היכונו ל"הצהרת ירושלים"

ביידן ולפיד יחתמו על מסמך שיתוף פעולה מדיני וביטחוני

בירושלים נמצאים בהכנות האחרונות לביקור נשיא ארה"ב ארצה, בו מתוכננת חתימה על "הצהרת ירושלים": מסמך ובו שתי המדינות תפרטנה את הקשר החם ביניהן - כולל מסר ישיר לטהרן (מדיני)

רפאל כהן | כיכר השבת |
הרחוב לצד בית הנשיא בירושלים מתכונן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וראש הממשלה יאיר לפיד יחתמו במהלך הביקור הנשיאותי בישראל על "הצהרת ירושלים", מסמך ובו שתי המדינות, להן יש קשר ביטחוני ואסטרטגי רב שנים, מתחייבות האחת לשנייה על המשך שיתוף הפעולה, כך מסרו הערב (שלישי) גורמים מדיניים ישראליים בכירים.

מהות המסמך לא אמורה לשנות משמעותית את התנהלות הדרגים המקצועיים בין וושינגטון לירושלים, אך יש בה מסר ישיר לראשי משמרות המהפכה בטהרן, ברקע החשש הישראלי הגובר להתקרבות ממשית של איראן לגרעין: שני המנהיגים יחתמו על סעיף לפיו "ארצות הברית לא תאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני לעולם, ותנצל לשם כך את כל מרכיבי הכוח הלאומי שלה".

בנוסף, ביידן ולפיד יחתמו על דרישה ישראלית רבת שנים, שלאחרונה הוטל חשש בכך שחל בה שינוי בשל "הסכמי אברהם", והיא: עליונות צבאית מוחלטת של ישראל במזרח התיכון, מעל כל המדינות באזור. "ארצות הברית מחויבת לחלוטין לביטחון ישראל, ובמיוחד לשמירה על יתרונה האיכותי. ישראל תוכל להגן על עצמה בעצמה מול כל איום או שילוב של איומים", נכתב במסמך שייחתם במהלך הביקור.

גורם מדיני בכיר ששוחח עם הכתבים המדיניים ציין כי "ביקור ביידן יסמל ביטוי ייחודי של היחסים החזקים בין ישראל לארה"ב, כאשר במובן מסוים ההצהרות שתימסרנה תהיינה היסטוריות".

הגורם המדיני התייחס לעובדה שמנתב"ג ימריא ביידן ישירות אל סעודיה, מדינה עימה ישראל מייחלת להסכם נורמליזציה מלא, שממאן להגיע: "לא יכולנו לדמיין את המהפך במזרח התיכון בלי לנרמל את יחסי ישראל עם המדינות השכנות, כולל סעודיה. אנחנו הולכים בצעדים קטנים לעבר הכיוון הזה. מבקש מכם להמתין לפני שנוכל לחשוף עוד דברים בימים הקרובים", אמר הגורם הבכיר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר