"בניגוד לחוק"

כאוס עצורים בבירה: הפרת זכויות, התעלפויות ומניעת תפילין

לצד ההפגנות הרבות בהן נעצרים מפגינים רבים, המשטרה מתמודדת עם עומס עצירים - ומשאירה את העצירים בתחנת המשטרה במשך יותר מ-24, בניגוד לחוק - זאת לצד הפרת זכויות. המשטרה: "פועלים להקפדה על זכויתיהם" (משטרה)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
ניידת שב"ס בסמוך למגרש הרוסים (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

כאוס עצורים בירושלים. זה מה שמתרחש בתקופה האחרונה בבית המעצר הירושלמי מגרש הרוסים ובתחנת לב הבירה.

כמות גדולה של אזרחים נעצרים ולא משוחררים אחרי מספר שעות, מה שגורם למחסור במקום בתאי מעצר ובעקבות כך עצורים יושבים בתאי השהייה בתחנת המשטרה בניגוד לחוק ללא תנאים למעלה מ-24 שעות.

שלושה מפגינים שנעצרו בתקופה האחרונה בהפגנה ישבו 38 שעות בתא השהייה, זאת כאמור בניגוד לחוק. אחרי 38 שעות ללא תנאים, אחד מהעצורים התעלף באולם בית המשפט.

במהלך הדיון בעניינו, נציג המשטרה אמר על תנאי המעצר כי "אין מקומות כליאה, אני אומר את המצב". אתמול (שני) שלחו הסנגוריה הציבורית מכתב לשר לביטחון פנים וליועצת המשפטית לממשלה בעקבות המקרים הרבים שבהם עצורים אינן מועברים עם סיום חקירת למתקני שב"ס ונותרים ללון בתחנות המשטרה.

במכתב נכתב שהתנהלות זו גורמת לפגיעה קשה ובוטה בליבת זכויותיהם החוקתיות של עצורים לכבוד, לבריאות, ולפרטיות.

הסניגוריה הציבורית קוראות לנקוט באופן מידי ודחוף בכל האמצעים הנדרשים להפסקה מידית של הלנת עצורים בתחנות משטרה ולהבטחת מכלול זכויותיהם כפי שקבעו החוק והפסיקה, הבוקר שלח עורך הדין שמואל הורביץ ממשרדו של עו״ד נדב גדליהו מכתב נוסף למפכ״ל המשטרה מפקד מחוז ירושלים ליועצת המשפטית לממשלה ולמספר גורמים נוספים, מכתב התראה טרם פנייה לערכאות.

במכתב כתב עו״ד הורביץ. "בתחנת לב הבירה, בניגוד לכל שאר התחנות ברחבי הארץ ובאופן שיטתי, חרדים נעצרים באלימות, תוך הותרתם לשהייה בלילה לצורך שחרור בתנאים בפני שופט חלף החלטת קצין, תוך מניעת שינה במסגרת הותרתם בתאי שהייה שאין בהם מקום לשירותים או לשינה, תוך מניעת הכנסת מזון כשר למהדרין ותוך מניעת הכנסת תפילין".

במכתב מציין הורביץ מספר רב של אירועים בהם הוחזקו עצורים בתת תנאים בניגוד לחוק ומוסיף שלפני כחודשיים ניסה שליח הציבור אברהם להכניס אוכל בד"ץ ותפילין מהדרין לעצורים, וכבר בכניסה לתחנה נאמר שאסורה ההכנסה, אך שינסה מול השוטר בתאי השהייה.

בתחילה, סירב השוטר ואז ביקש לראות במה מדובר. כשהוצגו בפניו אוכל סגור ותפילין, הוא הרים טלפון לקצין אשר סירב והורו למר וייסשטיין לצאת מן המקום וכך עשה.

בתחילת חודש אוגוסט 2022 שוחח שליח ציבור נוסף עם השוטר יהודה שאחראי יחד עם השוטר דני על תאי השהייה בלב הבירה ובשיחה ביקש שליח הציבור שיאפשר לו להכניס להם אוכל והשוטר יעביר לעצורים.

השוטר ענה בכנות שבעבר הוא היה יכול לעזור בעניין, אבל היום יש הוראה מגבוה, מפקד התחנה או מפקד המחוז – הוא לא בטוח, שאין להכניס שום אוכל לעצורים החרדים, כך לפי המכתב ששלח עורך הדין הורביץ הבוקר.

עו"ד שמואל הורביץ ממשרדו של נדב גדליהו מסר: "מדובר בסיפור פשוט אך עצוב, למשטרה יש שתי אפשרויות לאור מגבלת מקום בשב"ס: לשחרר עצורים בתנאים או להחזיקם בניגוד לחוק. למרבה הצער הגוף האמון על אכיפת החוק בוחר להפר את החוק בשביל להעביר מסר מרתיע לאוכלוסייה החרדית. "עצוב" או "מכעיס" אלו לא מילים שמתחילות לתאר את ההתנהלות המשטרתית ואני מקווה שהדברים ישתנו או שנאלץ לעתור לבג"ץ בעוד חודש וחצי."

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "מתוקף תפקידה, משטרת ישראל אוכפת את החוק ומגנה על הציבור מפני חשודים ועבריינים המבצעים עבירות ופשיעה על כל גווניה. לצד חתירה לחקר האמת ומיצוי הדין עם המעורבים, המשטרה פועלת להקפדה על זכויותיהם של עצורים בכל מהלך ההליך הפלילי.

האחריות לתחום כליאת עצורים בישראל היא של שירות בתי הסוהר, וזה תפקידו. לצערנו, בתקופה האחרונה קיימת מצוקה קשה ומוכרת של מקומות כליאת עצורים ברחבי הארץ, והמשטרה נאלצת בעל כורכה להחזיק ולשמור על העצורים בתאי שהייה במשך מספר שעות או לילה שלם, עד להבאתם לבית משפט לדיון בבקשה להארכת מעצרם או הטלת תנאים מגבילים משמעותיים שבסמכות בימ״ש עפ״י חוק.

לא ייתכן כי העובדה שקיימת באזור מצוקה קשה של מקומות כליאה, בעיה שידועה למי שאמון על כליאת עצורים בישראל - תמנע מהמשטרה לעצור חשודים בביצוע עבירות בנות מעצר או תוביל לשחרור חשודים שנשקפת מהם מסוכנות לציבור, שקיים חשש להימלטותם מהדין, שקיים חשש שישבשו חקירה וכיו״ב.

לצד זאת נציין, המכתב שצורף לפנייתכם טרם התקבל בידינו."

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר