ביידן מדבר

"נתניהו ואני יודעים על מה אנחנו מסכימים, טראמפ טעה"

בראיון נרחב שהעניק לערוץ 12 הישראלי, התייחס ביידן לאיראן, למתרחש בסעודיה, לאפשרות שירוץ שוב, למלחמה באוקראינה ולבחירות הקרבות בישראל • 'כיכר השבת' עם ציטוטים מלאים (אקטואליה)

חזקי שטרן | כיכר השבת |
ביידן ביד ושם, היום (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן העניק אמש (שלישי), שעות לפני נחיתתו בישראל, ראיון לערוץ 12 והתייחס לשורה של נושאים הקשורים לישראל. הראיון פורסם הערב. 'כיכר השבת' עם הציטוטים המלאים.

ביידן התייחס לסיבה שבגינה הוא נחוש לחזור להסכם הגרעין עם איראן, בעוד רוב הישראלים מתנגדים לכך. "הדבר היחיד שגרוע יותר מאיראן של היום זה איראן עם נשק גרעיני, ואם נוכל לחזור להסכם נחזיק אותם קצר", אמר ביידן, והוסיף: "לדעתי הנשיא הקודם טעה בענק כשעזב את ההסכם, איראן קרובה יותר כעת לפיתוח נשק גרעיני משהייתה בעבר.

"אין קשר לשאלה אם כוח קודס ימשיך לפעול או לא באזור. אנחנו יכולים לפעול נגדם ועדיין להגיע להסכם שירסן את תוכנית הגרעין. אני עדיין חושב שזה הגיוני. ניגשנו לשולחן המשא ומתן, ניסחנו הסכם, הצענו אותו וכעת זה תלוי באיראן.

כשנשאל בידי המראיינת, יונית לוי, אם הוא מתחייב להשאיר את משמרות המהפכה ברשימת ארגוני הטרור - אפילו אם זה יחסל את ההסכם - השיב ביידן שכן. תשובה חיובית וחד משמעית דומה השיב כשנשאל אם יפעל בכוח נגד איראן, במקרה שיהיה צורך בכך.

במהלך הראיון התייחס לנעשה בזירה הסעודית. "זה (נורמליזציה) יכול לקחת הרבה זמן. אבל העמקת היחסים במובן של קבלה הדדית במובן של עבודה משותפת על כל מיני דברים, זה הגיוני בעיניי", אמר".

על הקולות האחרים במפלגה הדמוקרטית שמכנים את ישראל מדינת אפרטהייד וקוראים להפסיק את הסיוע הביטחוני, אמר ביידן בראיון ערוץ 12: "אלה קולות מועטים. אין סיבה לחשוש לעתיד היחסים. לא ייתכן שהמפלגה הדמוקרטית או אפילו חלק נכבד מהמפלגה הרפובליקנית יינטשו את ישראל".

הוא גם התייחס לבחירות הקרבות בישראל וליחסים אפשריים עם נתניהו במידה שייבחר. "אנחנו מחויבים למדינה, לא למנהיג ספציפי. אני עובד מול מדינה דמוקרטית שנמצאת בתהליך של בחירת מנהיג, מי שלא יהיה, שאני אעבוד איתו", אמר ביידן.

בראיון התייחס גם למלחמה באוקראינה וללחץ על פוטין. לדבריו, "כל מה שהוא (פוטין) ניסה לעשות פגע בו חזרה. הצלחנו לשמר אחידות ויציבות באירופה יחד עם מדינות נאטו. כמו שאמרתי בזמנו – כל עוד אנחנו מטילים סנקציות על רוסיה כולם ייפגעו מהן. אבל זה המחיר שעלינו לשלם כדי למנוע מהאיש הזה להצליח. מהצד שלנו זה יימשך כמה שצריך, זה ייקח כמה זמן שצריך".

על התמודדות עתידית ב-2024 מול טראמפ במרוץ לנשיאות אמר: "אני לא חוזה זאת, אל אני לא אתאכזב. עוד לא עברתי אפילו חצי מהקדנציה שלי. יש עוד הרבה מרחב להחליט מה עומד לקרות. אבל אני מקווה שהמפלגה הרפובליקנית תחזור לעמדה נורמלית ולא תישאר מפלגת ה'MAGA'".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר