בנט הצביע נגד - והובך

מפלה לקואליציה: 'חוק שכר מינימום' עבר בקריאה טרומית

למרות ההתנגדות החריפה של ראשי הקואליציה, לחוק שיעלה את שכר המינימום ל-40 ש"ח, החוק עבר לאחר שחלקים בקואליציה הודיעו כי יתמכו בחוק • דרעי: "יש הפתעות; הם התפרקו" (חדשות)

רפאל כהן | כיכר השבת |
רה"מ בנט, השבוע בכנסת (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

הצעת החוק להעלאת שכר המינימום עברה היום (רביעי) במליאת הכנסת - בקריאה ראשונה, לחוק היו ארבעה מתנגדים, ביניהם ראש הממשלה נפתלי בנט, שבא במיוחד למליאה כדי להתנגד לחוק.

את הצעת החוק להעלאת שכר המינימום ל-40 שקל לשעה, הגישו חברי האופוזיציה, חברי הכנסת אחמד טיבי ואורלי לוי-אביקסיס. הצעת החוק עברה בתמיכה של 23 חברי כנסת. ארבעה כאמור התנגדו לחוק, ביניהם; ראש הממשלה בנט, בעז טופורובסקי, איתן גינזבורג ומיכל שיר.

לחוק הייתה תמיכה נרחבת בקואליציה וחברי כנסת ממפלגות השמאל דרשו לתת חופש הצבעה בחוק, ביש עתיד סירבו לאפשר חופש הצבעה, ובמקום זאת הוחלט שחברי הקואליציה ייצאו מהמליאה במהלך ההצבעה, כדי שלא יתמכו באופן רשמי בחוק.

שר המשפטים גדעון סער, ששמע על הפשרה - הטיל וטו על המהלך, ודרש משמעת קואליציונית מכולם ודרש שכולם יתנגדו להצבעה. אך למרות הווטו, חברים בקואליציה מרדו בדרישה והודיעו שיתמכו בחוק - וכך אכן עשו חברי הכנסת ווליד טאהא, אימאן ח'טיב יאסין ומאזן גנאים מרע"מ וח"כ ג'ידא רינאוי זועבי ממרצ - שהצביעו בעד החוק.

דבריה של אורלי לוי קודם ההצבעה

יו"ר ש"ס חבר הכנסת לשעבר אריה דרעי הגיב: "רשמו לפניכם: הקואליציה התפרקה סופית השבוע. צפו להפתעות בקרוב מאוד. עם ישראל חי!".

ח"כ אורי מקלב על המפלה לקואליציה עם אישור העלאת שכר המינימום: "אחרי שחברי הקואליציה ברחו ולא הסכימו להצביע כנגד האזרחים והעלאת שכר המינימום, בחרו בקואליציה לבזות את ראש הממשלה ולהביאו כאשר רק שני חברי כנסת איתו. אנחנו רואים כעת את התפרקות הקואליציה לגורמים לאחר חודשים בודדים של חוסר משילות".

ח"כ מוסי רז - חבר בקואליציה כתב לאחר העברת החוק: ‏"החלטנו לצאת בהצבעה על ההצעות להעלות את שכר המינימום ל-40 שקל לשעה כדי לאפשר להן לעבור. יותר מהכל, אירועי היום מוכיחים את כוחה של תנועת שמאל עממית נחושה ואפקטיבית. ברכות לתנועת עומדים ביחד, אתם עושים ועושות את זה נכון."

סגן השר אביר קארה השיב בשם הממשלה על החוק ואמר קודם ההצבעה: "העלאת שכר המינימום בצורה שאתם מציעים תפגע בחלשים ביותר בחברה הישראלית, תדלק את האינפלציה ואת עליית המחירים. לשכר מינימום יש השלכות מזיקות על הכלכלה. במדינות המפותחות בעולם שאנחנו רוצים להידמות להן, העיקרון המרכזי הוא שכשיש ארגון עובדים אין מדינה, יש עסקאות בין עובד למעביד. שיתוף הפעולה שלכם צריך להיות לקידום התחרות, אתם לוביסיטים של יוקר המחייה, אתם עושים הכל כדי שהמחירים לא ירדו. אם אנשים יפלטו משוק התעסוקה זה יהיה בגלל ההצעה הזו."

קודם להצבעה, יו"ר סיעת מרצ, ח"כ מיכל רוזין, תקפה את הקואליציה, וכתבה: "חבל שבזמן שמרצ מבקשת מהקואליציה חופש הצבעה, על מנת להצביע בעד חוק שכר מינימום 40 ש"ח לשעה, גורמים בקואליציה מצאו לנכון להתפשר בשעה כה מוקדמת של היום, ולהתחייב להפלת החוק".

‎בהצעת החוק נכתב: "התרחבות מעגל העובדים העניים בשנים האחרונות היא תופעה חברתית מדאיגה. דו"ח העוני של המוסד לביטוח לאומי, שהתפרסם בדצמבר 2019, מלמד כי 55.5% מהמשפחות העניות הן משפחות עובדות. שיעור המשפחות עם שני מפרנסים ויותר שחיות בעוני ממשיך לעלות באופן עקבי, והוא גדל מ-5% ל-5.6%".

"ולכן מוצע", נכתב בהצעה: "שכר המינימום השעתי יועלה לסכום של 40 שקלים חדשים, וייקבע שכר המינימום לחודש בסכום שלא יפחת מ-7,280 שקלים חדשים, לפי מכפלת שכר המינימום לשעה ב-186".

ח"כ אורלי לוי אבקסיס, יוזמת החוק אמרה: "שכר המינימום במדינת ישראל הוא הנמוך ביחס למדינות המפותחות והוא אחד מהגורמים לכך שמשפחות רבות נמצאות מתחת לקו העוני. העלאת שכר המינימום תסייע לאותן משפחות, ששני ההורים יוצאים לעבוד, להרים את ראש מעל המים ולא לחיות תחת לחץ כלכלי תמידי ועול יוקר המחייה. לנוכח גל ההתייקרויות אין ראוי יותר מלהעלות את שכרם של העובדים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר