ישראל דוהרת לבחירות

בני גנץ: 'נתניהו סיים את הקרדיט הפוליטי, אין על מה לדבר'

מחר צפויה הכנסת להצביע על פיזורה - וישראל תלך לבחירות • מסתמן: לפיד יכנס לתפקידו כראש ממשלה ביום שלישי • בני גנץ הודיע כי ימנה רמטכ"ל - חרף מחאת האופוזיציה (חדשות)

יוני גבאי | כיכר השבת |
(צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

ועדת הכנסת אישרה היום (שלישי) את העלאת הצעת החוק לפיזור הכנסת להצבעה במליאת הכנסת מחר, ביום רביעי, ולאחריה תצא ישראל למערכת בחירות, שצפויה להתקיים בל' בתשרי. זאת לאחר ההחלטה הדרמטית של ראש הממשלה נפתלי בנט ושל שר החוץ יאיר לפיד על פירוק הממשלה והליכה לבחירות מיוזמתם.

בני גנץ, שר הביטחון, קיים הערב הצהרה לתקשורת ותקף את נתניהו. לדבריו, "נתניהו סיים את הקרדיט הפוליטי ולכן אין מה לדבר על הצטרפות אליו". זאת בצל הדיווחים על מגעים להקמת ממשלה חילופית של גנץ עם הליכוד לפני פיזור הכנסת. עוד אמר גנץ: "אחרי הבחירות יש להקים ממשלה רחבה ככל האפשר, בלי שיתוק ובלי פגיעה בדמוקרטיה".

הוא הוסיף: "צר לי שלא הצלחנו לשמור על הממשלה, היה שווה שניאבק עליה עד טיפת דמנו הפוליטי האחרונה – אך משכך הם פני הדברים, נצא לבחירות בראש מורם.

"אנחנו נכנסים לתקופה פוליטית מאתגרת – שוחחתי עם יאיר ואשוחח גם עם בכירים נוספים בקואליציה ואני מבטיח לכם, שיהיה מה שיהיה – אנחנו נשמור על הביטחון, נשמור על החברה הישראלית, ונמשיך לנהל את המדינה עבור כלל אזרחיה –אלו שיצביעו לנו ואלו שלעולם לא יצביעו עבורנו. זוהי דרכנו".

שר הביטחון גנץ הודיע כי לא יקשיב לדרישת ראשי מפלגות האופוזיציה, לפיו עליו לעצור את הליך בחירת הרמטכ"ל הבא של צה"ל, והודיע כי יקדמו גם בתקופת ממשלת המעבר: "התהליך הזה סדור, יציב ועמוק, ונועד להבטיח רציפות פיקודית בארגון המורכב ביותר שקיים במדינת ישראל. התהליך הזה לא רק ארוך לכשעצמו, אלא מוליד שרשרת אירועים אחר כך, שהם גם ארוכים לכשעצמם. אני מציע להרחיק את הפוליטיקה מהדיון הזה ולהתמקד בו בצורה עניינית. צריך לקדם את התהליך הזה, כך אני חושב נכון בראייה ממלכתית. אני גם מרשה לעצמי לומר שאין אדם בישראל שמכיר טוב ממני את המועמדים, את היכולות שלהם, את צורכי המערכת - ואדע להתאים את האיש הנכון מתוך המועמדים המצוינים למשימה הנכונה", הודיע גנץ בישיבת סיעתו המיוחדת בעקבות ההחלטה לפזר את הכנסת".

יאיר לפיד, שיחליף את בנט בתפקיד ראש הממשלה, צפוי להיכנס לתפקידו ביום שלישי הבא, בעוד שבוע. בחדשות 12 דווח כי לפיד יבקש להתגורר במעון ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים, בשונה מבנט שנותר להתגורר ברעננה. יחד עם זאת הוא עדיין לא הכריע בנושא באופן סופי.

בתוך כך, חברת הכנסת ג'ידא רינוואי זועבי ממרצ, שבחודשים האחרונים ערערה על יציבות הקואליציה, לאחר שהודיעה על פרישה וחזרה, הצהירה היום כי לא תתמודד לבחירות הקרובות לכנסת מטעם מרצ. היא ציינה כי עדיין לא החליטה אם תרוף במסגרת מפלגה אחרת.

"אני גאה בעצמי על שעמדתי איתנה על עקרונותיי. לא אתמודד לפריימריז במרצ, ועוד לא החלטתי אם אתמודד במפלגה אחרת בבחירות הבאות", אמרה זועבי.

מיום שלישי, ראש ממשלה. לפיד (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

בוועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת, מתכוון היו"ר גלעד קרוב מ'העבודה' לקדם בהליך זריז את החוק האוסר על נאשם להרכיב ממשלה. יחד עם זאת, לדברי גורמים בקואליציה, שצוטטו ב-Ynet, העלאת ההצעה עדיין צפויה לעורר קשיים, והסיכוי להספיק להעביר את החוק בשלוש קריאות בחלון הזמנים שנותר עד לפיזור הכנסת אינו גדול.

רגע לפני פיזור הכנסת הצפוי, ראש הממשלה לשעבר נתניהו עדיין מנסה לנהל מגעים להקמת ממשלה חילופית. לפי דיווח של יובל קרני, היעד הוא שר הביטחון בני גנץ.

לפי הדיווחים, ראש הממשלה היוצא, נפתלי בנט, שוקל לפרוש מהחיים הפוליטיים ולא להתמודד בבחירות לכנסת ה-25. בשלב הנוכחי טרם ברור האם סיעת 'ימינה' תממודד בבחירות שכן בנט הפתיע אמש את חבריו ושותפיו לדרך, איילת שקד ואביר קארה, ועדכן אותם על ההחלטה דקות לפני ההודעה לתקשורת. הח"כ היחיד שעודכן על המהלך היה מתן כהנא.

גורמים ב'ימינה' סיפרו אמש כי שקד חשה 'נבגדת' מהתנהלות בנט וזה לאחר שהלכה איתו לממשלה, למרות הלחצים שהופעלו עליה מימין. בסקרים האחרונים, 'ימינה' קיבלה בממוצע שישה מנדטים וזה במצב בו הסיעה מתמודדת בראשות בנט.

אופציה נוספת שבוחן בנט בימים אלו היא ריצה בבחירות תחת סיעת 'יש עתיד' בראשות יאיר לפיד. מקורביו טענו אמש כי בנט לא מתכוון להתמודד עם לפיד אך טרם התקבלה החלטה. כזכור, אמש התבטא יאיר לפיד כי: "ראש הממשלה בנט צעיר ממני ועוד נכונו לנו עלילות יחד. הוא מנהיג ישראלי חשוב, מקורי ואמיץ, ואין לי ספק שמקומו הוא בהנהגת המדינה לעוד שנים ארוכות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר