דדי גראוכר, האיש והאגדה

אין לו תחליף: הלב הגדול של המוזיקה החסידית - נדם | פרויקט זיכרון מקיף

ענק הזמר החסידי, דדי גראוכר, הלך לעולמו בגיל 62 - לאחר שנות סבל, כשהוא מותיר אחריו מורשת מוזיקלית מפוארת ומשבצת שאין לה תחליף | מבקר וחוקר המוזיקה היהודית, נתנאל לייפר, במאמר ענק על יצירתו המוזיקלית, האלבומים, הדואטים וכל הפרטים המעניינים שלא ידעתם על האיש והלב הגדול - שנדם לו (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
דדי גראוכר ז"ל עם אברהם פריד וליפא שמלצר, במופע 'האסק' לפני 13 שנים (צילום: סטן ווייס, שלאגר)

קשה לכתוב את המילים - דדי גראוכר ז"ל, הזמר החסידי הענק ואיש החסד המיוחד, שכעת נשמעים אין ספור סיפורים על ההתנדבויות הרבות שלו לשמח אנשים נדכאים וחולים. הוא היה גיבור הילדות של שנות ה-90 שלי, נער צעיר שמגלה את דדי דווקא באלבומו השלישי (מסדרת האלבומים עם יוסי גרין) והמופתי "ואהבת" ואז חוזר בהתלהבות להאזין גם לשני אלבומיו הראשונים והמעולים.

דדי גראוכר היה זמר ענק בעל קול גבוה ועוצמתי, שידע לשיר נקי וגם ידע לצרוח בצרידות שמזיזה את מיתרי הלב, אבל יותר מהכל הוא היה דמות מיוחדת, זמר בעל נוכחות וכריזמה אדירים, מהסוג שאנו לא רואים. כשדדי שר אי אפשר היה להתעלם, לא מהקול ולא מההגשה הנדירה שתמיד מילאה את הלב ברגש של שמחה או של תפילה.

בטור זיכרון זה, אשתדל לשרטט ככל הניתן את דמותו המוזיקלית של דדי, האיש שאין ספק שידע לבחור שירים טובים, אבל גם ידע להלחין לא מעט כאלה בעצמו.

"אמנם הנה זה הוא"

האלבום ה"ראשון" - ותחזינה

רוב חובבי דדי מכירים אותו מסדרת אלבומיו המצוינת עם המלחין האגדי יוסי גרין, שלקח אותו תחת חסותו, אך דדי החיל את הקריירה המוזיקלית שלו כבר כמה שנים קודם לכן, באלבום "ותחזינה עינינו". באלבום זה הוא עוד שר בהברה ספרדית מלאה, דבר שהיה אז חריג יחסית במוזיקה החסידית ואולי הייתה זו הסיבה שהאלבום לא זכה לפרסום גדול ולמעשה היה מוכר רק לבקיאים וליודעי הדבר.

האלבום יצא בשנת 1979, דדי בן ה-19 עוד היה אז אברך צעיר במיוחד בישיבת בית אל העונה לשם "עודד דוד גראוכר". דדי חושף באלבום גם את כשרון ההלחנה שלו, עם חמישה שירים שהלחין, כולל שיר הנושא, שזכה יחסית להשמעות לאחר שדדי התפרסם. את האלבום הפיק ועיבד מוזיקלית מרדכי סובול ז"ל, שיצר לדדי עיבודים עם נגיעות קלאסיות עשירות. סובול גם הלחין את השיר שחותם את האלבום "אשר ברא", בסגנון פולק-מארש, בו הכניס מחווה מוזיקלית קלאסית מובהקת למארש החתונה המפורסם של מנדלסון.

האלבום נפתח בשיר 'הללו' בלחנו של מלחין לא מוכר בשם זוהר מיכאלי שמאוחר יותר הפך לר"מ בישיבת מצפה יריחו, שהלחין שיר נוסף באלבום (כה אמר השם), השיר נפתח בצורה איטית, אך מהר מאד הופך לשיר פולקה קצבי, כשעיבודי המיתרים והנשיפה של סובול נשמעים יחסית איכותיים לסאונד המקובל באותם ימים.

ברשימת המלחינים של האלבום, ניתן למצוא גם את חברו לספסל הישיבה, הזמר עקיבא מרגליות, שהלחין שני שירים, ואת ברוך דים, אביו של הזמר יהודה דים, שהלחין את השיר "עץ חיים" באלבום.

בניגוד לשירתו ה"חזקה" של דדי אותה אני מכירים מאלבומיו עם יוסי גרין, שירה בה הוא גם משתמש בצרידות רוק, באלבום הראשון שלו מלטף דדי בקולו בצורה נקיה השונה לחלוטין מהדמות אותה הכרנו לאחר מכן. באלבום הזה "חוטא" דדי לראשונה גם בשירה באנגלית בעלת מבטא ישראלי כבד ("אפפוני חבלי מוות" בלחנו הוא), כפי שעשה גם באלבומיו המאוחרים יותר עם "טאטי" ו"אמא".

"חסד ואמת"

רצה - האלבום "הראשון"

14 שנים לאחר "ותחזינה עינינו" (1993), חובר דדי למלחין המצליח והחשוב יוסי גרין ולמעבד משה לאופר, שניהם אז בשיא הצלחתם עם אברהם פריד והוא מוציא את האלבום "רצה". האלבום שינה לדדי את הקריירה והפך אותו לאחד הזמרים המצליחים במוזיקה החסידית ומבחינת רבים נחשב לאלבום הראשון שלו.

דדי עובר באלבום זה לשירה בהברה אשכנזית, למרות שגדל בציונות הדתית, מתוך הבנה שכך יקל עליו לחדור לקהל האמריקאי, שהיה אז מרכז המוזיקה החסידית בעולם. באלבום יוסי גרין לוקח חסות מוזיקלית מלאה על דדי, הוא מלחין את רוב שירי האלבום עבורו ואפילו פותח את האלבום בשירת מקהלה חשופה במיוחד שפותחת את הלהיט "כי הם חיינו". מדובר בפתיחה אמיצה במיוחד, שהיום אין שום סיכוי בעולם שמשהו היה מעז לעשות, בטח לפתוח איתו את האלבום... ועוד לעשות שיר רוק באורך 5:18 דקות שהפך ללהיט ענק, שהושר ונרקד בכל אירוע באותם ימים.

מהאלבום בלטה גם היצירה "רצה", שיר הנושא של האלבום באורך 8:43 דקות... זו יצירה יוסי גרינית טיפוסית דוגמת "תניא", "שטר התנאים" ועוד, עם קטע ראשון איטי שמתפתח לאט לאט לקטע דמוי חזנות איטי אף הוא, מעבר ל"שיר" רגוע ולסיום התפתחות מהירה ומלאת שמחה בה דדי מטעים אותנו בשירתו הכאילו הצרודה והמרגשת.

שיר נוסף בולט מהאלבום הוא "אמא" שיר שגרין הקדיש לאמו ואף הצטרף ממש בשירה לדואט עם דדי. המילים של פנינה קלבר והלחן של גרין. דדי מבצע את השיר באנגלית עם מבטא קלוקל, אך עדיין לא מצליח להרוס את הלחן היפיפה שהפך ללהיט. שיר נוסף באנגלית מהאלבום הוקדש למשפחתו של גרין - "טאטי", גם הוא נכתב על ידי פנינה קלבר. הייתה זו לדעתי הפעם האחרונה שדדי שר באנגלית באלבומיו, אם כי גם הקהל האמריקאי, למרות החיוך הרחב לנוכח המבטא הקלוקל (תזכרו בזה זמרים אמריקאים כשאתם שרים לנו בעברית), אהב את השירים והם מוכרים עד היום בקרב חובבי המוזיקה החסידית באנגלית.

באלבום דדי משתף לראשונה פעולה עם מי שיכתוב לו בהמשך כמה מהלהיטים הכי גדולים שלו - ישי לפידות. לפידות הלחין את השיר "וזכנו" מדובר בשיר מהיר במקצב ה"אסטה" שהיה נפוץ באותם ימים. בעלי האוזן החדה, גם ישמעו את קולו באופן ברור בשירת המקהלה שפותחת את השיר, ואם כבר מקהלה, משתתפים בשירת הקולות באלבום לצדו של יוסי גרין גם חברי להקת 'חברותא' - חנוך וינדרבוים, רוני פרקש וגם דוד הולשטיין, מי שהיה בזמנו הבעלים של חברת התקליטים 'נועם הפקות', שהוציאה את האלבום.

שירים מצליחים נוספים מהאלבום היו "פי צדיק" ו"לב טהור", שניהם שירים שקטים ומרגשים של יוסי גרין, בהם מראה דדי את הטונים הגבוהים במיוחד שלו וכמובן הלהיט המשותף בלחן לדדי וגרין - "ריבון", שיר מלהיב ששנתיים לאחר מכן היה כבר יוצא במקצב רוק עוצמתי עטוף גיטרות דיסטורשן, אך אז זכה לעיבוד אסטה קליל יחסית, עם נגיעות רוקנרול בלבד.

מי שרוצה לקבל כבר הצצה לדמות הססגונית של דדי, יכול לשמוע את פתיחת השיר שחותם את האלבום "שמח תשמח" בלחנו של משה לאופר. השיר נפתח כביכול ברעש של חתונה כשדדי מכריז באנגלית "אוקיי חבר'ה "שמח" וסופר באנגלית לפתיחת השיר. גימיק טיפשי למדי אבל כזה שמראה את דמותו מלאת החיוך וההומור של דדי כמו גם שירת ה"שה שמח עוד תשמח", עיוות מגוחך של המילים שאיך שהוא התקבל אז באהבה.

משה לאופר, שעיבד את כל שירי האלבום, עטף את השירים באופן משובח ונעים מאד לאוזן בסגנונו הנודע והנקי.

"אדון השלום"

אמנם - דדי מטפס לצמרת

שנה לאחר "רצה", 1994, מוציא דדי את האלבום השני בסדרת האלבומים עם גרין - "אמנם". גם הפעם עם עיבודיו של משה לאופר. האלבום נפתח עם הלהיט "כי הם חיינו" בלחנו של ר' ברוך צ'ייט. סוף סוף, שיר רוק לכל דבר ועניין עם סולו וגיטרות חשמליות.

מיד אחריו מגיעה היצירה "אמנם", שיר הנושא של האלבום באורך 8:09 דקות. מדובר בשיר בלחנו של גרין למילים של הרמח"ל. גרין סיפר לי בהזדמנות כי הוא בכלל לא התכוון לתת את השיר לדדי, אלא הלחין אותו ככל הנראה עבור אברהם פריד. איך שהוא דדי שמע את השיר והכריז מיד כי הוא רוצה אותו. גרין המופתע כי לא חשב שהשיר יעניין את דדי האנרגטי הסכים והשיר הפך ללהיט ענק למרות אורכו הגריני. עד היום השיר נחשב לאחד משיריו המוכרים ביותר של דדי והוא מושר בקומזיצים שונים.

מהאלבום בלטו גם הלהיט "הוא יגאל" בלחנו של ישי לפידות, שיר שביצעו לפני גם האחים ברונר במסגרת להקת חסידיש, "חסד ואמת" בו חזר דדי לראשונה לשיר בהברה ספרדית, אינני יודע בדיוק למה. השיר המז'ורי הקסום הפך ללהיט ענק של ממש ולאחד השירים הידועים של דדי וגרין. חובבי היצירות של יוסי גרין פונקו באלבום ביצירה ארוכה נוספת - "שמע בני", שיר מרגש שמסתיים כרגיל בקטע מהיר וסוחף.

עוד בלט השיר "יהי החודש", להיט רוק כיפי במיוחד שהלחין יוסי גרין, "טעמו וראו" המרגש גם הוא בלחנו של יוסי גרין והלהיט הגדול ביותר מהאלבום "לך אתן" בלחנו של משה מונה רוזנבלום בליווי מקהלת הרבנות הצבאית. השיר שהושר אף הוא בהברה ספרדית, הפך לשיר ההתיישבות של אותם ימים ואני לא אשכח את דדי עומד עם דמותו הענקית על משאית מלווה בתזמורת כשהוא סוחף את קהל האלפים בהתלהבות אדירה עם הלהיט במהלך מצעד הדגלים בירושלים באותה שנה.

"בטחו בה'"
"אני מאמין"

ואהבת - דדי בשיא

בשנת תשנ"ו (1996) גראוכר נחשב לכוכב הגדול ביותר במוזיקה החסידית אחרי מרדכי בן דוד ואברהם פריד. אלבומו השלישי "ואהבת" כבש את כל מצעדי השירים והשירים שלו הושמעו בטירוף בכל מקום ונרקדו בכל חתונה.

דדי היה מילה נרדפת לאנרגיה מטורפת ושירה גבוהה ועוצמתית כפי שרק הוא ידע לשיר כמו גם הטעויות ב"עיבריס", טעויות קטנות אך משעשעות שהיוו חלק מכרטיס הביקור של דדי. סגנון השירה של דדי ייחודי עד היום ואין אף אחד שיושב במשבצת שיצר אז לעצמו. היה זה אלבום שלישי בתוך שלוש שנים בלבד, בהפקתו של המלחין החסידי הנודע והאהוב יוסי גרין שפרש את חסותו על הכוכב האנרגטי והלחין עבורו להיטי ענק ויצירות מצוינות שלא נס ליחן גם כמעט שלושה עשורים לאחר מכן.

האלבום "ואהבת" הביא חידוש למוזיקה של דדי, בשני האלבומים הראשונים עבד גראוכר עם משה לאופר ואילו באלבום הזה המעבד היה מונה רוזנבלום שהביא סגנון נועז יותר מבחינת העיבודים. מונה היה באותם ימים בשיאו אחרי כמה אלבומי ענק עם מרדכי בן דוד והבחירה של דדי במונה הייתה הגיונית ומקובלת ורק העצימה את הוויכוח שהעסיק באותם ימים את החובבים הנלהבים האם דדי נשמע יותר טוב עם לאופר או עם מונה...

האלבום נפתח בחידוש של גראוכר ללהיט של להקת חסידיש מתוך אלבומה השני - "וקווי השם" בלחנו של ישי לפידות. הביצוע של גראוכר הזניק את השיר והפך אותו ללהיט ענק שנוגן ובוצע באותם הימים בכל חתונה כולל הפתיח המלהיב של דדי שנפתח בצורה איטית ורק לאחר מכן הופך לשיר רוק סוער.

כדרכו של יוסי גרין באותם ימים גם באלבום זה נכנסו שתי יצירות מצוינות "אמר רבי אלעזר" ו"עד אמצא" בו התארח גרין גם כסולן, שניהן באורך "לא חוקי" בתפיסה המוזיקלית של 2023, אך באותם ימים פשוט ציפינו למצוא אותם בכל אלבום בו מעורב יוסי גרין.

מהאלבום בלטו באותם ימים השירים - "מנחם" שיר שכתב והלחין דדי לזכרו של מנחם ארנטל ז"ל. לא מדובר בפאר היצירה השייקספירית בלשון המעטה אך הסיפור המרגש מאחורי השיר עשה בהחלט את העבודה. היה זה שיר אישי דבר שלא נפוץ בכלל באותם ימים במוזיקה החסידית והייתה זו מחווה מיוחדת למשפחת ארנטל. גם "חברון" שחותם את האלבום בלחנו ומילותיו (שוב הלא שייקספיריות בלשון המעטה) של דדי עצמו (עם עזרה בלחן ממשה לאופר ובמילים מאשתו מלכה תבלט"א), רכב על גלי האקטואליה עם שירי חברון ששטפו אז את המוזיקה החסידית והיה להצלחה שהמשיכה את הלהיט "לך אתן".

מונה עצמו תרם שני לחנים לאלבום הלהיט "כולנו כאחד יחד" ושיר הנושא של האלבום "ואהבת" שהיה גם להיט ענק, אך הלחן היפה ביותר בעיניי מתוכו הוא של יוסי גרין עם עזרה מאייבי רוטנברג, שני המלחינים החסידיים הדגולים - "אלוקיי נשמה", כשהוא מוקדש לזכרו של מלחין חסידי דגול אחר - ר' שלמה קרליבך.

הוויכוח האמור לעיל בין חובבי לאופר לחובבי מונה רוזנבלום גם מוביל את הוויכוח איזה אלבום של דדי יותר טוב האם זה "רצה" הראשון או שמא "ואהבת" השלישי, כשלכולם ברור כי לאחר האלבום הזה בו דדי היה בשיאו, החלה הירידה שהסתיימה כמה שנים לאחר מכן עם פרישתו המלאה של דדי מהמוזיקה לעולם העסקים.

"אלוקי נשמה"

בטחו בהשם - אלבום קאברים ראשון

אחרי ההצלחה האדירה עם האלבומים המקוריים החליט דדי בשנת 1998 להוציא אלבום קאברים מלהיב כשהוא חובר למפיק אהרן טייטלבוים ולשלושת המעבדים המובילים במוזיקה החסידית של אותם ימים - משה לאופר, מונה רוזנבלום וישראל לאם. האלבום נפתח בשיר מקורי בלחנו המלהיב של ישי לפידות, שיר הנושא - "בטחו בהשם". השיר הפך ללהיט ענק והושר בכל מקום.

מהאלבום בלטו גם "אחינו" בו אירח דדי לראשונה את ילד הפלא הגדול בכל הזמנים, עמית ליסטוונד, שהיה אז בשיאו. ליסטוונד התארח גם במחרוזת "שמע ישראל" בביצוע מעורר השתאות ששילב גם את לחנו הנודע של צביקה פיק בגרסת רוק סוחפת מלאת אנרגיות.

אחד השירים באלבום חושף את חוש ההומור של דדי - "אני מאמין", מדובר בלחן של להקת אבא השבדית שהוצמד למילים היהודיות. דדי כתב על עטיפת האלבום כי הלחן "מבית אבא" וכך יצא ידי חובת כל הצדדים כשהוא נותן קרדיט אך גם לא מזכיר מפורשות את הלהקה הלועזית.

שיר מקורי נוסף באלבום היה "כיצד מרקדין" בלחנו של ראובן במברגר, שיר רוק סוחף שהאנרגיות הבלתי נגמרות של דדי פשוט גורמות למאזין לרצות לרקוד. האלבום זכה להצלחה גדולה, אבל נחשב לצד הקריירה המקורית של דדי.

"הכל לטובה"

אדון השלום - תחילתה של שקיעה

אלבומו הבא של דדי - "אדון השלום", יצא שנה לאחר מכן, בשנת 1999. דדי חבר שוב לטייטלבוים, כשהפעם הוא עובד לראשונה עם המעבד רובי בנט שגם הביא איתו לאלבום 4 לחנים של האב, המלחין החסידי הוותיק והאהוב, ר' חיים בנט. יוסי גרין? אל תחפשו אותו באלבום הזה וגם לא באלבום הבא והאחרון של דדי.

האלבום נפתח בלהיט "זוכה" שהלחין הזמר יענקי זינגבוים, שיר סוחף שביצע כבר במקור האח מוטי זינגבוים ומיד אחריו מגיע שיר קומזיצי ארוךךךךך ונעים במיוחד - "אדון השלום", בלחנו של ר' חיים בנט, בו מתארח שוב ילד הפלא עמית ליסטוונד לביצוע מרגש.

שירים נוספים שבלטו ממנו הם "לא נזוז מפה", שדדי הלחין בעצמו. שיר המשך לשירים עם הגוון הפוליטי שדדי הוציא בכמה מאלבומיו הקודמים. באלבום יש גם לחן של מרדכי בן דוד - "שהחיינו", שיר רוק חביב שלא הפך להצלחת ענק גדולה מידי. בהיעדר יוסי גרין מי שנחלץ ליצירה היה דדי עצמו שיצר את "אני מאמין" לחן שלו ליג' עיקרים כשהוא מארח את עמית ליסטוונד לקטע מרהיב. הלחן של דדי נהדר ומעניין כשהוא יצר לחנים שונים לקטעי השיר. בשיר זה ביצע את העיבוד, הפסנתרן ירון גוטפריד.

באלבום מבצע דדי שיר נוסף בעברית בלחנו - "תן לנו תקווה" למילים של רבקה שרון. על פי המסורת של דדי, גם הפעם לא מדובר בטקסט מושחז מידי בלשון המעטה, אך עדיין השיר זכה ללא מעט השמעות בזמנו. האלבום "אדון השלום", היה האחרון שדדי עוד הצליח להיות משפיע דרכו על שדה המוזיקה החסידית עד לפרישתו לעולם העסקים.

"כי הם"

האלבום האחרון - הכל לטובה

האלבום 'הכל לטובה' שיצא כמעט 5 שנים אחרי 'אדון השלום' (2003), היה האלבום האחרון שהוציא דדי ולאחריו אולי גם בגלל חוסר ההצלחה שלו, הוא פרש מעולם המוזיקה. הוא שר פה ושם, אבל הפסיק להוציא אלבומים מקוריים. ההפסקה הארוכה מאלבומו הקודם דחקה את דדי מצמרת המוזיקה החסידית והשינויים שהחלו במוזיקה היהודית השפיעו ככל הנראה על דדי.

באלבום חזר דדי לעבוד עם משה לאופר, אך לא עם גרין. 4 משירי האלבום הלחין איצי וואלדנר, לצד לחנים של ישי לפידות, אלי לאופר, משה לאופר ודדי עצמו בשיר אחד (ירושלים).

האלבום נפתח עם השיר "מי" שיר רוק סוחף בלחנו של איצי וואלדנר, שהלחין גם את השיר השני מתוכו - "השם" יצירה ארוכה באורך 7:28 דקות.

מתוך האלבום בלט "הכל לטובה", שיר הנושא בלחנו של ישי לפידות, שהופק מוזיקלית יחד עם להקת ענבי הגפן של נעם חייט ויצא גם באלבום "תן חיוך" של להקת ענבי הגפן בביצוע יחד עם לפידות וסולן הלהקה רועי ידיד שלראשונה שר בהברה חסידית. שיר נוסף שהושמע הוא "לזרעך", גם הוא שיר ארוך בלחנו של משה לאופר, אם כי ממש לא בטוח שיש הצדקה לאורכו של השיר.

דדי המשיך לשיר בכמה אלבומי אוסף וקאברים בשנים שלאחר מכן אבל אחרי האלבום הזה, זה כבר לא היה אותו הדבר.

"רצה הקב"ה

דדי עושה שמח: אלבומי האוסף וההתארחויות

במהלך השנים דדי התארח בלא מעט אלבומים, אני אנסה ליצור פה רשימה מקיפה, בתקווה שלא שכחתי שום דבר.

1979 - "50 שנה לבני עקיבא" - "קדש את חייך", שכתב והלחין נתן שחר.

1980 (כנראה) - באלבום "קבל רינת עמך" משירי חיה רוזנפלד. דדי ביצע שם שני שירים "זכור השם" ו"גלה כבוד מלכותך".

1982 - "מצעד הזמירות החסידי" - "אשא עיני" - דדי ביצע את השיר בלחן שלו בפסטיבל בעיבודו של ננסי ברנדס.

מתי שהוא בשנות השמונים - "ראיתי איש בדרך", סינגל שיצא על תקליט. מילים קובי לוי, לחן ועיבוד מוזיקלי: אמיר פרוהליך.

1987 - "מטל השמים ומשמני הארץ" - אלבומו של הזמר לייבל'ה העשל ז"ל. דדי התארח לסולו בשניים משירי האלבום בהפקתו ולחניו של משה לאופר - "כל מקדש" עם קטע סולו מטורף וגבוה במיוחד ו"חיים", שניהם לחנים נהדרים של לאופר עם ביצוע נפלא של דדי שהיה אז זמר עלום שם.

"בלב שמח" אלבומו של זאב וינדיש ותזמורתו - דדי ביצע שלושה שירים: "מהרה" (אלימלך לובין), "ברוך הגבר" (לב ש), "אני מאמין" (לב ש).

1989 - "קול סלוניקה - ושמחת" - ר' ברוך צ'ייט. דדי התארח באלבום כשהוא מבצע שישה מהשירים חלקם לבד וחלק לצדו של יהודה שנאל, כולם בלחנים של צ'ייט, השיר "ואני בחסדך" המוכר שביצע מאוחר יותר מרדכי בן דוד יצא במקור באלבום זה. באלבום מבצע דדי את השיר "לולי תורתך" אותו הוא מבצע שוב מאוחר יותר בגרסה חדשה באלבום "במערבא שרו".

1995 - "סוליד גולד 1" - אל תירא, להיט הענק מבית היוצר של המלחין אבי פישהוף. השיר זכה להצלחה עצומה, כשהוא יוצא גם בזמן השיא של דדי כזמר.

1996 - "זמירות 2" - אין כאלוקינו בלחנו של קרליבך בעיבודו של סוקי ברי.

"הטובים שבטובים" - "תיפול עליהם" שביצע במקור שטרייכר, בלחנו הנפלא של גדעון לוין.

1997 - JEP 5 - "כאייל תערוג" שביצע במקור יוסי גולדשטיין.

1998 - "חן 6" - "השם העלית" בלחנו של יונתן וייס ובעיבוד של ג'ף הורביץ.

"מונה 3" - "שיהא הכל", בדואט עם עמית ליסטוונד. לחן ועיבוד: מונה רוזנבלום.

"אשת חיל" - לחן של יוסי גרין אותו מבצע דדי לצידם של דודו פישר, יידל ורדיגר, מנדי ג'רופי ועוד.

1999 - רובי בנט ותזמורתו - "ויבשר לנו" בלחנו ועיבודו של רובי בנט.

"מנגינות חופה 2" - "מי אדיר" בלחנו של אייבי רוטנברג, עיבוד: ישראל לאם.

2000 - אול סטאר (כל הכוכבים) - "ונשגב" בלחנו הנודע של קרליבך, עם עיבוד מרשים במיוחד של סוקי ברי.

2001 - "הוקד און דדי" - אלבום קאברים עם סוקי ברי וג'ף הורביץ. האלבום היה אמור לצאת מלכתחילה כאלבום אינסטרומנטלי, אבל לאחר שהעבודה עליו הסתיימה החליטו המפיקים כי כדאי להביא זמר ודדי הוזעק אל הדגל ויצר אלבום קאברים אנרגטי וסוחף.

"הנשמה לך 3" - תזמורת שלהבת - "אין בהם טבע" דואט עם גלעד פוטולסקי בלחנו של אלי לאופר.

"אשר ברא" - לחן, באלבום "מחול הצדיקים" של יעקב זינגבוים. האם ידעתם שלדדי יש לחן שהוא נתן לאחר מבלי שהוא שר אותו בעצמו? אז מסתבר שיש אחד כזה.

"אדון עולם" - דדי השתתף בלהיט האול סטאר, מאלבומו של קן ברג'ס - "לא לבד במדבר".

2002 - "הטובים שבטובים 2" - "מקדש מלך" בדואט עם המלחין והמפיק גדעון לוין.

"לרקוד עם נגינה 5" - "קול דודי" אותו ביצע במקור מרדכי בן דוד.

"שוש אשיש" - מתוך האלבום 'רוקדים חתונה' של עמית סופר ותזמורתו.

"מפני מה משה" - לחן של יוסי גרין בעיבודו של משה לאופר. שיר לזכרו של מוישי רובנר, סטודנט מצטיין לרפואה שנהרג בתאונת דרכים.

2003 - כוכבי השמים - "קול מבשר", בהפקה של סוקי ודינג ובלחן של ר' יהודה גפן.

"שוש אשיש" - דדי התארח באלבומו של עמירן דביר לשלוש רצועות "אנחנו מאמינים", "הקב"ה אנחנו אוהבים אותך" ו"שמעתי".

"ישימך" מתוך האלבום "הודיה", משירי אהוד בר לוי.

"שומר ישראל" מתוך האלבום "עם ישראל חי" של 'אויף שימחעס'.

2004 - "מיאמי ודדי - ערבים", אלבום מופע של פרחי מיאמי בניצוחו ועיבודו של ירחמיאל ביגון.

"שומר ישראל" - משירי אוהד בר לוי - דדי התארח באלבום עם השיר בלחנו של בר לוי ובעיבודו של רלף לויטן.

"אני מאמין" - מתוך האלבום "אידאלאך אידאלאך" של ישיבת כפר הרואה.

2005 - "דדי ויונתן" - אלבום קאברים לשירים שונים מהמוזיקה היהודית עם הגיטריסט יונתן פורת.

"עוד ישמע" - מתוך האלבום "מתוך שמחה" לחן ועיבוד של משה לאופר.

מחרוזת ריקודים באלבום 'רוקדים חתונה 2' של עמית סופר ותזמורתו.

"דרשו" - דדי ביצע מחדש את שירו של ר' הלל פלאי, שביצע במקור מנדי וולד. מתוך האלבום "השירה הזאת"

2006 - "שירה חדשה" - "איתן" - דואט בין דדי וישראל פרנס בלחנו ועיבודו של יובל סטופל

2007 - "הזמנה לחתונה" - מחרוזת 'סימן טוב' יחד עם אהרל'ה סמט בהפקתו של רובי בנט.

2014 - "אמן ואמן" - "וכל אשר יעשה יצליח", דדי בדואט עם גלעד פוטולסקי. הלחן של שייע מנדלוביץ העיבוד של ישראל לאם.

2016 - "על התורה" - מתוך האלבום "קול הכוכבים", דואט עם המלחין צבי סילברשטיין. עיבוד דני גרוס.

2017 - "שלאגר" - "וחזקת והיית לאיש" - לחן של לויק טובול ומשה לאופר שאחראי גם על העיבוד.

"בואו נשמח" - סינגל של דדי עצמו בלחנו של בנו אביאל. עיבוד יואלי דיקמן.

2018 - "לשורר שיר חדש 6" - השיר האחרון של דדי - "בית בישראל" בדואט עם שלומי גרטנר.

"וקווי ה'"

בחמש השנים האחרונות מצבו הבריאותי הורע והוא אושפז פעמים רבות בבית החולים. לפני כשנה הוא עלה בפעם האחרונה על במת בנייני האומה כשהוא יושב חלוש על כיסא. במופע לכבודו של המלחין והיוצר ר' ברוך צ'ייט. לא זכינו שהוא ישוב לאיתנו וישמח אותנו שוב.

לפני כשנה וחצי רציתי מאד לראיין אותו לתכנית שלי. הבנתי שמצבו הבריאותי אינו יציב ונקבע שנגיע אליו לביתו לצורך צילום ראיון. ארבע פעמים נקבע ראיון ונסגר צוות צילום וברגע האחרון הוא חש שלא בטוב והריאיון בוטל. התייאשתי ואני מצטער שלא התאמצתי יותר להעניק לזמר הענק הזה את הכבוד הראוי לו. בתכנית שנערכה לכבוד 3 שנים לתכנית, נשאלתי על ידי ידידי, המעבד והיוצר אלי קליין, מי האמן שאני הכי רוצה לראיין ועוד לא עשיתי זאת ועניתי מיד "דדי". לצערי העמוק לא אגשים את החלום הזה וזו תזכורת לעצמי לא לוותר ולהשתדל כמה שיותר לתת את הכבוד לאמנים בעודם איתנו ולא רק לאחר שהם הולכים לעולמם.

דדי היה יוצר ענק ודמות ססגונית, שהשפיעה עמוקות על המוזיקה החסידית והיהודית. לכתו בטרם עת והעובדה שהוא לא מצא את עצמו בעולם השירה בשנים האחרונות מצערים מאד. שיריו הרבים והמרגשים ימשיכו ללוות אותנו חובבי המוזיקה היהודית עוד שנים רבות. כי תכל'ס לדדי אין תחליף.

יהי זכרו ברוך!

תודה מיוחדת לאיש המוזיקה אלעזר מרקס, שתרם מהידע האדיר שלו לצורך השלמת הכתבה.

  • להערות, הארות ופרטים נוספים שאולי נשכחו על דדי: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר