בניגוד להבטחות

נשיא פולין יחתום ויאשר את "חוק השואה"

אנדז'יי דודה הודיע כי למרות הסערה וההתנגדויות של ישראל וארצות הברית, יחתום על 'חוק השואה' האוסר על האשמת הפולנים באחריות לרצח יהודים בזמן השואה (פוליטי מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

הפולנים מתעקשים: נשיא פולין, אנדז'יי דודה, הודיע היום (שלישי) שיחתום על חוק השואה השנוי במחלוקת, למרות התנגדותן הנחרצת של ישראל וארצות הברית וההבטחות של פולין לנתניהו כי ידונו עמו בנושא טרם אישור החוק.

החוק החדש מטיל עונש מאסר של עד שלוש שנים למי שיזכיר את המונח "מחנות השמדה פולניים" ולמי שירמוז "באופן ציבורי ובניגוד לעובדות" שהאומה או המדינה הפולניות סייעו לפשעי גרמניה הנאצית. ממשלת פולין מסרה שהחוק הכרחי כדי להגן על המוניטין של הפולנים כקורבנות של התוקפנות הנאצית.

ישראל טוענת מצדה שהחוק יאסור לומר אמת על התפקיד שמילאו כמה פולנים בפשעי הנאצים כפי שניצולי שואה רבים מספרים ומעידים.

הנשיא הפולני דודה אמר גם שהוא יבקש מבית המשפט החוקתי הבהרות לגבי חוק השואה, מהלך שבכל מקרה יתבצע לאחר שהחוק ייכנס לתוקף. בית המשפט החוקתי עשוי להורות על ביצוע שינויים בחוק השואה ואפילו לפסול אותו בתואנה לפגיעה בחופש הביטוי.

ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי, אמר בסוף השבוע שהחוק נחוץ כדי להגן על האמת ההיסטורית בנוגע לפולין בתקופת מלחמת העולם השנייה. הוא אמר את הדברים בשיחה עם עיתונאים זרים במוזיאון המנציח את פועלם של הפולנים הנוצרים שסיכנו את חייהם כדי להציל יהודים בתקופת השואה.

מורבייצקי, שנכנס לתפקידו כראש ממשלה לפני כחודשיים, מנסה בימים האחרונים להפיג את החששות מהחוק, אך עם זאת ממשיך להגן עליו. הוא אמר ביום שישי כי מטרת החוק היא למנוע הטחת האשמות בעם הפולני בכללותו בגין מעשי הגרמנים בפולין הכבושה, שבה הם הקימו מחנות ריכוז והשמדה. "את כל הזוועות וכל הקורבנות, כל מה שקרה במלחמת העולם השנייה על אדמת פולין - צריך לייחס לגרמניה", אמר מורבייצקי. "לעולם לא נואשם בשותפות בשואה. זה ה'להיות או לחדול' שלנו".

סיוע לחוק קיבלו הפולנים דווקא מגרמניה, שר החוץ של גרמניה אמר בסוף השבוע שפולין יכולה להיות בטוחה שארצו תגנה עיוותים היסטוריים - כמו הטענה שהמחנות הנאציים בפולין הכבושה היו "מחנות ריכוז פולניים".

שר החוץ הגרמני גבריאל אמר: "הרצח ההמוני והשיטתי התבצע על ידי המדינה שלנו, ולא על ידי אף אחד אחר. משתפי פעולה פרטיים (כלומר ששיתפו פעולה על דעת עצמם) לא משנים דבר בנוגע לזה". גבריאל הוסיף: "אנחנו משוכנעים שרק בחינה מעמיקה של ההיסטוריה שלנו יכולה להביא לפיוס. הדבר כולל אנשים שחוו סבל בלתי יתואר בשואה, ומסוגלים לדבר על הסבל שלהם".

אמש, הודיעה פולין כי ביקורו של שר החינוך נפתלי בנט בפולין יבוטל לאור דבריו המטילים אחריות על השואה גם על הפולנים. בנט מצדו מסר כי הוא גאה בכך וכי אין בכוונתו לחזור בו מדבריו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר