"בואו לא נתרגש, יעבור להם"

ההקלטות חושפות: מה אמר המפכ"ל לפני 'שומר החומות'?

עומק המחדל המודיעיני של המשטרה, בימים שלפני מבצע "שומר החומות", נחשף בהקלטות של המפכ"ל יעקב שבתאי, שנחשפו ב'כאן 11' | צפו (חדשות)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
(צילום: חדשות הערב, כאן 11; תמונה: Flash90)

עומק המחדל המודיעיני של המשטרה, בימים שלפני מבצע "שומר החומות", התגלה הערב (שלישי) בהקלטות של המפכ"ל יעקב שבתאי, שנחשפו על-ידי משה שטיינמץ ב'חדשות הערב' ב'כאן 11'.

בהערכת מצב שנערכה ימים ספורים לפני ההתפרעויות - בשיא חודש הרמדאן, התייחס המפכ"ל שבתאי לאפשרות של הסלמה ואמר: "בואו לא נתרגש, יומיים-שלושה זה יעבור להם".

שר הבט"פ דאז, אמיר אוחנה, אמר בדיון: "האירוע המשמעותי ביותר שאנחנו מתמודדים איתו זה ירושלים בגלל העיתוי של חודש הרמדאן וגם ההודעה הצפויה היום בערב על ביטול הבחירות לרשות הפלסטינית".

המפכ"ל, הציע בדיון לא לשנות את הסטטוס קוו שמתיר מדי שנה עליית יהודים להר הבית ביום ירושלים, שיחול עשרה ימים לאחר מכן - ובו פרץ בסופו של דבר מבצע שומר החומות.

המפכ"ל: "אני אומר הכיוון הכללי הוא לא משנה שום סטטוס. כל שנה ביום ירושלים יש עלייה להר הבית".

לעומתו, אמר השר אוחנה כי "את ההחלטה לעלות להר הבית אני מציע להותיר אותה עמומה עד לרגע האחרון. יש פה פוטנציאל התלקחות מיותר. ברגע האחרון תקבלו את ההחלטה", כשנראה שדווקא הוא היה זה שמבין את הנפיצות.

ראש אגף חקירות ומודיעין, ניצב יגאל בן שלום, מציין את המאמץ המודיעני למניעת הסלמה ואומר כי "גם נציגת השב"ס מעדכנת על החשש להסלמה בקרב האסירים הבטחוניים בבתי הכלא".

נציגת שב"ס: "אצלנו במודיעין סמוי וגם גלוי עולה הדריכות. ברגותי מאוד זהיר בהעברת המסרים שלו".

אמיר אוחנה: "זה האיום הלאומי הכי משמעותי, הכי נפיץ בעת הזאת. אני ממליץ למפכ"ל בחום שלא לחכות למחר".

המפכ"ל שבתאי: "נעשה הערכת מצב בהתאם להחלטות ונדע להערך בהתאם".

כעבור עשרה ימים, כזכור, פרץ מבצע "שומר החומות" בעקבות ירי טילים לירושלים, ואז פרצו מהומות קשות שנמשכו 12 ימים, איתן התקשתה המשטרה להתמודד.

מהמשטרה נמסר בתגובה ל'כאן חדשות': "מדובר בקיטוע ערוך ומגמתי שאינו מייצג את התנהלות הישיבה. המפכ"ל התייחס לתמונת המודיעין כפי שהוצגה בהערכת המצב ונכונה לאותה נקודת הזמן בה הדברים נאמרו, כל ניסיון לקשור אמירה זו בדיעבד לאירוע שומר החומות שגוי וחוטא לאמת".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר