צפו

נתניהו ופומפאו נפגשו: "מה שקרה הוא היסטורי"

מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו, המבקר בימים אלו בישראל, נפגש -בנפרד - עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ורה"מ החליפי בני גנץ, שהתייחסו לאתגרים האזוריים • תיעוד (מדיני)

קובי רוזן | כיכר השבת |
(צילום: לע"מ)

ראש הממשלה בנימין נתניהו, ורה"מ החליפי בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי נפגשו היום (שני), בנפרד, עם מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו. הפגישות עסקו בין היתר בהסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות ובמאבק המשותף נגד איראן.

בתום הפגישה, בלשכת ראש הממשלה בירושלים, אמר נתניהו: "מזכיר המדינה פומפאו, ידידנו הנהדר מייק. טוב לראותך שוב בירושלים. ספרתי ואני חושב שזו פגישתנו ה-12 מאז שמונית למזכיר המדינה, וזה לא כולל עשרות רבות של שיחות טלפון. נפגשנו כאן בירושלים, בוושינגטון ובמקומות רבים אחרים. כל פגישה אופיינה באותה ברית חזקה של ערכים שאפיינה את הפעילות שלך ואת הפעילות של ממשל טראמפ, ושמחזקת אף יותר את הברית ההיסטורית בין ארה"ב לישראל".

"אני רוצה להודות לך ואני רוצה להודות לנשיא על כל מה שעשיתם למען ביטחונה של ישראל וכל מה שאתם עושים כדי לחזק את הידידות הזו. יש שני דברים גדולים שקרו מאז פגישתנו האחרונה. הראשון הוא שעמדתם נגד התוקפנות של איראן והפעלתם את מנגנון החזרת הסנקציות (Snapback Sanctions). אני רוצה לשבח אותך על שעשיתם זאת".

רה"מ הוסיף: "אני חושב שאנשים צריכים להבין שהעסקה עם איראן נכשלה בדיוק כפי שצפינו. לא רק שהיא לא הפחיתה את התוקפנות של איראן, היא תדלקה והגבירה אותה. מאז שהסכם הגרעין נחתם, ראינו את איראן יוצאת מתוך המערה שלה ומאכלת מדינה אחר מדינה, מכוונת נגד מדינות באמצעות רקטות וטרור, ביזה, שוד ורצח - בכל רחבי המזרח התיכון ומעבר לו, כולל באזור שלכם".

הפגישה עם גנץ (צילום: זיו סוקולוב, שגרירות ארה"ב)

"לראות את מועצת הביטחון לא רק שלא מצטרפת למנגנון החזרת הסנקציות האמריקני, אלא אף מתנגדת לו, או עומדת בשוליים ולא מאפשרת את החרם על משלוחי נשק לאיראן – בעצם מסכימה לזה, אני חושב שזה שערורייתי", הסביר נתניהו: "משמעות הדבר שהמשטר הזה יקבל טנקים, כלי טיס, טילים ומערכות הגנה נגד מטוסים - להמשך מסע התוקפנות שלו ברחבי האזור והעולם. זה פשוט מגוחך. אני רוצה לברך אותך על שאתה עומד נגד זה - אנחנו עומדים לצידך".

נתניהו סיפר: "לפני לא מעט שנים הייתי צריך לעמוד, לפעמים לבד, נגד הסכם הגרעין עם איראן, מזהיר את העולם מפני תוקפנותה של איראן. זה כמובן השתנה עם השבעתו של הנשיא טראמפ, וכל מה שעשיתם מאז. חשוב לציין שהיום אנחנו שומעים מדינות במפרץ מדברות בתקיפות, כפי שאני עושה כעת. הייתי מציע לידידינו, במיוחד לידידינו באירופה, את הנקודה הבאה – כשערבים וישראלים מסכימים על משהו, כדאי לשים לב. לכן, ברכות על עמדתכם, על החזרת הסנקציות ועל התנגדותכם המקיפה לתוקפנותה של איראן ולחתירתה לנשק גרעיני".

"הדבר השני שקרה הוא היסטורי באותה מידה והוא השגת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות – יצירת נורמליזציה מלאה בין ישראל ואיחוד האמירויות. זה קרה בתיווך הנשיא טראמפ, עם עזרתך, וזה הישג עצום לשלום וליציבות האזור. זה מבשר על עידן חדש שבו מדינות נוספות יוכלו להצטרף. דיברנו על זה ואני מקווה שיהיו לנו חדשות טובות בעתיד. ייתכן אפילו בעתיד הקרוב".

רה"מ סיכם: "יש לנו שתיים מהכלכלות המתקדמות ביותר בעולם, שופעות חדשנות. ישראל ואיחוד האמירויות הערביות - זו התאמה טבעית. תמיכתה של ארה"ב הופכת את זה לדבר שיש לו השלכות בינלאומיות. זו הברית של המתונים נגד הקיצוניים. אלה שמשמשים באלימות ותוקפנות כדי לקדם את המטרות שלהם, נגד אלה שמאמינים שאפשר להציע עתיד טוב יותר לעמינו באמצעות שיתוף פעולה. זה מבשר על שינוי במזרח התיכון. זו הפעם הראשונה ב-25 השנים האחרונות שיש לנו הסכם שלום. אני רוצה להודות שוב לנשיא, לך ולממשל שלכם על שסייעתם לעשות את זה".

בסיום הפגישה: גנץ, אשכנזי ופומפאו (צילום: מתי שטרן, שגרירות ארה"ב)

"אני חייב להגיד באופן ברור שההסכם הזה לא כלל את הסכמתה של ישראל לשום עסקת נשק. אני לא יודע על שום עסקת נשק שהוסכם עליה. ייתכן שהיא נשקלת. העמדה שלנו לא השתנתה. שמעתי שוב ממזכיר המדינה פומפאו התחייבות חזקה מאוד שבכל מצב, ארה"ב תבטיח את היתרון האיכותי של ישראל. זה הוכח במשך ארבעה עשורים של שלום עם מצרים ושניים וחצי עשורים של שלום עם ירדן. ארה"ב עמדה בהבטחה הזו ואין לי ספק שהיא תמשיך לעמוד בזה. לכן, מייק, אני רוצה להודות לך על ידידותך ותמיכתך בחתירה לשלום ולביטחון שאנו למעשה משיגים. תודה לך וברוך הבא".

במענה לשאלות, הוסיף ראש הממשלה נתניהו ואמר: "מזכיר המדינה דיבר על שיתוף הפעולה בנושא הקורונה. כמובן שארה"ב מובילה את העולם במאמץ הזה. ישראל עושה מאמץ משלה. אנחנו בודקים את האפשרות לשלב את המאמצים שלנו, לעבוד יחד על דרכים למציאת חיסון, בנוסף לדרכים אחרות להקל על המחלה הנוראית הזו. בתחום הזה כמו בכל תחום אחר, אין לנו חברים טובים יותר מארה"ב".

צפו בווידאו

(צילום: מתי שטרן, שגרירות ארה"ב)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר