זה מה שהסבירו בחקירה

גירסת הלוחמים שירו במחבל: "חששנו שהוא קם, לכן ירינו"

שעות ספורות לאחר שנטרלו מחבל - בפיגוע דקירה ליד שער שכם, נחקרו שני לוחמי מג"ב במח"ש, והבהירו כי פעלו לפי הנהלים; הלוחמים הסבירו לחוקרים מדוע ירו במחבל ששכב על הרצפה (בארץ)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
פיגוע הדקירה והירי במחבל (צילום: דוברות המשטרה)

"המחבל רץ אלינו עם סכין, ירינו; חששנו שהוא קם להמשיך לדקור - ולכן ירינו שוב", כך סיפרו לוחמי מג"ב, לחוקרי המחלקה לחקירות שוטרים אמש (מוצאי שבת), שעות ספורות לאחר חיסול המחבל שפצע בן ישיבה בפיגוע דקירה ליד שער שכם.

הלוחמים סיפרו לחוקרים במהלך החקירה באזהרה במח"ש כי "ראינו קטטה, לא הבנו שזה פיגוע דקירה, ואז המחבל רץ אלינו עם סכין - וירינו; חששנו שהוא קם להמשיך לדקור - ולכן ירינו שוב, חששנו גם שאולי יפעיל מטען, ולכן ירינו שוב כדי להביא לנטרולו הסופי".

"ירינו לעברו אחרי שהוא היה על הרצפה", הסבירו הלוחמים, "כי הוא המשיך לזוז ומבחינתנו הוא יכול היה להוות סכנה, פעלנו לפי הנהלים".

הלוחם הוסיף ואמר כי "עצם החקירה באזהרה פוגעת בו והוא לא מבין למה הוא בכלל נחקר".

הלוחמים עם מפקדם, לאחר החקירה (צילום: דוברות המשטרה)

עו"ד שמואל הורביץ ממשרדו של עו"ד נדב גדליהו, המייצג את הלוחמת, מסר כי "הלוחמת פעלה כמצופה וללא דופי. האירוע מצולם ונשאר רק להפנות לגיבוי המלא מאת השר לביטחון פנים, מפקד המחוז ומפקד מג"ב".

דבר חקירתם של הלוחמים, עורר ביקורת עזה ובפרקליטות הגיבו לביקורת והבהירו כי הם פועלים לפי הנהלים וכי אין בעצם החקירה כדי להטיל דופי בפעילות הלוחמים. יצוין כי בתום החקירה הלוחמים שוחררו, ללא תנאים מגבילים, והתקבלו על ידי מפקדם עם סופגניות.

בהודעה חריגה שיצאה מטעם פרקליטות המדינה נאמר: "נבהיר כי מקום בו אזרח נהרג כתוצאה מירי שוטרים, מח"ש מקיימת הליך בדיקה/חקירה בהתאם לנסיבות. מדובר בנוהל קבוע ושגרתי, ולכן אין בקיומה של החקירה כדי להטיל דופי בהתנהלות השוטרים באירוע".

"חובתה של מח"ש באירועים מעין אלה", נאמר בהודעת הפרקליטות: "לשמור בקפידה על דרישות החוק והצורך החיוני להגן על חיי אדם באשר הוא אדם ובין החובה לאפשר ללוחמי המשטרה להגן באופן אפקטיבי, ללא מורא, על חיי הציבור מפני גורמים עוינים, מתוך הכרה בכך שהשוטר הנקלע לאירוע פיגוע או אירוע מסכן חיים, מפעיל שיקול דעת ומקבל החלטות בד"כ תוך שניות ספורות, בעיצומו של אירוע מסעיר מתוך תחושת חירום".

עוד נאמר כי "גם במקרה זה מבצעים חוקרי מח"ש את תפקידם במקצועיות וברגישות המתבקשת והחלטה תתקבל בסיום החקירה ולאחר בחינת מכלול הנסיבות".

כזכור, מפכ"ל המשטרה, רב ניצב קובי שבתאי, גיבה את הלוחמים ואמר כי "האירוע של שלום צ'רלי שלוש ז"ל ואירועים נוספים לימדו אותנו שחייבים להביא לניטרול מלא של מחבל במהלך אירוע שמתרחש וזה בדיוק מה שעשו היום לוחמי מג"ב בתגובה מהירה ונחושה לפיגוע נגד האזרח ולנסיון לפגע גם בהם. באירוע טרור הלוחמים והשוטרים נדרשים לקבל החלטה בשבריר שניה והם קיבלו את ההחלטה הנכונה. הלוחמים הללו לא לבד. אני נותן גיבוי מלא לפעילותם ואנו כמשטרה נעמוד לצידם, נסייע ונעזור בכל שנדרש".

ניצול הפיגוע משחזר (צילום: חיים גולדיטש, ynet)

השר לביטחון פנים, עמר בר לב, גיבה גם הוא ואמר: "‏הסרטון מזירת הפיגוע הערב מציג 50 שניות בהן חוצה מחבל מעבר חצייה, תוקף מספר פעמים חרדי, ממשיך ונע אל עבר שוטר מג"ב תוקף אותו עד הרגע שהשוטרים יורים עליו. שנייה או שתיים לאחר הירי הראשוני היה על השוטרים לקבל החלטה האם המחבל שנפגע עומד להפעיל חגורת נפץ".

מפקד משמר הגבול, ניצב אמיר כהן, גיבה את הלוחמים ואמר: "אני מגבה באופן מלא את הלוחמים שהגיבו כנדרש לאירוע והביאו לניטרולו של המחבל ומנעו ממנו פגיעה נוספת בלוחמים ואזרחים שהיו במקום".

המשטרה פרסמה אמש את תיעוד פיגוע הדקירה בעיר העתיקה בירושלים. בתיעוד נראה המחבל הערבי מחפש מטרה, מזהה את הצעיר החרדי הולך מאחוריו בעת שזה עשה את דרכו בחזרה מתפילת מנחה בכותל המערבי, מתנפל עליו ודוקר.

הירי במחבל, בתיעוד שהפיצו הערבים (שימוש בסרטון על פי סעיף 27א)

לוחמי מג"ב נראו מסתערים על הזירה והמחבל נראה כשהוא מנסה לדקור את אחד מהם, מתעמת איתם - עד שנורה ונופל על הרצפה. כאשר ניכרת תזוזה מצדו על הרצפה - הלוחמים ירו בו שוב.

הצעיר החרדי פונה לבית החולים 'שערי צדק' כשמצבו מוגדר בינוני ויציב.

פאראמדיק מד"א ישראל וינגרטן, סיפר: "הייתי סמוך לשער שכם והזניקו אותי למקום, ראיתי צעיר חרדי כבן 20 בהכרה מלאה, הוא סבל מפצעי דקירה בגופו, הענקנו לו טיפול רפואי מציל חיים מהיר בשטח, העלנו אותו לניידת טיפול נמרץ ופינינו אותו לבית החולים כשמצבו בינוני עד קשה".

אברהם אלמליח, שנפצע בפיגוע, שחזר בשיחה עם אתר ynet את הפיגוע: "חזרתי מתפילת מנחה בכותל, זה היה ממש סמוך לשקיעה, רציתי להספיק סעודה שלישית ואמרתי, אלך דרך שער שכם. ירדתי אל הכביש ולא שמתי לב שפתאום רדף אחריי מחבל. הוא בא לרצוח אותי ונתן לי מכות בחזה, בגב, בראש, בהרבה מקומות. לפי הרופאים עוד סנטימטר אחד וזה היה פוגע בעורק הראשי. הייתי בהכרה מלאה עד עכשיו ובלי עין הרע, היה נס גדול ברוך השם. נס חנוכה פשוטו כמשמעו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר