייצור' עם הסינגל "חום ואהבה" ומרדכי שפירא עם "אני יהודי".

את המקום השלישי חולקים שלושה שירים: מוטי שטיינמץ עם הביצוע המרגש שלו ל"בלבבי", 'עקיבא' עם הסינגל החדש "צעדים" וכניסה מפתיעה יחסית של יובל טייב עם שיר המחאה הנהדר שלו "חלאס".

  • להערות הארות ומתכונים לשרויה: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר