ריאיון מרתק

הקצין הבכיר מלהב 433: ''מסלול השירות החדש מציע הזדמנות נדירה של הכשרה איכותית וניסיון"

איכותית וניסיון תעסוקתי משמעותי ומעניין במיוחד" ראש זרוע החקירות ביאל"כ, להב 433, פיצח את השיטה כיצד לרתום את הכישורים של בוגרי ישיבה עבור תכנית מהפכנית שתסייע להם לרכוש מקצוע מבוקש • נצ"מ מוטי שיף מזכיר את דודו, הרב הרשל קליין זצ"ל, מחשובי חסידי בעלזא, שפתח את הדלת להשתלבות בתעסוקה ופרנסה טובה עבור רבים מקרב הציבור החרדי • ראיון וסיור התרשמות באחד המקומות המשפיעים על ביטחון ישראל" (ביטחון)

נצ"מ מוטי שיף (צילום: באדיבות המצלם)

מטה להב 433 של המשטרה בלוד. מטוס חולף מעל ראשנו מתקרב לנחיתה בנתב"ג וגם אנחנו נוחתים כאשר אנו שומעים מאחורינו קול תקיף ששואל מה אנחנו מחפשים. אנו מסתובבים ומשיבים למאבטח והוא מסמן לנו להמתין בצד, מרים את הטלפון ולוחש כמה משפטים. מספר דקות עוברות, ניגש אלינו צעיר חרדי חביב ושואל לשמותינו. אנו מזדהים, מפקידים תעודה מזהה ומתלווים אליו פנימה. בדרך הוא מספר לנו על הדרך שעשה משירות אזרחי במשטרה ואיך התקבל לתפקיד חוקר ביחידה לחקירות פשיעה כלכלית עליה מופקד נצ"מ מוטי שיף אותו נפגוש בעוד מספר דקות.

עבורנו ביקור מקום כזה הוא לא דבר שבשגרה. אנו מסקרים לא מעט את להב 433 במגוון פרשיות שונות, האחרונה שבהן על משפחת הפשע אבו לטיף מהצפון והיחידה שעוסקת בפשיעה כלכלית אליה פנינו מועדות שהצליחה לחשוף את מסלולי העברת הכספים והדרכים הבלתי כשרות בהן הושג ההון הרב. הסיבה שאנחנו כאן באה ממקום אחר לחלוטין. שמענו על הזדמנות נדירה לרכוש מקצוע שווה לגברים חרדים והגענו לראות מקרוב במה מדובר ואיך בכלל נולד הרעיון.

כשפוגשים את מוטי אי אפשר שלא להידבק בהתלהבות שלו כשהוא מציג לנו את הפרויקט לשילוב חרדים בלהב 433, בזרוע החקירות ביאל"כ. גם קצין קשוח כמוהו שראה לא מעט בחייו המקצועיים במשטרה מתקשה להסתיר את ההתרגשות שלו כשהוא עובר לדבר על הפרויקט שהוא מוביל בשנים האחרונות. הוא מרבה להביע סיפוק מכך שהנה אפשר לצאת עם הבשורה ולפרסם את התכנית עבור מתעניינים.

לפני שנתיים, במסגרת תכנית "מעוז" בה השתתף יחד עם זאב סקלר מנכ"ל חברת תלם ויועץ הרשות לשירות אזרחי לפיתוח מסלולי התעסוקה נחשף לתכניות השונות בשירות האזרחי לקידום תעסוקה איכותית והחליט להירתם למאמץ ויחד עם זאב ועמותת "חברים" המפעילה את מסלולי השירות למגזר החרדי, אותם מגדיר מוטי כ"שותפים מלאים לאורך כל הדרך", בנו את התכנית לשירות תעסוקתי איכותי בלהב 433.

נצ"מ מוטי שיף עם זאב סקלר מנכ"ל תלם במשרדי היחידה (באדיבות המצלם)

הרעיון שהחל להבשיל אז, לכאורה פשוט, אבל דורש הקצאת משאבים רבה. "עיקר העיסוק שלנו ביחידה הוא ניתוח תנועות פיננסיות במגוון ערוצים דוגמת מטבעות דיגיטליים, חשבוניות פיקטיביות, דוחות כספיים ועוד ועוד" סיפר שם על הבמה. "האנשים שעושים זאת הם רואי חשבון בכירים וחוקרים ביחידה שעוסקים בפענוח של הנתונים". לשם אנחנו מייעדים את המתנדבים החרדים שיצטרפו אלינו. זה שינוי מקצה לקצה של תפיסת התעסוקה עבור צעירים חרדים שחפצים להתפרנס בכבוד. כמה שהרעיון נשמע מהפכני, למוטי יש כבר קבלות אחרי שקידם בהצלחה יתירה פרויקט לשילוב מתנדבי שירות אזרחי חרדים בזי"טים (זירה טכנית) במשטרה.

מוטי מספר: "הפרויקט שאני מעוניין לקדם הוא איתור של חרדים איכותיים ללא רקע לימודי קודם. אנו נכשיר אותם לתפקיד והם אחרי שילמדו את התפקיד יסייעו לנו בפענוח של חומרי מודיעין וכן ראיות ותוצרים פיננסיים ובניתוח מסמכים של חברות עסקיות במשק והפעלת מערכות משטרתיות ואזרחיות מתקדמות מה שיסייע לנו במלחמה בפשיעה המאורגנת והם יתמקצעו בניתוח בכל אלו ויוכלו להשתלב בעתיד במקומות עבודה נחשקים בשכר גבוה".

אנו מזהים את מילת המפתח בריאיון – פענוח - ומבקשים להתעכב עליה. בוגר ישיבה ללא רקע תעסוקתי קודם מה יש בו שמתרגם ליכולות פענוח מורכבות שנדרשים מהפקודים שלך ביחידה?

המומחיות שאנו נדרשים לה היא פענוח הוא משיב. זה ממש כמו לפצח סוגיה מורכבת בגמ'. אתה לומד קטע בגמ' ואז עובר לרש"י, ממשיך לתוספות ומדפדף בגמ' לסוגיה אחרת. התפקיד שאנו נדרשים לו הוא בדיוק זה. לחבר את הפרטים הרבים, נקודות קטנות ורמזים מהם מרכיבים את התמונה הרחבה.

אז מה למעשה אתה מציע אצלך ולמי זה יכול להתאים?

התכנית שלנו מותאמת לחבר'ה צעירים בגילאים 21 עד 28 שרוצים לעשות שירות אזרחי וחשוב להם לבצע תפקיד שיש בו ערך מוסף להמשך החיים. לנצל את השנתיים של השירות אזרחי, ליהנות מההטבות הרבות בדמי הכלכלה, ארנונה חינם, פיקדון ומענק ויש בהם תחושת שליחות. וכמובן חשוב להם להשתייך לארגון גדול ורציני ועם משמעות מעבר לתפקיד ולמקצוע.

ומה אתה יכול להרחיב על התפקיד אותו נדרשים לבצע?

אנחנו קוראים לתפקיד חוקר כלכלי – חקירה ופענוח של תוצרים מורכבים. אותו בן שירות שיגיע אלינו אחרי הכשרה ידע לעבוד עם המערכות המיוחדות שלנו, ויוכל לנתח את אותם חומרים שנתפסים במהלך פשיטות של המשטרה על משחתות רכב, מעבדות לא חוקיות וכד' ולסייע לחוקרים לאסוף חומר רלוונטי שיסייע למנוע תופעות שליליות שפוגעות בחיים של כולנו.

הזכרת קודם את האפשרות להשתלב הלאה בשוק הפרטי, מעבר לניסיון הרחב מה כוללת ההכשרה?

השלב הראשון יהיה מכינה בת חודשיים ימים שבה ירכשו את קורסי הבסיס שנדרשים לכל מקצוע וזה כולל אנגלית ומתמטיקה בסיסיים. אלו כלים שמסייעים ללא כל קשר בהמשך החיים. בהמשך ימשיכו לחודשיים נוספים של הכשרה במסגרת השירות האזרחי בסיומם יקבלו תעודה בהנהלת חשבונות ובהמשך אף נכשיר אותם לחשבי שכר. בנוסף הם ילמדו על מערכות שיש אצלנו ביחידה ואופן העבודה שמתבצעת.

אולי אתה יודע להגיד לנו כיצד בן שירות יכול לכלכל את משפחתו בתקופת השירות וכמה זמן משך השירות?

לגבי השאלה השנייה – תקופת השירות היא 24 חודשים מתוכם חודשי ההכשרה וחודש הכשרה נוסף במהלך השירות לחשבות שכר. בכל יום משך השירות הוא 7 שעות אבל בגלל שמדובר בתפקיד מרתק ועבודה סופר משמעותית אנחנו צריכים להזכיר לאנשים שהם צריכים לקום מהכיסא כי יש להם גם בית.. לגבי הטבות וכד' כפי שציינתי קודם אבל הפרטים המדויקים כדאי לשמוע מנציגי השירות אזרחי שמלווים אתכם כאן.

חיים פרוש, מנהל אגף חברה חרדית ברשות לשירות לאומי אזרחי משיב כי דמי הכלכלה עומדים על למעלה מ-4000 ₪ לנשואים עם ילדים והוא מוסיף שאנחנו מקווים שנצא עם בשורות טובות נוספות בחודשים הקרובים ומתעקש שלא להרחיב רק מחייך ועונה שמנכ"ל הרשות לשירות לאומי אזרחי ראובן פינסקי פועל ללא לאות להביא בשורות נוספות שיגדילו את האטרקטיביות לשירות משמעותי. על כל אלו תוסיפו מענק ופיקדון ועוד הטבות ותגיעו לסכומים מכובדים מאוד.

כשנכנסו לכאן, המקום נראה כמו חברת הייטק, למרות שהתדמית שמצטיירת מבחוץ שונה

אתם צודקים הוא עונה. המקום, הטכנולוגיה והאנשים שכאן הופכים את המקום למתקדם, אנושי מאוד וניצב בשורה הראשונה עם המקומות המובילים לעבוד בהם וגם לקחת חלק משמעותי בדברים גדולים שקורים במדינה.

ומה לגבי תפילות ובכלל שמירה על אורח החיים התורני, החרדי?

יש פה בית כנסת שמתקיימות בו תפילות שחרית, מנחה וערבית ובימות החורף יש מספר מניינים של ערבית. מעבר לכך אנו דואגים לסביבת שירות מותאמת ובעיקר מצפים לקבוצה גדולה שתבא לכאן מבני ברק, אלעד, מודיעין עילית וירושלים וישרתו כאם כצוות מנצח.

לקראת סיום הריאיון אנו מבקשים לשמוע על הדוד הרב הרשל קליין זצ"ל שהיה ממייסדי מרכזי ההכוון לתעסוקת חרדים. "דודי ר' הרשל, שהיה אהוב על הבריות כולם היה איש עם חזון שלא היסס לדפוק על דלתות ולשגע את כל העולם על הצורך במציאת פתרונות לתעסוקה הולמת לציבור החרדי. דודי, בחכמתו זיהה כבר לפני עשרים שנה את הצורך לסלול אפיקים לפרנסה והוא הצליח לחולל מהפכה. לצערנו הוא כבר לא עימנו לאחר שנפטר ממחלה אבל אנו חייבים להוקיר אותו ולהכיר לו טובה. חשוב לי מאוד לקדם את נושא התעסוקה בציבור החרדי. אני מאמין שהעתיד טמון בציבור היקר הזה ופועל לעשות הכל שיבואו לכאן חרדים רציניים וירתמו את היכולות שלהם לטובת התפקיד ולטובת ההתפתחות האישית שלהם.

אנו קמים ללכת ורגע לפני שאנו יוצאים מהחדר מוטי קורא לנו ומבקש להוסיף – הפרויקט הזה התחיל להתגלגל לפני מספק שנים ועכשיו אנחנו בנקודה שבה זה פשוט חייב להצליח. צריך לספר את הסיפור שקורה כאן ובחוץ ואני בטוח שאלו שרוצים יבואו אלינו. רק שלא נפספס אפילו אחד איכותי שיכול לסייע לנו כאן ואנו נוכל לעזור לו.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר