היסטוריה ואקטואליה

טיול לבין הזמנים: יער ביריה הקסום

היום נצא ליער ביריה הקסום, היער הנטוע השני בגודלו בארץ ישראל. מה במסלול? מעיינות ארכאולוגיה, גאולוגיה ובוטניקה, גן עדן ממש לחובבים; ושיא השיאים: קבר יונתן בן עוזיאל (ארץ)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הסרט המקוצר על יער ביריה (צילום: באדיבות ערוץ היוטיוב של מדריך הטיולים שרגא שמידלר: )

פרק ה': היום נצא ליער ביריה הקסום, היער הנטוע השני בגודלו בארץ ישראל.

טיול לבין הזמנים >>>

ביער נמצאת מצודת ביריה, בסרטון נוכל לשמוע ולראות אודות הפלוגה הדתית שפעלה במקום, ועל הבריטים שלחמו במקום. יש לציין שבכפר העתיק ביריה כתב מרן רבי יוסף קארו את סוף ספרו המפורסם ה'שולחן ערוך'.

מה במסלול? מעיינות ארכאולוגיה, גאולוגיה ובוטניקה; גן עדן ממש לחובבים.

ביער ביריה יש מעל עשרים אלף דונם עצים אותם נטעו קרן קיימת לישראל, שטרחו וסדרו עשרים ושלושה קילומטר של שבילי אספלט שמתאימים לעגלות ילדים ונכים.

הסרט הארוך על יער ביריה (צילום: באדיבות ערוץ היוטיוב של מדריך הטיולים שרגא שמידלר: )

נתחיל עם ביה"כ העתיק נבוריה הנמצא בשרידי הכפר שהיה מיושב כבר מלפני אלפי שנים על ידי שבט נפתלי בשעה שנכנס לארץ הקודש.

במעיין הנמצא די קרוב לבית הכנסת העתיק, יש סלמנדרות וצפרדעים. אם תבואו בשקיעה, תוכלו לשמוע המוני צפרדעים מקרקרות בחדוה. ביער יש עשרות שבילי אופניים וסינגלים מאתגרים אקסטרים הזויים.

אומנם יער ביריה הוא היער השני הכי נטוע בישראל, אולם חורשה של עצי ארזים שננטעה בשנות ה-50 לא ממש הצליחה. הסיבה היא שארזים במקורם גדלים בלבנון כפי שמובא על שלמה המלך שייבא ארזים מידידו חירם מלך צור, וכפי שחיבר רבי מאיר בן יחיאל בן המאה ה-13 קינה בתשעה באב: "אַרְזֵי הַלְּבָנוֹן" על עשרה הרוגי מלכות, ולא יכולים לגדול בגליל הישראלי, לכך הארזים פה גדלו לגובה 10 מטרים בלבד, ובלבנון הם מגיעים עד רום של חמישים מטרים.

אחד המקומות הקדושים במיוחד ביער ביריה, הוא כמובן חורבות הישוב עמוקה, ושיא השיאים הוא קבר יונתן בן עוזיאל המפורסם אצל תורמי קופות הצדקה השונות. המדהים בכל הסיפור, שלמרות שאין לקבר מקור מהימן, ואף גדולי ישראל פקפקו מעט במהימנות הקבר, הרי שרבים רבים נושעים בזכות התפילות במקום.

אחד מאלו שפקפקו באמינות קבר יונתן בן עוזיאל הוא אביו של מרן שר התורה; מרן הסטייפלר[1] שהסתפק האם הקבר המיוחס ליונתן עוזיאל הוא אכן קברו.

כאמור, גם ללא מקור מהימן, המונים המונים נושעו בזכות התפילות על קברו, אז מה זה משנה היכן מתפללים על הזיווג, האם ליד סתם אבן, או קבר קדוש?

• • •

אין באמור בכתבה משום המלצה לבצע את מסלול הטיול האמור. הדברים נכתבו כתיאור חוויה של הכותב, ואינם מהווים המלצה על בטיחות המסלול. כל המבקר במקום או מבצע את המסלול, עושה זאת על אחריותו הבלעדית.

כתמיד, נמליץ לגולשים היקרים לציית לשילוט בשטח מטעם הרשיות ולהקפיד על הוראות הבטיחות והוראות החוק. בכל יציאה לטבע מומלץ להתעדכן על מזג האויר, ולהתייעץ עם הרשויות המוסמכות לכך. בשמורות הטבע חלה חובת תיאום מוקדם באתר רט"ג.

לבירורים אודות כניסה למים וכו':

- מוקד המידע של רשות הטבע והגנים 3639*
- תיאום טיולים מוקד טבע 02-6247955
- קו ליער 1-800-350-550

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

[1] ספר אורחות רבינו (ח"א ד"ש ש"ז) וכן בספר שלהיי דקייטא לגאון רבי שמואל גנוט

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר