על סף פיצוץ

ליברמן מאיים: "לא אשב עם החרדים שהפרו הסכם"

נכון להבוקר, אין פריצת דרך במאבק על "ברית הזוגיות". שר החוץ, אביגדור ליברמן טוען שקיבל את הסכמתו של הרב עובדיה יוסף למהלך, אך חברי-הכנסת של ש"ס טוענים שלא היו דברים מעולם. פרשנים פוליטים מעריכים: אם כל צד יתבצר בעמדתו, הממשלה תתפרק (חדשות)

ב. ניסני | כיכר השבת |
לא מרים ידיים. אביגדור ליברמן (פלאש 90)

האם תיפול ממשלתו של בנימין נתניהו על רקע המחלוקת הקשה ביותר סביב אישורו של חוק "ברית הזוגיות"? בממשלה לא מוציאים זאת מכלל אפשרות.

אתמול התקיימו דיונים אינטנסיביים בין מרכיבי הקואליציה השונים סביב הנושא, אך נכון להבוקר, אין כל פריצת דרך בהידברות וכל צד ממשיך להתבצר בעמדתו.

ההתפתחות המרעישה והמשמעותית בעניים היתה במהלך סוף השבוע שעבר, כאשר שר החוץ וראש סיעת ישראל ביתנו, השר אביגדור ליברמן, מצב זמן תוך כדי סערות חקירותיו, להצהיר קבל עם ועולם, כי הגיע לסיכום עם נשיא מועצת חכמי התורה הגר"ע יוסף ועם הרב הראשי הגר"ש עמר, על נוסחה שתהיה מוסכמת עליהם ותאפשר את העבר חוק "ברית הזוגיות" בכנסת כבר בימים הקרובים.

הצהרה מפתיעה זאת, התקבלה בסקפטיות רבה בחוגים רבניים ובקרב הסיעות החרדיות שלא ידעו על מה בדיוק אביגדור ליברמן מדבר.

חוק ברית הזוגיות שאנשי ליברמן יזמו עוד לפני הבחירות האחרונות, מטרתו להביא לכך, שאותם 300 אלף לא יהודים שעלו לישראל בעיקר מברית המועצות יוכלו להתחתן בתוכם, במקרה ומדובר בשני גויים, ובכל מקרה יוקם מנגנון מאושר בהסכמת הרבנות הראשית שיאפשר רישום זוגות נישואין במרשם האוכלוסין גם כשלא מדובר ביהודים.

ובמילים אחרות חוק ברית הזוגיות קובע שבישראל שבה אסור היום בחוק נישואין ורישום נישואין של מי שאינם בני הדת היהודית (להוציא מוסלמים, דרוזים וכדומה), יתווסף מעמד נפרד של אנשים שבאו ב"ברית זוגיות", שלא ייקרא "נישואים" אך יעניק זכויות וחובות זה כלפי זה וכלפי המדינה, באופן הדומה ככל האפשר לנישואים.

אלא שהצעה זו לא אושרה מעולם הגם שסיעות שונות לחצו לקבלתה ובאחרונה מובילה סיעת ישראל ביתנו את דגל אישורו של חוק זה.

בשבוע שעבר הצהיר אביגדור ליברמן כי בשיחות חשאיות שהתנהלו לאחרונה עם הגר"ע יוסף והגר"ש עמר הושגה הסכמה לנוסח מקובל של הצעת חוק בעניין שתביא לכך שניתן יהיה לקיים מעין נישואים אזרחיים בישראל למי שאינם שייכים לאותה עדה דתית מוכרת או לכאלו המוגדרים כחסרי דת בכלל.

אלא שאביגדור ליברמן, או שלא הבין או שהיתמם ובכל מקרה, כך מסתבר עתה, אין לו הסכמה של ממש בעניין מהגר"ע יוסף והגר"ש עמר לחוק שישראל ביתנו רוצים להעביר. "אם החוק לא יאושר אומרים אנשיו של ליברמן, אין ממשלה". הם מאשימים את הגר"ע יוסף והגר"ש עמר שבשבוע שעבר הסכימו לנוסח שגובש אחרי דיונים ארוכים ועתה חזרו בהם בלחץ מן החוץ.

כך או כך, בקרב חברי הכנסת של הסיעות החרדיות, יש תמימות דעים שבשלב זה לא הושגה כל פריצת דרך ואם נוסחה כלשהי תגיע לכנסת לאישור הם יצביעו נגדה והמשמעות היא שההתלהבות של ליברמן לא רק שהיתה מוקדמת מדי אלא לא ברור כלל על מה התבססה.

ליברמן אמר אמש שהוא לא יהיה מוכן לשבת בממשלה עם נציגי סיעות שמסכמים משהו היום ומר מפרים אותו, והאשים בכך את ח"כי ש"ס ויהדות התורה שהודיעו הלילה שלא יצביעו בעד חוק ברית הזוגיות.

אביגדור ליברמן התגאה שהצליח לשכנע את שני הרבנים להכניס לחוק סעיף שמוציא את נושא הגיור של הכלולים בברית הזוגיות מידי בתי הדין הרבניים והעברתם לאישור אצל רבני הערים. לסעיף זה בעיקר מתנגדים בסיעות החרדיות ומצהירים ש"היה לא תהיה".

מזכיר הממשלה צבי האוזר שהיה לאורך כל הדרך בסוד השיחות והחש שממשלת נתניהו מתקרב לצומת דרכים מסוכנת, מיהר לכנס אמש את נציגי כל הנוגעים בדבר בניסיון למצוא פתרון לפני שליברמן, המרוגז בלאו הכי על הממשלה מניח את המפתחות והולך הביתה יחד עם כל סיעתו.

בדיונים ניסה האוזר להוביל להחזרת סיכומיו של ליברמן עם הרבנים, אך אלו טוענים שלא היה הסכם ורק מתווה מוצע להסכם וטרם אושר.

"באוויר חשים שאנו עומדים בפני משבר שכמותו לא היה מאז קמה הממשלה הנוכחית", אמר אמש גורם וותיק. אביגדור ליברמן נדחף לפינה וקשה לראותו לוותר, ומנגד המפלגות החרדיות נחושות שלא להיכנע והנה לנו כל המרכיבים העלולים להביא לפיצוץ.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר