נשיא ארצות הברית בישראל

ביידן ושורדות השואה: רכן לעברן ושוחח במשך כעשר דקות

מנמל התעופה 'בן גוריון', אחרי טקס קבלת הפנים וסקירת מערכות ההגנה הישראליות - המשיך נשיא ארצות הברית ביידן לביקור ב'יד ושם' • הוא לבש כיפה שחורה ונפגש עם שתי שורדות. שידור חי (TV)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
ביידן ביד ושם (צילום: לע"מ)

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הגיע היום (רביעי), זמן קצר אחרי שנחת בישראל לביקור מדיני, לראשונה כנשיא ארצות הברית, ל'יד ושם', שם השתתף בטקס 'יזכור' לזכרם של כששת מיליון הקדושים שנספו על קידוש השם בשואה.

תחילה הדליק ביידן את 'נר התמיד' ושוחח במשך כעשר דקות עם שתי ניצולות שואה גיטה ג'יזל סיקוביץ ורינה קווינט וכן חתם בספר האורחים. אל ביקורו ב'יד ושם' התלווה הרב ישראל מאיר לאו, רבה הראשי של ישראל לשעבר, יו"ר מועצת יד ושם ושורד שואה בעצמו.

עוד נכחו בביקור: מזכיר המדינה האמריקני בלינקן, היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן והשגרירה של ארה"ב למאבק באנטישמיות פרופ' דבורה ליפשטדט. כולם לבשו כיפות שחורות. גם יו"ר יד ושם דני דיין, ראש הממשלה לפיד ושר הביטחון גנץ נכחו במקום.

ביידן בטקס הממלכתי ב'יד ושם' (צילום: לע"מ)

מוקדם יותר היום נחת ביידן נחת היום בישראל. אלפי שוטרים נפרסו ברחבי צירי התנועה של הנשיא האמריקני. הנשיא התקבל על ידי נשיא המדינה יצחק הרצוג וראש הממשלה יאיר לפיד. בטקס השתתף גם יו"ר האופוזיציה נתניהו, שלחץ את ידו בחמימות.

הרצוג: "ברוך הבא לישראל אחינו יוסף"

נשיא המדינה יצחק הרצוג נאם נאום כניסה לנשיא ביידן ואמר: "ברוך הבא לישראל, אחינו יוסף!" עוד אמר הרצוג: "עם ישראל מקבל אותך בברכה לארץ הקודש, בזרועות פתוחות ובלב שמח, בדיוק כפי שיוסף, בנו של יעקב אבינו, חיפש את אחיו. כאן, אדוני הנשיא, אתה באמת בן בית.

כמו יוסף התנכ״י, אתה איש חזון ומנהיג, אשר חש מחויבות לקדם את ארצות הברית, את המזרח התיכון, את העולם כולו, ואת מדינת ישראל".

עוד אמר הרצוג: "ביקור היסטורי זה משקף את השותפות העמוקה בין עמינו: שותפות הנובעת ממחויבותנו המשותפת לדמוקרטיה, לצדק, לחירות, לסובלנות, לביטחון ולשלום. מדינת ישראל, אליה הגעת כעת, היא מדינה מוצלחת וחדשנית, אשר תורמת לתיקון עולם באמצעות המדע והרפואה, טכנולוגיית מזון ומים, חדשנות בתחום האקלים והרבה מעבר לכך."

בהמשך אמר: "אדוני הנשיא, היית ידיד אמת ותומך עקבי של מדינת ישראל ושל עם ישראל לאורך ימי חייך. בביקורך, תדון באתגרי הביטחון הנובעים ישירות מאיראן ומשלוחותיה, אשר מאיימות על ישראל ועל שכנותיה ובכך מסכנות את האזור כולו.

ביקורך הראשון, בשנת 1973, התקיים שבועות ספורים טרם פרצה מלחמה איומה. אך היום, רוחות השלום נושבות מצפון אפריקה, דרך הים התיכון, ועד למפרץ. ביקור זה, אדוני הנשיא, הינו מסע השלום שלך, מישראל לערב הסעודית, מארץ הקודש ועד לחג'אז."

ביידן והרצוג (צילום: חיים צח / לע"מ)

את דבריו סיים ואמר: "כולי תקווה ותפילה כי מסע זה יעזור לקדם חזון אזורי של שגשוג, השתלבות, שלום, וביטחון למען אזורנו כולו. ידידי הטוב, ברוך הבא, ברוך הבא לישראל, ברוך הבא הביתה."

ביידן: "לא צריך להיות יהודי כדי להיות ציוני"

הנשיא ביידן אמר: "זה כבוד גדול לעמוד כאן במדינה העצמאית של העם היהודי. הנשיא ניקסון היה הראשון לבקר בישראל, אני ביקרתי ב-1973 בישראל כסאנטור צעיר, זמן קצר לפני מלחמת יום כיפור".

עוד אמר: "לא צריך להיות יהודי כדי להיות ציוני". בהמשך אמר כי "מאוחר יותר היום אבקר ביד ושם כדי לכבד 6 מיליון חיים שנחטפו ברצח עם קשה. לכבד את הרוגי השואה - כדי שאף פעם, לעולם לא נשכח".

במהלך נאומו אמר כי בביקורו הוא מתכוון להמשיך ולדון בפתרון שתי המדינות.

לפיד: "שמחים לראותך שוב"

ראש הממשלה לפיד נאם גם הוא בטקס ואמר "אדוני הנשיא, זהו ביקור היסטורי, וגם ביקור מאוד אישי. היסטורי מפני שהוא מבטא את הקשר ה-UNBREAKABLE (בלתי שביר צ"ב) בין שתי המדינות שלנו. את המחויבות שלנו לערכים משותפים. לדמוקרטיה, לחופש, ולזכותו של העם היהודי למדינה משלו."

‏‎"זהו ביקור אישי, מפני שהיחסים שלך עם ישראל היו תמיד אישיים. פעם הגדרת את עצמך כציוני. אמרת שאין צורך להיות יהודי כדי להיות ציוני. צדקת, ובמקרה שלך: ציוני גדול ואחד החברים הטובים ביותר שהיו לישראל מעודה."

ביידן ולפיד, היום בנתב"ג (צילום: קובי גדעון /לע"מ)

עוד אמר: "לא היית פה כבר כמה שנים, אז בימים הקרובים אתה תראה איך ישראל גדלה והתפתחה. אתה תראה את עוצמתו ותחכומו של צה"ל, את היצירתיות של אומת הסטרט-אפ ואת הגיוון של החברה הישראלית.

ישראל היא מדינה שמחברת את העבר, את ההווה ואת העתיד. המטוס שלך עבר לפני כמה דקות מעל המקום בו המלך שאול חיפש את אתונות אביו, מעל גגו של המלך דוד, ומעל עץ התמר שתחתיו ישבה דבורה הנביאה."

‏‎בהמשך אמר: "הוא (המטוס צ"ב) עבר גם מעל תעשיות ההיי-טק המובילות, מעל חקלאות שעוזרת לשפר את ביטחון המזון ברחבי העולם, ומעל אוניברסיטאות ומכוני מחקר שבהם מדענים ישראליים, חלקם חתני פרס נובל, מובילים מחקרים פורצי דרך.

‏‎בביקור שלך ננהל שיחות על סוגיות של ביטחון לאומי. נשוחח על בניית ארכיטקטורה ביטחונית וכלכלית חדשה עם עמי המזרח התיכון בעקבות הסכמי אברהם והישגי פסגת הנגב. נשוחח על הצורך ליצור מחדש קואליציה עולמית חזקה שתעצור את תכנית הגרעין האיראנית."

חסימת הכבישים:

כשביידן יגיע לעיר הקודש, תיחסם לתנועה החל משעות הצהריים הכניסה לירושלים מצומת גינות סחרוב ועד למוזיאון "יד ושם", דרך רחוב ויצמן ושדרות הרצל עד לצומת הולנד. לקראת סיום ביקורו במוזיאון ים ושם, ייסגרו לתנועה הרחובות: צומת הולנד שד' הרצל, שמואל בייט בשני הכיוונים ותיחסם העלייה מכביש בגין לבייט. כמו כן, ייסגר קטע כביש בזק-הרצוג, רחוב עזה, כיכר פריז, קרן היסוד ורחוב דוד המלך שיישאר סגור עד יום שישי בשעות הצהריים.

ביום חמישי, יום הביקור המרכזי, החל משעות הבוקר או הצהריים ייסגרו לתנועה הרחובות: מצומת דוד המלך – ז'בוטינסקי לכיוון דוד המלך, כיכר פריז לכיוון רחוב אגרון, צומת הלל – מנשה בן ישראל לכיוון אגרון. בהמשך אותו היום, ייסגרו לתנועת כלי רכב הרחובות: דוד המלך – ז'בוטינסקי עד בית הנשיא, מצומת שלמה המלך – קריב לכיוון המלך דוד, כיכר פריז לכיוון קרן היסוד, מצומת בית לחם – עמק רפאים לכיוון דוד המלך, דובנוב לכיוון ז'בוטינסקי, רח' הנשיא פינת הארי לכיוון בית הנשיא.

בשעות הערב, לקראת ביקורו של נשיא ארה"ב בטקס פתיחת המכביה שיתקיים באצטדיון טדי, ייחסמו לתנועה הרחובות: דוד המלך, קרן היסוד, עזה, הרצוג וגולומב, ובסיום הטקס בכיוון ההפוך.

ביום שישי, יומו האחרון של ביידן בישראל לפני שימריא לסעודיה, ייחסמו לתנועה החל משעות הבוקר הרחובות: יצחק קריב, אגרון בשני הכיוונים, שלמה המלך, שדרות הצנחנים, חיל הנדסה, חיים בר-לב, שד' האוניברסיטה ויצחק הנדיב. בהמשך אותו הבוקר, ייסגרו לתנועת כלי רכב הרחובות: יצחק הנדיב, שד' האוניברסיטה, בר-לב, הצנחנים, שלמה המלך, קריב, חטיבת ירושלים, דרך חברון בשני הכיוונים עד מעבר רחל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר