ביקור מדיני ראשון

לפיד למקרון בצרפת: "מדינת ישראל לא תשב בחיבוק ידיים"

בהצהרה משותפת שקיים לצד נשיא צרפת מקרון, בביקור מדיני ראשון כראש הממשלה, התייחס יאיר לפיד לתוקפנות איראן ולהתגרות מצד חיזבאללה: "העולם חייב להגיב, כך לא ניתן להמשיך" (בעולם)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
לפיד ומקרון, היום (צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ)

ראש הממשלה, יאיר לפיד, נחת היום (שלישי), בשעת צהרים, בפריז בירת צרפת ונשא הצהרה משותפת, יחד עם נשיא צרפת עמנואל מקרון. זהו ביקורו המדיני הראשון של לפיד כראש ממשלה. השניים התכנסו יחד אחרי ההצהרות לפגישה שבה דיברו על הדיונים בין מעצמות העולם לאיראן באשר להסכם הגרעין, וכן על המתיחות עם לבנון.

בתחילת ההצהרה המשותפת לצד מקרון, ציין לפיד את העובדה שצרפת זו המדינה הראשונה שבה מבקר כראש ממשלת ישראל: "זהו עונג מיוחד עבורי שהביקור הרשמי הראשון שלי כראש ממשלה הוא במדינה שהיא חברה קרובה, ואצל נשיא שהוא חבר קרוב. אני מודה לך על קבלת הפנים, על התמיכה והידידות במשך כל השנים".

בהמשך הודה למקרון "על ההתייצבות החד משמעית שלך נגד האנטישמיות בצרפת ובעולם כולו. צרפת לימדה את העולם שאין "ליברטה" ו"אג'אליטה" בלי "פרטניטה". החברות שלנו מבוססת על ערכים, ועל העובדה שאנחנו מבינים שערכים הם דבר שראוי להיאבק עליהם".

עוד אמר לפיד: "השנה האחרונה, המלחמה באוקראינה, הטרור שמגיע מאיראן, הזכירו לנו שלא רק הדמוקרטיה מגינה עלינו, גם אנחנו צריכים להגן על הדמוקרטיה. לפעמים אין ברירה, צריך גם להשתמש בכוח המלחמה כדי להגן על השלום".

לדבריו, "ישראל וצרפת הן לא רק חברות, אלא גם שותפות אסטרטגיות. יש בינינו סדרה של שיתופי פעולה כלכליים ובטחוניים, וביחד אנחנו נחושים להרחיב אותם ולפתח אותם, בייחוד לתחומים הטכנולוגיים. צרפת אינה רק מדינה מובילה באירופה, היא גם אחת ממדינות ה-E3, המובילה את המשא ומתן עם איראן על הסכם הגרעין. אולי יש בינינו חילוקי דעות על תוכן ההסכם, אבל אין בינינו שום חילוקי דעות על העובדות".

ההצהרה המשותפת של לפיד ומקרון (צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ)

בשלב הזה עבר לפיד לדבר על איראן: "העובדות הן שאיראן מפירה את ההסכם שעליו היא חתומה וממשיכה לפתח את תכנית הגרעין שלה. איראן מסתירה מידע מהעולם, מעשירה אוראניום מעבר למותר, מסירה את מצלמות הפיקוח מאתרי הגרעין שלה. למול כל זה העולם צריך להגיב".

הוא פנה אל מקרון. "אדוני הנשיא, אתה היית המנהיג הראשון שדיבר, כבר ב-2018, על הצורך בהסכם חדש עם איראן. הסכם שהוא יעיל יותר ומהודק יותר, הסכם בלי תאריך תפוגה, הסכם עם לחץ בינלאומי מתואם שימנע ממנה להפוך למדינה סף גרעינית.

"צדקת אז, ואתה צודק היום אפילו יותר. המצב הנוכחי אינו יכול להמשך כפי שהוא. זה יוביל למירוץ חימוש גרעיני במזרח התיכון שיאיים על שלום העולם כולו. את זה כולנו צריכים לעצור יחד".

לפיד לפני נסיעתו לפריז, היום (צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ)

לפיד הוסיף: "בכל מקום שבו יש טרור, אנחנו נמצא את איראן מאחוריו. רק לאחרונה ממשלת טורקיה חשפה חוליות טרור איראניות שניסו לרצוח ישראלים חפים מפשע באיסטנבול, בימים האחרונים כטב"מים מתוצרת איראנית ניסו לתקוף אסדת גז ישראלית ליד חופי לבנון. את הכטב"מים האלה שלח חיזבאללה. ארגון טרור שמאיים על יציבותה של לבנון, מפר את ריבונותה, דוחק אותה להסלמה מסוכנת מול ישראל ופוגע באינטרסים הלאומיים של לבנון, מדינה שאני יודע שיקרה ללבך.

"חיזבאללה מחזיק בלבנון יותר ממאה אלף טילים המכוונים אל ישראל. הוא מנסה להפעיל למולנו טילים וכתב"מים איראנים. ישראל לא תשב בחיבוק ידיים מול התקפות חוזרות-ונשנות כאלה".

הוא חתם: "ידידי, אני לא רוצה שהשיח בינינו יהיה רק על אתגרים וצרות. ישראל וצרפת מתמודדות עם התקופה הנוכחית בצורה דומה: אנחנו מחזקים את היזמות, את החדשנות הטכנולוגית, את היכולת של אנשים צעירים לפרוץ גבולות. אני מודה לך ידידי על הנדיבות והחברות, ומצפה להמשיך לעבוד יחד לטובת שתי המדינות שלנו. תודה רבה לך".

לפני שהמריא לביקור בפאריז, אמר לפיד בנמל התעופה בן גוריון: "אני יוצא לנסיעה ראשונה כראש ממשלה לבירת צרפת, פריז. צרפת היא שותפה אסטרטגית גדולה של ישראל, בכל מיני תחומים. אבל חלק גדול מהנסיעה היום הוא העובדה שצרפת היא אחת ממדינות E3 שעוסקות בהסכם הגרעין עם איראן. חשוב שתישמע דעתנו בעת הזאת נגד ההסכם המסוכן הזה, נגד ההתארגנות וההתגרענות של איראן בנושא. אקיים על כך שיחה עם ידידי הנשיא מקרון".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר