"החינוך בראי הפרשה"

המבוכה ההיסטורית של הפוליטיקאים היום כאז / הרב בורודיאנסקי

מציאות הפוליטיקה בימינו היא גלגל חוזר בעולם של מבוכת יהודי שושן, אין חדש תחת השמש, הכמיה למשכן ה' מול משכן פוליטי, לזכור שעמלק זה לא סיפור היסטורי אלא התמודדות קבועה, לחיות אמונה בימים גדולים זה הבסיס לחינוך יהודי - בטורו השבועי של הרב אברהם בורודיאנסקי (יהדות)

(צילום: אריק מרמור, פלאש 90)

המצב הפוליטי במדינת ישראל מבלבל מאוד את כולם, התפללנו לשלטון ימני, שמרנו נאמנות, הנוער בעיקר נהר בהמוניו אחרי הבטחת בטחון אישי, והכל היה נראה פנטסטי, חלוקת התיקים לשרים והסגנים, ג'ובים מג'ובים שונים, לכאורה איש תחת גפנו ואיש תחת תאנתו.

אבל המציאות חזקה מכל דמיון, פיגועים, הפגנות של חוליגנים ללא תגובה הולמת (ודאי לא בואש ושאר מיני מכתזיות) שיתוק של המדינה וכל אלו שהבטיחו בטחון פשוט ממשיכים לפזר הבטחות כאילו הם עדיין במסע בחירות.

טור זה לא עוסק בפוליטיקה, וגם בשבוע זה שנצטווינו על ונהפוך הוא לא נלכלך ידינו ונפשותינו בטומאת הפוליטיקה, אבל כן ננסה לדלות מהמתרחש בעולם זוויות אור חינוכיות לחיינו ויהיה זה שכרם של הפוליטיקאים.

במגילת אסתר אנחנו מוצאים הבדל בתגובות לקראת האסון שנגזר על עם ישראל, כל היהודים שבכל מדינות המלך אחשוורוש הגיבו:"וּבְכָל מְדִינָה וּמְדִינָה מְקוֹם אֲשֶׁר דְּבַר הַמֶּלֶךְ וְדָתוֹ מַגִּיעַ אֵבֶל גָּדוֹל לַיְּהוּדִים וְצוֹם וּבְכִי וּמִסְפֵּד שַׂק וָאֵפֶר יֻצַּע לָרַבִּים" ואילו בשושן הבירה התגובה הייתה שונה "וְהַמֶּ֤לֶךְ וְהָמָן֙ יָֽשְׁב֣וּ לִשְׁתּ֔וֹת וְהָעִ֥יר שׁוּשָׁ֖ן נָבֽוֹכָה׃"

מה קרה בשושן שהסתפקו במבוכה, לעומת אחיהם בכל העולם שחייהם הפכו לתשעה באב של ממש, ועוד צריך להבין על מה המבוכה? ע"פ ויקפדיה מבוכה זה: "מבוכה היא מצב רגשי של מוטרדות מסוימת ואי־נוחות, שאדם עשוי לחוות כאשר נראה לו שאחרים שופטים או עלולים לשפוט אותו" מה קרה שכל הגזירה רק גורמת להם מצב רגשי והטרדה, לעומת זעקות השבר של היהודים כולם???

ננסה ליישב את התשובה ע"פ מציאות זמננו: השמאל וחסרי האג'נדה עלו לשלטון, אף אחד לא נותן לחרדים את מה שהם רוצים, החד פעמי עולה, השתיה עולה, גזירות של שמאל על ימין ושל שונאי חרדים בכל יום, אבל- העסקונה, החכי"ם, עוזריהם, הגברדיה, אנשי החצרות, ידעו היטב איך לערבב את כולם בכל מערכות הבחירות ולשמור אמונים לנתניהו, באש ובמים מערכת בחירות אחת אחרי השנייה- רק נתניהו!! "פורום ראשי המפלגות- נפגשים במעונו ומשדרים תמונות מגבשות לתקשורת, בקיצור הם לא דואגים, הם בונים תהליכים של השתדלות למען יהדות השבת ועוד ועוד.

ואז הפלא ופלא בנועם ובעוצמה קמה ממשלת ימין על מלא מלא שמפנה יישובים, ומאפשרת חסימות שמאלנים, ואג'נדות נמחקים, ופסקת ההתגברות בדיונים, ורפורמת השופטים היא עיקר העיקרים, בבינוי יושב משלנו, בכספים יושב שלנו, בתחבורה בבריאות בדתות ובכל מה שרצינו כולם שחור לבן, אבל מה קורה פה?? זה ששמרו לו אמונים צוחק על כולם, הוא מנסה לחפש שותפים חדשים, באלגנטיות שמוכרת לו כשועל השועלים הוא עושה מכולם שחקנים בהצגה של 64 מנדטים.... משחקים בחול וסותמים בתים של ילדים מחבלים, בתוככי ירושלים פיגועים ואחים על אחים נקברים.

ופה התגובה שונה ומשתנה אלו שיושבים מרחוק ומביטים ברחמים יודעים שלא בחיל ולא בכוח כי אם ברוחי אמר ה', והנה ברור לנו כשמש שהקב"ה רוצה להזכיר לנו שלא ביבי, ולא גלנט, ולא משלנו ולא דומה לנו יביאו לנו את הבטחון, אלא רק שומר ישראל, אבל אלו שהצטלמו רק לפני שנה באותם תמונות של ראשי המפלגות שומרי האמונים, פשוט נבוכים..... הם עדיין מנסים להשקיע בתהליכים ומזיזים עוד כלי בשח מט הפוליטי, מלחיצים ומאיימים אך בתכלס- נבוכים!!!

אנשי שושן שהיו בסעודה נשארו נבוכים אחרי שחשבו שהשתתפות בסעודה של אותו רשע היא ההשתדלות שלהם וזה שמירת אמונים חשובה לצרכים חשובים של אידשקייט, וכשמרדכי לא יכרע ולא ישתחווה הם ראו בו זקן ממרא, למה מרדכי לא מבין שזו חובת ההשתדלות שלנו?? אבל מרדכי עכשיו בכלל לא איתם הוא נמצא עם הקבוצה של צום ובכי, הוא הבין שהם לכתחילה טעו בזה שנהנו מסעודתו של אותו רשע... גם אם צריכים ללכת לשם אז שזה יהיה בכאב, לא בהנאה, ההנאה הג'ובית הסבירה שהלשם שמים שלהם היה בעייתי לכתחילה.

הגמרא במסכת מגילה אומרת "אמר רב חסדא, מ"ם וסמ"ך שבלוחות בנס היו עומדין, ואמר רב חסדא כתב שבלוחות נקרא מבפנים ונקרא מבחוץ וכו-" מם וסמך שבלוחות בנס היו עומדים, כי האמצע של המם סופית ושל הסמך הוא תלוש באוויר אז איך יתכן שהוא היה מחובר למשהו?? והתשובה היא שתלוי מה קדם למה, אם האבן קדמה לכתב אז השאלה במקומה, אבל אם הכתב של עשרת הדיברות קדם לבריאת האבן כי הסתכל באורייתא וברה עלמא, אז אין פה שום שאלה, כי המציאות הייתה שהאבן הטבעית התלבשה על הכיתוב הניסי, השאלה הגדולה היא מה מוביל את מה, והתשובה היא שהכתב האלוקי ההנהגה האלוקית היא המובילה את הטבע (אבן- לוחות הברית), ולכן זה גם שש מימד וניתן לראות את זה מכל כיוון, השאלה מתחילה רק כאשר אנחנו מצמצים ומתחמים את גבולות הגזרה למעשי טבע, אבל כשזה מעשה אלוקי אין פה שום שאלה, ואין בחיים שום שאלה.

ע"פ זה ניתן להבין את שאלת אסתר למרדכי כאשר היא תמהה מה העבירה שעם ישראל עברו שהגיע עליהם כזו גזירה נוראה: "לדעת מה זה ועל מה זה, אמר רבי יצחק: שלחה לו: שמא עברו ישראל על חמשה חומשי תורה, דכתיב בהן מזה ומזה הם כתבים. ויגידו למרדכי את דברי אסתר" אסתר שואלת את מרדכי האם עם ישראל איבדו את הדרך של ההנהגה הניסית של מזה ומזה הם כתובים שנאמר על הלוחות, ועל זה עונה לה מרדכי אכן כן, עם ישראל נכשלו בנקודה החשובה הזו של לדעת מה מוביל את מה, ההנהגה האלוקית או ההנהגה ההשתדלויות, ולכן הגיע להם עונש של עמלק שעליו נאמר אשר קרך בדרך- קרך מלשון מקרה, הוא לא מקבל את ההנהגה האלוקית של קריעת ים סוף- "ויגד לו מרדכי את כל אשר קרהו, אמר להתך לך אמור לה בן בנו של קרהו בא עליכם הה"ד (דברים כ"ה) אשר קרך בדרך"! ועל זה באה התשובה של מסירות נפש- אמר רשב"י תורה וארץ ישראל ועוה"ב נקנים ביסורים, רק בזכות מסירות נפש וביטול האנוכיות יש לנו זכות קיום!!

כאשר גודל דור שחי בתובנות של קומבינות וקשרים, תחושה של שושן, תחושה של אחות לנו בבית המלך, אז הקב"ה מביא אותם לתוך חצר בית המלך, ושם מכה את ושתי במספרה, ושם מראה להם שגם כשהם שם בתוך הממלכה, הדרך היחידה היא לסמוך ולבטוח בה', לא להפוך את מצוות הפוליטיקה לעיקר קיום התורה ועל מזבח זה להקריב כל מי שלא כדעתנו, אין לנו מה להנות מהמציאות, צריך להתפלל למלוכה והממשלה של חי העולמים, כי אם נתלה את מהווינו באחשורושיים תמיד ישנם המנים נכדיהם של עמלקים שישבשו לנו כל תוכנית נאמנות, ויזכירו לנו שאין לנו על מי להשען אלא על אבינו שבשמים.

זו המצווה של פרשת זכור והפטרתה, זה התזכורת של פרשת תצווה איפה המשכן האמיתי איפה הממלכה הראוייה, וזה סוד גדולת ימי הפורים, אם נחייה בחיים של כאלו נזכה לממש את החלום הגדול של מלכות בית ה' בב"א.

הכותב הינו ראש ישיבת ברקאי חיספין

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר