האו"ם נגד ישראל

מונו חברי ועדת גולדסטון 2; ישראל: "לא מצפים לצדק"

המועצה לזכויות אדם של האו"ם הודיעה על הרכב ועדת החקירה הבינלאומית כדי לחקור את "פשעי המלחמה" שבוצעו על ידי ישראל במבצע צוק איתן בעזה. בראש הוועדה יעמוד וויליאם שאבאס שקרא בעבר להעמיד לדין את ראש הממשלה נתניהו והנשיא לשעבר שמעון פרס. משרד החוץ: "לא מצפים לצדק" (מדיני)

יוני גבאי | כיכר השבת |
מליאת האו"ם (צילום: shutterstock)

המועצה לזכויות אדם של האו"ם בז'נבה הודיעה הערב (שני) על הרכב ועדת החקירה הבינלאומית שהקימה כדי לחקור את "פשעי המלחמה" שביצעה לכאורה ישראל במהלך מהצע צוק איתן בעזה.

בראש הוועדה יעמוד וויליאם שאבאס, פרופסור למשפט בינלאומי ולזכויות אדם ממוצא קנדי, שידוע בקו הביקורתי שלו כלפי ישראל, ובעבר תקף בחריפות את מבצע "עופרת יצוקה" ושיבח את דו"ח ועדת גולדסטון שהוקמה על ידי המועצה לזכויות אדם של האו"ם בעקבות המבצע.

שאבאס אמר כי בעקבות הדו"ח, יו"ר הוועדה ריצ'רד גולדסטון צריך לזכות בפרס נובל לשלום.בנוסף, הוא קרא בעבר להעמיד לדין בבית הדין הבינלאומי בהאג את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת הנשיא לשעבר שמעון פרס.

בשנה שעברה במהלך כנס בניו יורק אמר שאבאס כי "מה שהכי הייתי רוצה שיקרה זה שנתניהו יישב על ספסל הנאשמים בבית הדין הפלילי הבינלאומי". כמה שנים קודם לכן אמר שאבאס כי אם יש כתב אישום בבית הדין הבינלאומי נגד נשיא סודאן על רצח העם בדארפור, אז מדוע אין כתב אישום דומה נגד נשיא מדינת ישראל על האירועים בעזה.

כאמור, הוא התמנה לעמוד בראש ועדת הבדיקה. במשרד החוץ הישראלי כבר הוציאו הודעה המגנה את הרכב הועדה ובמיוחד את העומד בראשה. "מינוי יו"ר שדעותיו ועמדותיו נגד ישראל ידועות לכל מוכיח מעל לכל ספק שישראל לא יכולה לצפות לצדק מגוף כזה" נאמר בהודעת המשרד, "דו'"ח הוועדה כבר נכתב וכעת רק נקבע מי יחתום עליו".

עזה אחרי הפצצות צה"ל (צילום: פלאש 90)

לצד שאבאס יכהנו בוועדה גם עורכת הדין הבריטית ממוצא לבנוני אמאל אל-עמודין, ארוסתו של ידוען בעולם התרבות הגויי - מה שגם עלול להעניק תשומת לב עולמית רבה יותר להחלטות הועדה.

אל-עמודין היתה יועצת משפטית לתובע בבית הדין הבינלאומי המיוחד של האו"ם שהוקם בעקבות רצח ראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק אל-חרירי. גם אל-עמודין מחזיקה בעמדות ביקורתיות כלפי ישראל, בין השאר בגלל הרקע האישי שלה, כאשר ב-1982, כשהיתה בת ארבע, נמלטה אל-עמודין עם משפחתה מביירות בספינה אמריקאית על רקע ההפצצות הישראליות של מעוזי אש"ף בעיר.

חבר נוסף בוועדה הוא דואדו דאיין, מומחה לזכויות אדם מסנגל ששימש כשליח מיוחד של האו"ם לענייני גזענות ואפליה על רקע גזעי.

על הוועדה יהיה להגיש דו"ח למועצה לזכויות אדם של האו"ם בז'נבה במארס 2015. "הוועדה תחקור את כל ההפרות של החוק הבינלאומי בשטחים הפלסטינים הכבושים כולל מזרח ירושלים ובמיוחד ברצועת עזה, בהקשר של המבצע הצבאי", נכתב בהודעת האו"ם.

בנוסף, הוועדה אף אמורה לנפק המלצות אישיות לגבי צעדים נגד הגורמים שנושאים באחריות מתוך מטרה למנוע מצב שבו אותם גורמים יהיו פטורים מעונש.

כאמור, במשרד החוץ כבר גינו את הרכב הוועדה. בכירים במשרד ציינו כי מאז החליטה המועצה לזכויות אדם של האו"ם להקים את ועדת החקירה, ניסתה ישראל להשפיע על ההרכב שלה.

ישראל פנתה לארה"ב, אוסטרליה, גרמניה, בריטניה ובנות ברית נוספות וביקשה מהן לפעול כדי שהרכב הוועדה יהיה מאוזן. לדברי בכירים במשרד החוץ ישראל הבהירה כי אם הרכב הוועדה יהיה מאוזן היא לא תחרים אותה לחלוטין, ותהיה מוכנה לקיים איתה דיאלוג ולהעביר לה חומרים רלוונטיים לחקירה.

כפי הנראה, על רקע הרכב הוועדה, המאמצים הישראלים נכשלו והרכב הוועדה נוטה בצורה משמעותית לצידם של הפלסטינים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר