טקסי יום השואה

נשיאת הבונדסטאג זוכרת את זוועות עמה: "מרכינה ראש"

בארבל באס, נשיאת בית הנבחרים של גרמניה, הדליקה בכנסת נר זיכרון לזכר הנרצחים, וסיפרה את סיפור חיי אחת מששת המיליונים • בהמשך היום: טקס "לכל איש יש שם" ותפילת ה"יזכור" (חדשות)

רפאל כהן | כיכר השבת |
נשיאת הבונדסטאג ויו"ר הכנסת בהדלקת נר הזיכרון (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

אחד מטקסי יום הזיכרון לשואה ולגבורה ה'תשפ"ג, שתוכנן מספר שבועות אחורה, הוא הגעת נשיאת הבונדסטאג, בית הנבחרים של גרמניה, בארבל באס, לטקס זיכרון ולהדלקת נר בכנסת ישראל, בהזמנת יו"ר הכנסת מיקי לוי.

בטקס, שנערך כמחצית השעה לפני הצפירה הכללית, אמרה נשיאת הבונדסטאג, נציגת המדינה שלפני כשמונה עשורים טבחה ביהודים ללא רחם: "אני מרכינה ראשי בענווה ובבושה בפני קורבנות השואה. אסור לנו לשכוח ולא נשכח. מאשמתנו ההיסטורית נובעת מחויבות. עלינו להילחם בנחישות נגד האנטישמיות על כל גילוייה, ועלינו לשמר ולהחיות את הזיכרון ולהעבירו לדורות הצעירים".

במעמד ביקשה באס להדליק נר זיכרון הנושא את שמה וסיפורה של הנספית אירמה נתן, אשר התגוררה בעיר דיסבורג, שם נמצא ביתה הפרטי של הנשיאה. נתן היתה ראש ועדת הרווחה של הקהילה היהודית בדיסבורג, עד שגורשה משם עם בעלה באפריל 1942, בדיוק לפני 80 שנה, למחנה המעבר איזביצה, שם נרצחו.

"על ברכיה של אירמה לא ישבו מעולם נכדים או נינים שיכולים להעלות זיכרונות היום ולספר סיפורי משפחה. משפחה נמחקה, וכמעט גם תרבות בת מאות שנים. עמי נושא באחריות לכך", אמרה לאחר ההדלקה.

יו"ר הכנסת, ח"כ מיקי לוי, בחר להדליק נר זיכרון עם שמו של יוסף (פפו) ברוך, ממנהיגי מרד מחנה אושוויץ. יוסף ברוך היה קצין יהודי בצבא היווני ונספה באושוויץ ב-1944. לוי אמר לבאס: "ביקורך מסמל את היחסים המיוחדים בין העמים שלנו, אשר מבוססים על האחריות היסטורית שגרמניה לקחה על פשעי השואה ומחויבותה לביטחונה של ישראל".

דברי באס ולוי (צילום: דוברות הכנסת)

כעת, לאחר הצפירה בת שתי הדקות, יום הזיכרון לשואה ולגבורה עובר למספר טקסים נוספים: בשעה זו מתקיים טקס הנחת הזרים בכיכר גטו ורשה ב"יד ושם", ובשעה 11:00 ייערך טקס "לכל איש יש שם" במשכן הכנסת, במסגרתו מדליקים נבחרי הציבור נרות לזכר מיליוני הנרצחים, עליהם מודבק שם הנרצח/ת, מקום לידתו ומקום פטירתו, כדי לנסות, כמה שניתן, להסביר את זוועות הנאצים ועוזריהם. אמש סיפר ראש הממשלה נפתלי בנט על אחד מ"דפי העד" שנמצאים ב"יד ושם", בה מתועד סיפר חייה הקצרים של תינוקת, בת משפחת רייך, שנספתה כאשר היא בת חצי שעה בלבד, עוד לפני שניתן לה שמה.

סיפורה של התינוקת רייך (צילום: לשכת ראש הממשלה)

בשעה 13:00 ייערך טקס האזכרה המרכזי באוהל יזכור ב"יד ושם", ובשעה 15:00 יחל "מצעד החיים" במחנה אושוויץ-בירקנאו, שלאחר שלוש שנים שלא נערך עם קהל בשל מגיפת הקורונה, חזר להיות פיזי, אך אף שר בממשלת ישראל לא יגיע אליו. אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה ינעלו ב-20:00 בעצרת בבית לוחמי הגטאות, במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג.

אמש נערך הטקס הממלכתי לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה, כבכל שנה, ברחבת "יד ושם". בטקס הודלקו שש משואות בידי שורדי שואה. השנה משיאי המשואות היו צבי גלזר, אולגה קיי, אריה שילנסקי, רבקה-בראנקה ליסאואר, שאול שפילמן ומשפחתו של שמואל בלומנפלד, שורד שואה שהלך לעולמו מאז שנבחר להדליק משואה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר