בגלל ההליכה הבחירות

היועמ"שית: לא למנות כעת רמטכ"ל; בני גנץ: "צורך חיוני"

לאור התעקשות גנץ למנות רמטכ"ל כעת - למרות ההליכה לבחירות, מבהירה היועמ"שית כי לא יאושר הליך מינוי הרמטכ"ל בלי הוכחה שיש בכך "צורך חיוני"; גנץ משיב לה: "אתייעץ גם עם נתניהו" (פוליטי)

רפאל כהן | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-כ"ג בסיון תשפ"ב | 22.06.22
בני גנץ וגלי בהרב-מיארה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

שר הביטחון בני גנץ הודיע אמש (שלישי) כי לא יקשיב לדרישת ראשי מפלגות האופוזיציה, לפיו עליו לעצור את הליך בחירת הרמטכ"ל הבא של צה"ל, והודיע כי יקדמו גם בתקופת ממשלת המעבר - אך הבוקר, מבהירה לו היועצת המשפטית לממשלה כי הדבר לא יתאפשר, אלא ב"צורך חיוני" בלבד.

"התהליך הזה סדור, יציב ועמוק", אמר בני גנץ, "ונועד להבטיח רציפות פיקודית בארגון המורכב ביותר שקיים במדינת ישראל. התהליך הזה לא רק ארוך לכשעצמו, אלא מוליד שרשרת אירועים אחר כך, שהם גם ארוכים לכשעצמם. אני מציע להרחיק את הפוליטיקה מהדיון הזה ולהתמקד בו בצורה עניינית.

"צריך לקדם את התהליך הזה, כך אני חושב נכון בראייה ממלכתית. אני גם מרשה לעצמי לומר שאין אדם בישראל שמכיר טוב ממני את המועמדים, את היכולות שלהם, את צורכי המערכת - ואדע להתאים את האיש הנכון מתוך המועמדים המצוינים למשימה הנכונה".

הבוקר, הבהירה היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, כי מינוי רמטכ"ל בעת הזו כפוף לכללים הנוגעים לקבלת החלטות בידי הממשלה בתקופת בחירות, וזאת נוכח הודעת רה"מ ורה"מ החליפי על הקדמת הבחירות.

בהודעה מטעמה נמסר כי "ככלל, בתקופת בחירות יש להימנע ממינויים בכירים שאינם במסגרת הליך תחרותי, אלא אם קיים צורך חיוני באיוש מיידי של המשרה באופן קבוע, ולא ניתן למצוא לכך פתרון סביר והולם אחר בנסיבות העניין. זאת, בהתאם לאמות המידה המפורטות בהנחיות היועמ"ש הקבועות בנושא זה ובעמדות עקרוניות כפי שגובשו אגב פיזור הכנסת בעבר".

המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (משפט ציבורי-מינהלי), ד"ר גיל לימון, הבהיר את הדברים על דעת היועצת המשפטית לממשלה, במסגרת מענה שהועבר הבוקר לפניית היועץ המשפטי של מערכת הביטחון.

היועץ המשפטי למערכת הביטחון התבקש לקיים בדחיפות בחינה פרטנית של האפשרות למנות רמטכ"ל בתקופת בחירות, תוך התייחסות לחיוניות בקידום הליך המינוי בעת הזו. לאחר קבלת עמדתו, הדברים ישובו וייבחנו ע"י היועצת המשפטית לממשלה.

שר הביטחון בני גנץ התייחס בכנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה של המכון הישראלי לדמוקרטיה להודעת היועמ"שית ואמר כי "המשבר המשילותי שבו אנו נמצאים, ושבגינו נצביע הערב על פיזור הכנסת, מחייב אותנו לצד שימורה של הדמוקרטיה, להבטיח שקיים גם דרג מקצועי חזק ואיתן שיספק רציפות, ויאפשר תכנון ארוך טווח למדינת ישראל. אחד המקרים המובהקים ביותר של הצורך הזה, הוא מינוי רמטכ"ל שהוא צורך חיוני אסטרטגי, ביטחוני וארגוני ראשון במעלה.

"זהו מינוי שיש לו השפעה קריטית על ביטחון המדינה, על בניין הכוח ועל החלטות שנוגעות לחיי אדם, ומינוי כלל הדרג הפיקודי הבכיר.

"לכן, אינני מתכוון לנהל "מירוץ נגד הזמן" בתהליך המינוי – אלא לנהל אותו באופן סדור ומקצועי ובתיאום הדוק עם הגורמים המשפטיים. בין היתר אתייעץ עם כל הגורמים הרלבנטיים, כולל ראש הממשלה לשעבר נתניהו, שכיהן גם כשר הביטחון.

"כל זאת בכדי לקבל את ההחלטה הנכונה, בזמן הנכון והסביר למשימה, באופן שלא יפגע בצה"ל. כל התנהלות אחרת – היא ערבוב מסוכן של ביטחון ופוליטיקה. אני קורא לנתניהו ולכלל הגורמים – לא לנסות לחבל בו ולפגוע בביטחון ישראל".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר