אזהרת ראש המוסד לשעבר

דגן: אם לא ניזום, השינוי ייכפה עלינו במחיר כבד

ראש המוסד לשעבר מאיר דגן הזהיר בצהריים (רביעי) בנאומו בוועידת הנשיא בירושלים כי באם ישראל לא תיזום שינויים בתקופה הזו, הם ייכפו עליה והמחיר יהיה כבד. "לישראל יש הזדמנות נדירה לכרות בריתות שונות באזור", אמר דגן, "אם לא ניקח יוזמה השינוי עלול להיכפות עלינו והמחיר יהיה כבד" (אקטואליה)

יוני גבאי | כיכר השבת |
מזהיר. ראש המוסד לשעבר מאיר דגן (צילום: גיל יוחנן - ynet)

ראש המוסד לשעבר מאיר דגן הזהיר בשעות הצהריים (רביעי) בנאומו בוועידת הנשיא בבנייני האומה בירושלים כי באם ישראל לא תיזום שינויים בתקופה הזו, הם ייכפו עליה והמחיר יהיה כבד.

דגן נשא דברים בדיון שנערך תחת הכותרת "ליזום או להמתין - ישראל מול מזרח תיכון משתנה", יחד עם השגרירים דורי גולד, איתמר רבינוביץ' ודניאל קרצר.

"יש שינויים דרמטיים באזור. התהליכים עדיין לא נפסקו, הם נמשכים, ומאוד קשה להגדיר מה תהיה התוצאה", אמר דגן בפתח דבריו שהובאו באתר ynet, "סדאם חוסיין כבר לא עמנו, קדאפי כבר לא פה, סאלח מתימן שהביע התנגדות לישראל הודח. אפילו באשיר אמר שלא ירוץ שוב לנשיאות סודאן. הרבה מנהיגים בעולם האיסלאמי נעלמו כליל".

דגן המשיך ואמר כי "לדעתי לישראל יש הזדמנות נדירה לכרות בריתות שונות באזור. לא כל היבט ביוזמה הערבית מוצא חן בעיניי, אבל הצורך לשאת ולתת הוא חיוני. הליגה הערבית היום פחות עויינת כלפי ישראל. היוזמה הערבית צריכה לשמש בסיס לתחילת מו"מ. צריך בעת הזו לחפש הזדמנויות".

"לדעתי יש צורך לישראל להתחיל בדו שיח רציני עם הפלסטינים. לומר שלא ניתן להגיע לכך זה מזיק לישראל", הזהיר ראש המוסד לשעבר והוסיף כי "יש הרבה שאלות רציניות וייקח זמן לפתור אותן. אי אפשר לפתור את הסוגיות ישירות מול הפלסטינים אלא צריך לערב גם את הליגה הערבית".

"מתי יגיע הזמן? האם רק כשהחמאס ישתלט על הגדה המערבית? הרשות רואה את החמאס כאיום. אם נמשיך לא לעשות שום דבר מי שיזכה בבחירות יהיה החמאס או האחים המוסלמים ולדעתי זה התרחיש הגרוע ביותר לישראל. ככל שנמהר בשיחות, זה ייטיב עם מדינת ישראל", הוסיף דגן.

ראש המוסד לשעבר התייחס לבחירות באיראן, ומתח ביקורת מרומזת מהדרג המדיני בישראל. "איראן לא אוהבת אותנו ורואה בנו איום", הסביר דגן, "אבל אם מסתכלים על מצבה של איראן היא נמצאת במצב פנימי קשה. הביטו בשיעור האבטלה, מי מחזיק בתפקידי מפתח? במקום להציב אנשים מוּכשרים לתפקיד בוחרים אנשים לפי הנאמנות. למרות הנטייה לתאר כאילו הכול מתחיל ונגמר בחמינאי, יש אפשרות לדיאלוג. זה לא דיאלוג ריק, זה לא תמיד דיאלוג רשמי, אבל ישנו דיאלוג".

"אני מאמין שרוחאני נבחר אף שלא היה העדיפות הראשונה של חמינאי", אמר דגן, "יש לנו יותר הזדמנויות ממה שנדמה לנו. אם לא ניקח יוזמה השינוי עלול להיכפות עלינו והמחיר יהיה כבד. גם עם הפלסטינים, גם בדיאלוג עם העולם הערבי. אני חושב שעלינו לתור אחר הזדמנויות".

"ראינו כוח עולה במצרים שלא חשבנו שנראה כמותו. אם תסתכלו על ההתנהגות של מורסי, הוא עושה מאמצים ככל יכולתו לא לגעת בהסכמים עם ישראל. אני חושב שהאווירה הזו, המצב הזה, אם הוא לא ישתנה - אנחנו צריכים לעשות את זה", הוסיף דגן.

דגן התייחס למשטר בירדן, לגביו אמרו כי יתפרק, ואמר: "לקחנו סיכון והוא השתלם. אם עלינו להגדיר מדיניות, עלינו להתכונן לגרוע ביותר אבל לנצל כל הזדמנות לשנות את המצב".

בשלב השאלות, נשאל דגן על יחסו לבקעת הירדן ואמר שהוא מסתכל על הנושא רק מבחינה ביטחונית. "השטח היה מאוד חשוב ב-91', למה?", שאל דגן והסביר, "מה שנקרא אז החזית המזרחית מול עיראק, סוריה ואולי גם ירדן - בתרחיש זה, החשיבות שנוכל לפעול בחזית עמק הירדן הייתה צורך קריטי. אבל היום האיומים הללו נעלמו כליל. לעיראק אין צבא אפקטיבי, הסיכוי למערכה סורית מוגבל. האם חשוב למנוע מטרוריסטים להיכנס? כן, אבל כדי למנוע זאת אין צורך תמיד בנוכחות צבאית בשטח. אם ישראל תצטרך להגן על עצמה מחזיתות אחרות, הצבא הישראלי מסוגל לעשות זאת".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר