הרש"פ מסתבכת

נקמת דם בכלא: הלינץ' שמסעיר את שכם

קרב יריות בין חוליית מבוקשים למנגנוני הביטחון של הרשות הוביל למותם של שני שוטרים פלסטינים. הכוחות עצרו את "המוח" מאחורי החיסול, הובילו אותו לכלא בשכם ושם היכו אותו למוות באכזריות. רה"מ הפלסטיני דרש ועדת חקירה, אך השטח מאיים להתפרץ. חמאס כמובן מנסה להשיג רווחים

אליאור לוי, ynet | כיכר השבת |
ההפגנות הסוערות בשכם (צילום מסך)

העיר הפלסטינית שכם סוערת כבר כמה ימים בעקבות פרשה מורכבת, שמקבלת בכל רגע תפנית חדשה ולא צפויה. לעת עתה נראה כי הפרשה רחוקה מסיום, והיא משליכה על היבטים אחרים כמו המתיחות בין הציבור לרשות הפלסטינית. בנוסף ניכר כי היא משפיעה על הבחירות לרשויות המקומיות, שצפויות להיערך בעוד פחות מחודשיים והפכו כבר למאבק מלוכלך בין פתח לחמאס, שהודיע כי בכוונתו להשתתף בהן.

זה החל ביום חמישי שעבר בשעות אחר הצהריים. כוחות מיוחדים של מנגנוני הביטחון הפלסטיניים הגיעו לעיר העתיקה בשכם כדי לבצע מעצר נגד חוליית מבוקשים חמושים. אותם מבוקשים שייכים ככל הנראה לגדודי חללי אל-אקצה, אשר אינם סרים למרותה של הרשות הפלסטינית.

מבצע המעצר הסתבך ובשלב מסוים החל קרב יריות בין אנשי המנגנונים לבין חברי החוליה. תוצאות ההיתקלות היו קשות מאוד עבור המנגנונים – שני שוטרים הרוגים ועוד כמה פצועים. איש מחברי החוליה לא נפגע בחילופי האש והם הצליחו להימלט.

המכה המוראלית למנגנונים בעקבות התקרית הייתה קשה והיה ברור לכולם שמבצע גדול לתפיסה או חיסול החוליה הוא רק עניין של זמן. המנגנונים הזרימו תוך זמן קצר תגבורת גדולה לעיר ועוד באותו הלילה הצליחו להשיג מידע מודיעיני על מקום הימצאותם של חלק מחברי החוליה בדירה בעיר העתיקה.

במהלך הפשיטה על הדירה נורו שניים מחברי החוליה ונפצעו קשה. הם הובהלו לבית חולים בעיר וזמן קצר אחר כך פורסמה הודעה כי הם מתו מפצעיהם. כבר אז החלו להישמע קולות שלפיהם השניים נרצחו בידי אנשי המנגנונים בבית החולים אולם לא הייתה לכך הוכחה ברורה. המנגנונים הודיעו כי בדירה נתפסו כלי נשק אוטומטיים מסוג M-16. המנגנונים גם הודיעו כי לכדו שלושה מחברי החוליה שמונה לדבריהם 11 מבוקשים, וכי המצוד אחר יתר ששת חברי החוליה יימשך.

התפנית המשמעותית ביותר עד כה בפרשה אירעה בתחילת השבוע. המנגנונים עצרו את אחמד חלאווה, דמות מוכרת בעיר שהיה בעברו קצין בכיר במשטרה הפלסטינית ונחשב כיום לאחד ה"קאדרים" של גדודי חללי אל-אקצה בשכם. המנגנונים טענו כי חלאווה הוא "המוח" שעומד מאחורי חיסולם של שני השוטרים הפלסטינים ומי שעומד בראש חוליית המבוקשים.

מושל שכם אכרם רג'וב סיפר כי חלאווה גילה התנגדות, צרח, קילל וניסה להשפיל את אנשי המנגנונים שעצרו אותו. חלאווה הובל ברכב לכלא ג'נייד בשכם, שהוא גם המטה המרכזי של המנגנונים בעיר ובו מוחזקים עצירים ואסירים ביטחוניים.

רג'וב ציין כי חלאווה המשיך לקלל את הקצינים ולצרוח עליהם ובשלב מסוים בתוך המתקן הביטחוני, הבחינו בו אנשי המנגנונים ששייכים למחלקה ששני חבריה נהרגו במהלך ניסיון המעצר הכושל בשבוע שעבר. ברגע שראו אותו הם תפסו אותו והחלו לבצע בו לינץ' לעיני חבריהם מהמנגנונים.

עדי ראייה שהיו בקרבת מקום אמרו כי מתוך הכלא נשמעו יריות באותו זמן. הגרסאות לירי חלוקות: לדברי רג'וב מדובר באנשי המנגנונים שעצרו את חלאווה וירו באוויר כדי למנוע מחבריהם לבצע בו לינץ'. אחרים טענו כי חבריהם של שני השוטרים היכו אותו קשות ואז ירו בו למוות.

הסערה בעקבות פרסום דבר מותו של חלאווה בשעות הבוקר המוקדמות הייתה גדולה, ולכן הוטחה במנגנונים ביקורת קשה על כך שהם לקחו את החוק לידיהם ורצחו חשוד מתוך יצר נקמה.

הרשות הפלסטינית הבינה מהר את משמעותה ואת ההשלכות האפשריות של התקרית על הסדר הציבורי ומיהרה לשלוח את דובר המנגנונים הפלסטיניים עדנאן דמירי, שהכריז כי כל המעורבים בלינץ' יועמדו לדין בבית משפט צבאי. ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה הורה לתובע הכללי הפלסטיני להקים ועדת חקירה, והבטיח לפרסם את מסקנותיה לציבור מיד עם סיום עבודתה.

תמונה מזעזעת של הקורבן

היום (ג') הודלפה ברשתות החברתיות תמונת גופתו של חלוואה. מהתמונה המזעזעת נראה כי חלאווה הוכה בצורה אכזרית בראשו, בפניו ובכתפיו עד שנפח את נשמתו.

אחמד חלאווה שהוכה באכזריות

הרוחות בשכם סערו בעקבות האירועים וחמאס מיהר לנצל את המצב לטובתו ופרסם הודעת גינוי על "הוצאתו להורג של חלאווה". הארגון הוסיף כי "הפשעים הללו משקפים את האופי הרצחני של מנגנוני הרשות הפלסטינית אשר חרגו משיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל ועברו לשימוש במדיניותה (של ישראל) דוגמת ההוצאות להורג בשטח".

מיותר לציין כי חמאס משתמש וישתמש בתקרית הקשה הזאת כדי לנסות ולצבור כוח אלקטורלי לקראת קיומן של הבחירות לרשויות המקומיות בגדה וברצועת עזה בחודש אוקטובר – הליך שבו הוא צפוי להשתתף אחרי עשור של החרמה.

אחר הצהריים התקיימה בכיכר המרכזית של שכם הפגנה שבה השתתפו 200 איש לערך במחאה על רציחתו של חלאווה. בהפגנה נשמעו קריאות להתפטרותו של מושל שכם רג'וב ושל מפקד הביטחון הלאומי (הבטח"ל) נידאל אבו דוחאן.

המנגנונים, שחששו מאובדן שליטה בעיר, הגיעו למקום בכוחות גדולים והחלו לפזר את המפגינים באמצעות שימוש באמצעים לפיזור הפגנות. העימותים עם המפגינים זרמו לתוך סמטאות העיר העתיקה ונמשכו עד לשעות הערב.

הסיפור הסבוך עוד רחוק מלהסתיים ובינתיים נמצאים בשכם כבר כמה ימים כוחות גדולים של המנגנונים כדי לדכא התפרצות עממית נוספת שממנה רק חמאס יכול להרוויח באחת הערים החשובות ביותר ברשות הפלסטינית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר