הפסד שיהפוך לניצחון?

החרדים מרוצים באופוזיציה? "לא טעינו שנשארנו בחוץ"

התקציב שלא כולל גזירות משמעותיות, השפעת שתי דמויות ומבחן הנאמנות • ש"ס ויהדות התורה כבר 120 ימים באופוזיציה, ומבחינתם זה המצב עד תום כהונת הממשלה • סיקור נרחב (מגזין)

רפאל כהן | כיכר השבת |
ראשי המפלגות החרדיות, דרעי וגפני. ארכיון (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

ממשלת בנט-לפיד עומדת על תילה כבר ארבעה חודשים, ומתקרבת אל אחת ממטרותיה החשובות ביותר: העברת תקציב המדינה לשנים 2021 ו-2022. הקואליציה הזו שספגה מהלומות, חווה קשיים כמעט בכל יום - בכל פעם מצד אחר מהמרכיבים אותה, אבל גם האופטימיים שבאופוזיציה לא חושבים שהיא תיפול עוד לפני העברת התקציב. אם הנחת העבודה אכן נכונה, זה יכול להקנות לבכירי הממשלה זמן להרגיע את המהומות הפנימיות, לפחות בחודשים הקרובים.

עבור החברה החרדית, הממשלה הזו הוצגה על ידי נציגי ש"ס ויהדות התורה כ"ממשלת שמד" שתפגע אנושות ביחסי הדת והמדינה בישראל, תפגע בתקציבי לומדי התורה ובכלל - תראה לכולם כמה חשוב ונכון שתהיינה מפלגות חרדיות במפה הפוליטית. כעת, ארבעה חודשים לתחילת עבודתה, 'כיכר השבת' שב ובדק עם הפוליטיקאים ועוזריהם: האם היה נכון להיצמד לבנימין נתניהו ולליכוד גם במחיר הליכה לאופוזיציה, והאם הממשלה הנוכחית אכן כל-כך רעה עבור החרדים?

בכיר בגוש הימין בממשלה, ששוחח עם 'כיכר השבת', טען: "לא רק שהיא לא ממשלה רעה לחרדים, אלא לדעתנו זו אפילו ממשלה טובה עבור החברה החרדית. אנחנו מנסים להיטיב עם החרדים - אבל בתפיסת העולם שלנו. תקציב הישיבות היה עבורנו ייהרג ובל יעבור, והוא לא נפגע".

לפי גורמים במערכת הפוליטית, תקציב הישיבות היה במלחמה אישית של איילת שקד, שבליל העברת התקציב בממשלה סיכמה עליו עם אביגדור ליברמן. "המעונות זו פגיעה", הודה הבכיר, "אבל זה כדי לעודד אנשים לעבוד", הסביר. "באשר לחוק הגיוס - זה החוק הכי טוב שהחרדים היו יכולים לחלום עליו, כי הוא בגדול פטור מגיוס לחרדים, שקורא להם לעבוד".

"בענייני הדת ומדינה, יש שמירה על הסטטוס קוו. בחוקים כאלו אף אחד מהקואליציה לא יעשה כלום. פתיחת המכון לרפואה משפטית בשבת תהיה רק עבור לא יהודיים; רפורמת הכשרות מתעסקת מבחינתו בעיקר בכלכלה; תקציב מערכת החינוך לא נפגע, אבל כן נפעל לעידוד פתיחת ממ"חים, שבראייתנו טובים לחברה החרדית", סיכם.

בסביבת שר האוצר אביגדור ליברמן דואגים להדגיש בשיחות עם הצד הימני בממשלה כי המסים החדשים שהובאו לתקציב לא יפגעו בחרדים כפי שראש האופוזיציה הנוכחי, השית עליהם ב-2003. הם פורטים שורת דברים, בהם אחת משמעותית: בעוד נתניהו פגע קשות בקצבות הילדים, ליברמן ביטל רק את הסבסוד לאברכים במעונות היום.

בנוסף, מעיון בתקציב משרד החינוך לשנת 2022, שיגיע לסכום שיא של 67.5 מיליארד שקלים, רואים דברים לא רעים לחברה החרדית: 150 מיליון שקלים לחמש שנים לקידום לימודי היסוד וההכשרה; התקציבים בתלמודי התורה לא הוגבלו בשעות לימודי ליב"ה נוספות ולא נפגעו, אלא רשמו עלייה שקשורה בעליית מספר התלמידים; קיצוץ קטן היה בישיבות, ואת רובו ישלימו הכספים הקואליציוניים שהבטיחה לעצמה מפלגת ימינה.

רה"מ בנט ושר האוצר ליברמן. לא פגעו משמעותית בחרדים, בכוונה (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

יועצים בשני הגושים המרכיבים את הממשלה, מגוש ימינה ומגוש יש עתיד, דיברו על כך שהצעות לכניסת החרדים לממשלה אכן עברו, גם בתקופה האחרונה. "לומר לך שאני מעדיף את ליברמן על דרעי וגפני? לא", הודה אחד מהם, מאחת המפלגות השמאליות דווקא, "אבל החרדים לא מוכנים לשאת ולתת". למרות זאת, שניהם הדגישו - כל אחד בדרכו - שהפסד ש"ס ויהדות התורה לא גדול, ושזה בכוונה: "הם לא משפיעים על הליך החקיקה יותר מדי ובסוף יש ישיבת ראשי הקואליציה והם לא חלק ממנה, אבל יש כאן מסר ישיר שלנו לציבור, והוא יכול להיות גורם מכריע בעתיד".

משיחות עם אנשי המפלגות החרדיות, הנחת העבודה של בכירי הממשלה ביחס לחרדים לא משפיעה על הציבור. על פי ניתוח הרחוב החרדי שלהם, על אף שמבחינה תקציבית הממשלה מתנהלת בהגינות יחסית עם הציבור, מבחינת זהות מרכיביה, קידום דברים הפוגעים בסטטוס קוו ביחסי הדת והמדינה (רפורמת הכשרות והפגיעה ברבנות הראשית; הרצון לשנות את הסדר הנהוג בכותל המערבי; בחירת רבנים בדרך חדשה; ר"כ) וראייה פוליטית עתידית, כלל חברי הכנסת החרדים מתנגדים לחשוב על הצטרפות, כי "הציבור לא רוצה".

סיבות הנוגעים בדבר מורכבות ושונות האחת מחברתה, מדגישות פסיפס מיוחד של דעות בין שותפים, אבל ישנה אחת ששזורה כמעט אצל כולם - ספרדים, ליטאים וחסידים, סיבה שהיא בעצם שתי דמויות: אביגדור ליברמן וגלעד קריב. "איזו רפיסות זו תהיה אם ניכנס לממשלה עם אדם שרצה לשלוח את כולנו למזבלה, או עם רפורמי שנכנס לכותל מדי חודש בהתרסה", טען אחד מהם. "גם אם נרוויח חלק מהדברים ונצנן חלק אחר, להסכים עם בסיס קווי היסוד האלה - זו לא אפשרות".

יו"ר ועדת החוקה קריב. חסם ברחוב החרדי (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

יו"ר סיעת ש"ס, ח"כ מיכאל מלכיאלי, אמר ל'כיכר השבת': "לא ראיתי שום דבר חיובי שהממשלה הזו עשתה, רק שלילי. הרבה מהרפורמות שלהם זה העתק-הדבק מהממשלה הקודמת, כמו המטרו. ההבדל בינינו הוא שאנחנו קידמנו את זה בלי העלאת מסים דרקונית כזו".

"כשרואים את הממשלה האכזרית הזו מבחינה חברתית, שאחראית לפירוקה של זהותה היהודית של מדינת ישראל, אני מודה לה' שאני לא איתם, כי אם היינו בממשלה אנחנו חלק ממנה גם אם זה לא קידום שלנו. אני לא רוצה אף קווי יסוד עם אדם שרצה לזרוק אותי למזבלה, או עם אדם שהגביל אותי עבור כסף למנסור עבאס. אין לי מכנה משותף איתם", הוסיף.

מלכיאלי מודה שהיה יכול להרוויח אם היה נכנס לקואליציה עבור דברים מסוימים, או אם לא יתנגד לתקציב, אבל מבחינתו שום דבר לא בא בחשבון: "אני לא אתמוך בתקציב בשום מצב", הבהיר. "אני לא אתן להם ארכה לנגח את הכשרות והרבנות, כי יש לנו עקרונות - אנחנו לא יכולים לשבת עם אנשים דורסניים כאלו. נניח נקבל כסף לישיבות, אבל מה עם מעונות היום? אתה תחבק מישהו כי הוא הוריד לך יד אחת במקום שתיים?", תקף.

יו"ר סיעת ש"ס מלכיאלי. "מודה לה' שאני לא חלק מזה" (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ח"כ ביהדות התורה טען שבסיטואציה הנוכחית אין על מה לדבר על חבירה לבנט ולפיד - ויש רק מה להרוויח מלהיות באופוזיציה: "אם היינו בקואליציה היינו חייבים 'לבלוע את הרוק' על דברים שלא נוחים לנו. היום אנחנו יכולים לשוחח עם משרדי ממשלה, לטפל בנושאים מהותיים - וגם למחות פומבית על דברים שאינם לרוחנו, אז למה שניכנס לממשלה כזו מטורללת?".

יועץ בש"ס אומר לנו בצורה מפוכחת: "ייתכן שהווטו שלנו על נתניהו היה מוגזם, אבל בהרכב הממשלה הנוכחית, עם ליברמן וקריב שלא נפרדים, אין לזה צורה ולכן זה מיותר. עדיף להישאר נאמנים לדרך, כי בסוף נשוב לשלטון". מקור אחר במפלגה שלח אצבע מאשימה לבוחרים: "אסור לנו למכור את העקרונות שלנו עבור הכסף", אמר. "גם אם יהיה טיפה רע, זה ישחק לטובתנו בקלפי. נוכל לומר לציבור 'אמרנו לכם', וכך ייצאו אנשים מהבתים ויחזרו מצביעים אבודים".

גם יעקב ריבלין, הפרשן הפוליטי של "בקהילה", לא חושב שארבעת החודשים הללו הוכיחו שהמפלגות החרדיות חייבות להיכנס בכל מחיר לממשלה: "אחרי 120 ימים ניתן לומר ש'השד לא היה נורא כל כך', אבל צריך לראות מה יהיה ב-120 הימים שלאחר התקציב, כשהקואליציה תהיה משוחררת יותר וכשהרוטציה בין בנט ללפיד היא התחנה הבאה. אולי שם יצטרכו החרדים לעשות חושבים שוב".

אלי ביתאן, מגיש "מנדי-ביתאן" ברדיו "כאן מורשת" ופרשן לענייני חרדים ב"מקור ראשון", משוכנע שטעות עבור החרדים להיכנס לממשלה, לא משנה מה יהיו התופינים שיוצעו להם: "דרעי וגפני יודעים שצריך לעבור לשלב הבא בפוליטיקה, ולכן הם נצמדים ל'עיקרון הנאמנות'. בעמידה לצד נתניהו והליכוד יש מסר חרדי שאומר 'למילה שלנו יש ערך ולכן אנחנו יכולים לדרוש אותה'. דברים מהותיים לחברה החרדית עדיין ניתן לקדם בשיחות שקטות בין הצדדים, אבל בנראות - ש"ס ויהדות התורה צריכות להישאר באופוזיציה, כי זו קואליציה שמבוססת על פירוק הכוח החרדי, ולכן כוח התמרון מבפנים קטן. כשאף אחד לא צריך אותך אף אחד גם לא משלם עליך".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר