דעמירן בעלמא

הקשר בין ״משיב הרוח ומוריד הגשם״ ל״מחייה המתים״

מה הקשר בין תפילת "משיב הרוח ומוריד הגשם" לברכת "מחייה המתים"? הזמר והיוצר עמירן דביר בטורו השבועי על פרשת השבוע (דעמירן בעלמא)

עמירן דביר | כיכר השבת |
(איור: מוטי הלר)

1:

הברכה השניה בתפילת ״שמונה עשרה״:

״אתה גיבור לעולם ה׳ מחיה מתים אתה רב להושיע, משיב הרוח ומוריד הגשם..״

לכאורה צריך להבין מדוע מזכירים את ״משיב הרוח ומוריד הגשם״ דווקא בברכת ״מחייה המתים״.

האם ישנו קשר בין גשם ורוח ל״תחיית המתים״?

בגמרא (ברכות לג. תענית ז.)כתוב: ״מתוך שירידת הגשמים שקולה לתחיית המתים, לפיכך קבועה בתחיית המתים״.

בנוסף, הגמרא במסכת תענית (ב׳.) אומרת ששני מפתחות מתוך השלושה שנשארו אצל הקב״ה ולא מסרם בידי שליח, הם החוט המקשר, ״מפתח גשמים״ ו״מפתח תחיית המתים״.

״אמר רבי יוחנן, ג' מפתחות בידו של הקב"ה שלא נמסרו ביד שליח, ואלו הן: מפתח של גשמים, ומפתח של חיה (לידת ילדים) ומפתח של תחיית המתים".

הגמרא מוסיפה, שחכמי ארץ-ישראל מוסיפים לשלושת המפתחות הללו גם "מפתח של פרנסה"

2:

חשבתי לומר שחוץ מהמשמעות הרגילה של ״משיב הרוח ומוריד הגשם״ במובן הגשמי והפרנסה, אפשר אולי גם להסביר בדרך אחרת.

״משיב הרוח״ - צריך לבקש מהקב״ה שישיב לנו את הרוחניות, שיתן לנו ״משבי רוח רוחניים״.

״ומוריד הגשם״- לבקש הקב״ה שיוריד לנו באופן יחסי את הצורך והתלות ב״גשמיות״.

מהלשון ״משיב הרוח ומוריד הגשם״ רואים שה״גשם״ תלוי ב״רוח״.

רק אם נזכה להוסיף רוח, נצליח להוריד גשם.

יהי״ר שנצליח לשדרג את עצמנו, יהי״ר שכולנו נזכה ל״תחיית המתים״.

אפשר שכל אדם אמור להתפלל על עצמו שאכן יזכה לקבל מהקב״ה ״משבים״ של רוחניות וממילא באופן יחסי תרד מחייו ה״גשמיות״.

לקראת ״ימות משיח״, כדאי לנסות ולהתרגל לרעיון, אולי זהו אחד המתכונים לזכות ב״תחיית המתים״.

(ידיד משפחתנו, הרב טוביה פומרנציק, הקב״ה יאריך שנותיו בנעימים, העיר לי שכדאי לשים לב שהשורש של המילה ״משיב הרוח״, הוא מלשון ״משב״ כמו ״משב רוח״, ולא ״משיב״ - מלשון ״להשיב״ - להחזיר.

לכן כדאי לומר שגם במובן הרוחני, אין הכוונה ״משיב הרוח״ - מחזיר את הרוחניות, אלא ״משיב הרוח״ - הקב״ה יתן לנו בעזרת ה׳ משב רוח רוחני לעתיד לבוא).

3:

אם מצאנו קשר רוחני בין ״משיב הרוח ומוריד הגשם״ לבין ״תחיית המתים״, עדיין צריך למצוא את ההקשר הרוחני בין ברכת ״מוריד הטל״ הנאמרת בימי הקיץ, לברכת ״תחיית המתים״.

בשבת האחרונה שאלתי את אחייני הקטן רפאל, אם הוא יודע מדוע מזכירים גשמים בתחיית המתים, חשבתי אולי דרכו אזכה לתשובה על ״מוריד הטל״.

״אני יודע את התשובה״ ענה לי מייד רפאל המתוק.

״נכון שלעם ישראל פרחה הנשמה בהר סיני? אז הקב״ה החייה אותם עם ה״טל״, זהו הקשר בין מוריד הטל לתחיית המתים״.

הודיתי לו בשמחה על החידוש הנפלא.

אגב, רפאל בן עשר וחצי, נקרא על שם סבא רבה שלו, הרב רפאל הלפרין זצ״ל.

4:

אם בזכות הר סיני מצאנו את הקשר בין ״מוריד הטל״ לבין ״תחיית המתים״, אפשר ללכת עוד קצת אחורה, ל״עקדת יצחק״.

המפרשים אומרים שבזמן העקדה פרחה נשמתו של יצחק וחזרה בזכות ״טללי חיים״.

כנראה שהתהליך ש״טל״ מחייה מתים, הוא תהליך רוחני.

אז הנה, מצאנו הקשר גם בין ״מוריד הטל״ ל״תחיית המתים״, מה עוד שלפי מה שלימדונו חז״ל, שלושת הברכות הראשונות בתפילת ״שמונה עשרה״, כנגד שלושת האבות, אם כן ברכת ״מחייה המתים״ שהיא הברכה השנייה - תהיה כנגד יצחק אבינו.

הוא שפרחה נשמתו וזכה לתחיית המתים, לכן זכה שבברכתו נזכיר את ״תחיית המתים״.

5:

נחזור רגע לדברי הגמרא במסכת ״תענית״ בעניין ״שלושת המפתחות״.

למדנו שמוזכרים בברכה זו שני מפתחות, ה״גשמים ״ו״תחיית המתים״

אולי נוכל למצוא בברכה זו גם את המפתח השלישי, ״מפתח החיה״ (ההולדה).

״מי כמוך בעל גבורות ומי דומה לך, מלך ממית ומחיה ומצמיח ישועה, ונאמן אתה להחיות מתים, בא״ה מחייה המתים״.

לפי הפירוש הרגיל:

״מלך ממית״ - את החיים

״ומחייה״ - את המתים

״ומצמיח ישועה״ - לעם ישראל וכמו שמופיע ב״מדרש״: ״אמר ר׳ יודן, לפי שאין הגאולה באה על אומה זו בבת אחת אלא קמעא קמעא״.

לכן כתוב ״ומצמיח ישועה״ - כמו הצמח שגדל לאט לאט.

חשבתי לומר, כיוון שמוזכרים בברכה זו, גם ״ומחייה״ וגם ״ומצמיח ישועה״, אחד מהם מדבר על ״תחיית המתים״ והשני יהיה פנוי לדבר על ה״הולדה״.

מה עוד, עניין תחיית המתים מוזכרים בה כבר שלוש פעמים, פעם בתחילתה ופעמיים בסופה:

״אתה גיבור לעולם ה׳ מחייה מתים אתה רב להושיע.. ונאמן אתה להחיות מתים, בא״ה מחייה המתים.

ממילא אפשר לומר שהמילה ״ומחייה״ לא חייבת לדבר על ״תחיית המתים״״ אלא פנייה לעניין ה״הולדה״.

כך נפרש: ״ומחייה״ - מעניק חיים חדשים לכל נולד ונולד.

אם בכל זאת נתעקש לומר ש״ומחייה״ מדבר על ״תחיית המתים״, יהיה אפשר ללמוד מהמילים: ״ומצמיח ישועה״ על ה״הולדה״.

״מצמיח ישועה״ - מצמיח חיים חדשים.

אם כן מצאנו גם את המפתח השלישי בברכת ״מחיים המתים״.

בברכת שבת שלום

עמירן דביר (דבורקין) הלוי

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר