תבוסה לקואליציה

חוק האזרחות הוכרז כהבעת אמון בממשלה ונפל במליאה

מחמוד עבאס בעד, שיקלי הצביע נגד: לאחר דרמה לילית בכנסת ופשרה שהושגה בין רע"מ לאיילת שקד, חוק האזרחות נפל במליאת הכנסת • קריאות "בושה" לעבר ראש הממשלה נפתלי בנט (בארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
(תמונה: דוברות הכנסת)

דרמה במליאת הכנסת: חוק האזרחות נפל הבוקר (שלישי) בהצבעה במליאת הכנסת לאחר שלא הושג רוב והוראת השעה המונעת איחוד משפחות פלסטיניות לא עברה. ח"כ עמיחי שיקלי מ'ימינה' הצביע נגד וזכה למחיאות כפיי מעבר ספסלי האופוזיציה, ובסיעתו שלו קוראים להכריז עליו כ'פורש'.

שיקלי אמר לאחר ההצבעה: "הלילה קיבלנו הוכחה לבעייתיות של ממשלה שאין בה רוב ציוני מובהק. כזו שמתחילה את הלילה עם הארכת חוק לשנה ומסיימת אותו עם הארכה לחצי שנה, שמתחילה עם 1,500 היתרים ומסיימת עם למעלה מ 3,000. ישראל צריכה ממשלה ציונית מתפקדת ולא שעטנז שתלוי על בלימה בקולותיהם של רע״ם ומרצ".

במהלך הלילה הגיעו ב'ימינה' להבנות עם רע"מ ושרת הפנים, איילת שקד, הגישה את החוק מחדש כאשר הוא הועלה כהארכת תוקף לחצי שנה בלבד. שקד אמרה לאחר שהגישה את החוק מחדש: "אין שום הסכם כתוב אולם ישנן הבנות בין סיעות הקואליציה, כפי שתמיד חברי הקואליציה מגיעים להסכמים".

דקות לפני ההצבעה החוק הפך לאמון/ אי אמון בממשלה, אך עדיין לא הושג לו רוב לאחר ששני חברי כנסת רע"מ נמנעו בהצבעה וח"כ שיקלי הצביע נגד.

יצוין כי חוק האזרחות והכניסה לישראל קובע עיקרון לפיו שר הפנים לא יעניק אזרחות או רישיון ישיבה בישראל לתושב האזור, ולתושב או אזרח איראן, לבנון, סוריה ועיראק. כן קובע החוק כי מפקד האזור לא יהיה רשאי להעניק לתושב אזור יהודה, שומרון וחבל עזה היתר לשהייה בישראל.

עם זאת, החוק מגדיר חריגים וסייגים לאיסור על הענקת אזרחות, היתר הישיבה או היתר שהייה בישראל. מקצתם של החריגים היו בחוק מלכתחילה, ורובם נוספו בתיקוני חקיקה ב- 2005 וב- 2007. סייגים אלה מאפשרים מתן היתרים לבני זוג וילדים, היתרים למקרים הומניטריים מיוחדים, היתרים למטרת טיפול רפואי, עבודה או למטרה זמנית שלא תעלה על שישה חודשים.

שרת הפנים, איילת שקד, שהגישה את החוק, אמרה לאחר ההצבעה: "‏מי שלא ראה את הצהלות של חברי הליכוד והציונות הדתית עם עופר כסיף וסמי אבו שחאדה לא ראה טרוף כזה מימיו. ביחד הם הפילו את חוק האזרחות, חוק חשוב לביטחון המדינה ולאופייה. ניצחון גדול לפוסט ציונות".

ראש האופוזיציה, בנימין נתניהו, אמר במהלך הדיון: "בנט ושקד אומרים שהם הקימו 'ממשלה ציונית', ממשלה שהיא '10 מעלות ימינה' יותר ממשלות אחרות - אבל הם לא מסוגלים להעביר החלטה פשוטה כל כך, כי הם תלויים בגורמים אנטי-ציוניים שמתנגדים לישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

בנאומו הוסיף נתניהו: "הם פונים אלינו אחרי שהם בישלו את הדייסה הזאת ואומרים לנו: 'תעזרו לנו לאכול את הדייסה שבישלנו בעצמנו'".

ח"כ צבי האוזר (תקווה חדשה) אמר במהלך הדיון הלילי: "הייתי מגדיר את היום הזה כאחד הימים העצובים במדינה הזאת. אני יודע שחלקים רבים בליכוד טומנים את ראשם בידיהם ואומרים לאן הגענו. אני מכיר את ידידי ורעי אבי דיכטר, האיש שבעשר אצבעותיו הוראת השעה הזאת נכתבה. וגם מכיר את יובל שטייניץ וניר ברקת שמבינים כמה ההצבעה הזאת היא אבסורדית ותישלף בבוא היום נגדם".

יו"ר 'הציונות הדתית', ח"כ בצלאל סמוטריץ', אמר לאחר ההצבעה: "אלו הרואים עצמם עדיין אנשי ימין בקואליציית השמאל האנטי ציונית עם תומכי הטרור הזו: עכשיו כשהבנתם שזה מסוכן ולא יכול לעבוד חיזרו הביתה למחנה הלאומי. לא מאוחר לתקן. תשתחררו מלפיתת החנק של תומכי הטרור, נקים יחד ממשלת ימין ציונית גדולה ויציבה בכנסת הזו ונשמור על מדינת ישראל יהודית".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר