הפושע הלחין, החסידים אימצו

לוי פאלקוביץ' לא לבד: השירים ה"מגויירים" שהפכו ללהיטים במגזר

לוי פאלקוביץ' לא המציא את השיטה: שדר הרדיו יוסי גיל, הגוגל האנושי בנושאי מוזיקה, מזכיר לנו כמה שירים נוספים ש'גויירו' והפכו ללהיטי ענק במגזר החרדי. גם מרדכי בן דוד בפנים (מוזיקה חסידית)

גבי כץ | כיכר השבת |
מרדכי בן דוד, בני אלבז ופיאמנטה, ארכיון (צילומים: ברוך עזגאוי, מנדי הכטמן ויח"צ)

אתם עדיין בהלם מכך ש"אחכה לו" של לוי פאלקוביץ' הוא בעצם "גיור" של שיר שביצעה זמרת אמריקנית באייטיז? כנראה שאתם ממש לא מכירים את המוזיקה החסידית שמלאה ביצירות מגויירות רבות. גיור שירים במוזיקה החסידית לא הומצא אתמול ואף לא לפני עשור, כבר בחסידויות הקדומות לקחו אדמו"רים רבים שירים שהלחינו נכרים והפכו אותם לניגוני החסידות.

דוגמא בולטת לכך ניתן למצוא בחסידות חב''ד, שאחד מהניגונים המוכרים שלה - 'שאמיל', הולחן על ידי לא פחות מראש כנופיה בערי הקווקז. על פי האגדה, השיר הולחן כשאותו ראש כנופייה ישב בכלא. לאחר שנים הלחן הפך לניגון עם פרשנות חסידית. חסידים, ולא רק בחב"ד, בטוחים כי "לרבי יש את הכוח לקחת ניגון גוי ולגייר אותו בכוחו".

(שאמיל - גיור חב"די)

מאחר וגוגל עדיין לא המציאה שירות חיפוש מוזיקה בדומה לשירות חיפוש התמונות שלה, פנינו לגוגל האמיתי שלנו לענייני מוזיקה, שדר הרדיו יוסי גיל, שהציג לנו מספר שירים מגויירים שהפכו ללהיטים. מתוכם, בחרנו את שלושת המוכרים ביותר.

אחד השירים הבולטים והמוכרים ביותר שגוירו והפכו ללהיטים הוא "יידן" של מרדכי בן דוד. האחרון אמר לא פעם שאם היה יודע שהשיר בעצם "מגוייר", ודאי שלא היה משלב אותו באחד מאלבומיו. במקור, השיר בוצע דווקא בישראל במסגרת "האירוויזיון".

(יידן - מרדכי בן דוד)

שיר אחר שפורסם בשנים האחרונות והפך ללהיט היסטרי כמעט בכל חתונה חרדית הוא "ה' מלך" שמבצעים בני וגד אלבז. השיר הגיע ממדינה בדרום אמריקה, ובגרסתו היהודית חרך את המגזר. במקרה הנוכחי, אפשר לתלות את הצלחת ה"גיור" בטקסט האמוני, יותר מאשר בלחן הסתמי.

(ה' מלך - בני וגד אלבז)

שיר שלישי שגוייר והיה ללהיט חתונות, הוא "אשר ברא" של האחים אבי ויוסי פיאמנטה. השיר שיצא לפני יותר מעשרים שנה הצליח מאוד במגזר החרדי והדתי. במקור, הוא בוצע על ידי אחד מגדולי תעשיית הרוק בעולם.

(אשר ברא - פיאמנטה)

במוזיקה המזרחית תופעת הגיורים נפוצה מאוד גם היום. לחנים טורקיים, יוונים ועוד נלקחים מידי יום ועוברים גיור מזרחי לחומרא בשינוי טקסט, מסר ואיכות. במוזיקה החסידית התופעה פחות מוכרת, לכאורה, או שבעצם לאמנים אין בכלל את היושרה לכתוב בקרדיטים שהשיר עבר גיור ונלקח מנכרים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר