בשעה 4 לפנות בוקר: חוק הדיינים אושר בקריאה שלישית

במשך שש שעות רצופות, נשאו במליאת הכנסת חברי הכנסת החרדיים נאומים תורניים, שופעים ווארטים, הלכות ופלפולים תלמודיים, אך בשעה 4:00 לפנות בוקר, הצעת חוק הדיינים המשלבת ארבע נשים בוועדה למינוי דיינים, אושרה ברוב של 33 ח"כים מול 12 מתנגדים (אקטואליה)

חיים שקדי | כיכר השבת |
מעבירים את הזמן במליאת הכנסת (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

לאחר 6 שעות של דיון לילי במליאת הכנסת, באדיבות חברי-הכנסת החרדיים שעשו פיליבסטר, שנועד לעכב חקיקה, בשעה 4:00 לפנות בוקר אושרה 'חוק הדיינים' בקריאה שלישית.

את 'חוק הדיינים' הגישו חברות הכנסת עליזה לביא (יש עתיד) ושולי מועלם (הבית היהודי), ובו הן מציעות כי לפחות אחת מנציגות הממשלה, הכנסת ולשכת עורכי הדין בוועדה לבחירת דיינים, תהיינה נשים.

בנוסף, קובע החוק כי הוועדה תורחב מעשרה ל-11 חברים, על-ידי הוספת טוענת רבנית שתיבחר על-ידי שרת המשפטים, כך שעל-פי חוק בוועדה יכהנו לפחות ארבע נשים.

הצעת החוק אושרה בקריאה שלישית ברוב של 33 חברי-כנסת שתמכו לעומת 12 מתנגדים.

הדיון במליאה נמשך שעות רבות לאחר שכל חברי הכנסת החרדיים הגישו הסתייגויות לחוק, כאשר על-פי חוק ניתן לכל אחד מחברי הכנסת פרק זמן של חצי שעה כדי לנאום במליאה ולהסביר את התנגדותו.

חברי-הכנסת החרדיים האריכו בנאומיהם בסיפורי מעשיות לצד ווארטים חסידיים, דברי מוסר והלכות ולא מעט דברי תורה ופלפולים תלמודיים, וזאת במה שמכונה בערגה הפוליטית "פיליבסטר", שפירושו, משיכת זמן כדי לעכב הכרעה בבית המחוקקים.

הח"כים החרדיים ניסו לדבר על ליבן של מגישות החוק כדי לשכנעם ולמשוך את ההצעה, אך ללא הועיל. ח"כ אורי מקלב, תקף את מפלגת "הבית היהודי" ואמר כי לא כבוד מעמד האישה וקידום מעמד האישה עומד לנגד עיני אנשי המפלגה הדתית אלא "קעקוע והרס היהדות".

ואכן, חברי-הכנסת של הקואליציה שרותקו למקומותיהם כדי להביא לאישור החוק, נראו משועשעים אך בעיקר עייפים, כך גם השר נפתלי בנט שהיה השר התורן מטעם הממשלה לדיון, ניאלץ לבלות שעות ארוכות במליאה.

בעמוד הפייסבוק שלו, כתב בנט במהלך הדיונים: "השעה 3:21 לפנות בוקר, אני השר התורן במליאת הכנסת (כן, סינג'רו אותי הלילה...), ח"כ ועקנין מש"ס נואם, נותרו עוד שני נואמים, וצריך לקום ב-6 בבוקר... ו.. מתקיים ויכוח לוהט במליאה... מאיפה האנרגיות להתווכח בכל כך הרבה להט?! מפלאי הדמוקרטיה הישראלית".

אך למרות התרגיל הפוליטי, הצעת החוק אושרה בסופו של דבר, והפכה להצעת החוק הפרטית הראשונה שעברה במלואה בכנסת ה-19.

לאחר אישור החוק, אמרה ח"כ עליזה לביא כי "מיד עם בחירתי לכנסת הצהרתי ששניים מן הנושאים המרכזיים בהם אעסוק בפעילותי הפרלמנטרית יהיו החזרת הדת היהודית בכלל ומוסדות הדת בפרט לכלל הציבור הישראלי, וקידום שילוב ראוי של נשים בתפקידים ציבוריים. הצעת החוק הזו, משלבת את שני הנושאים גם יחד".

לדבריה, "ארבע נשים בוועדה למינוי דיינים, יהוו את תחילת תיקון האפליה הקיימת היום במערכת בתי הדין הרבניים. גיוון התמהיל האנושי של חברי הועדה למינוי דיינים יוביל למינוים של דיינים מתונים יותר, קשובים יותר, ומעורים יותר בחברה הישראלית של שנת 2013. בנוסף זהו עוד ציון דרך בהליך הארוך שלפנינו, לשילוב ראוי של נשים בוועדות ציבוריות ובמוקדי קבלת ההחלטות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר