מזרח תיכון חדש

אחרי 4 חודשים נחשף: הסעודים פתחו את השמים לרמטכ"ל

דובר צה"ל גילה היום כי בטיסתו למפרץ לפני כארבעה חודשים, טס הרמטכ"ל אביב כוכבי מעל סעודיה באישור. הוא סירב להרחיב על תמונת היחסים המלאה: "אני מקווה שנצליח ביחד" (אקטואליה ערבים)

ב. ניסני | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock ו-Flash90)

ברקע פתיחת המרחב האווירי של סעודיה לטיסות ישראליות, בצל ביקורו של הנשיא ביידן, בסוף השבוע, נחשף היום (ראשון) כי כבר לפני מספר חודשים טס הרמטכ"ל הישראלי כוכבי מעל סעודיה, באישור הסעודים.

את הפרטים חשף דובר צה"ל, תא"ל רן כוכב, בראיון שהעניק ל-i24NEWS. לדבריו, בטיסה של הרמטכ"ל אביב כוכבי לבחריין בחודש מרץ האחרון, טס כוכבי מעל סעודיה.

במהלך הראיון אמר כי אינו יכול לחשוף את תמונת היחסים הביטחוניים המלאה עם מדינת הענק במזרח התיכון, שאינה מקיימת יחסים פומביים עם ישראל.

"נמשיך ונשתף פעולה כמה שזה יתאפשר", אמר דובר צה"ל, והדגיש כי האיראנים הם אויב משותף הן של ישראל והן של סעודיה. "אני מקווה שנצליח ביחד, כמובן עם הידידה הטובה ביותר שלנו, ארצות הברית של אמריקה, להתמודד ולממש את הבטחתו של ביידן, שאיראן לעולם לא תהיה גרעינית", אמר.

בראיון שהעניק השבוע לחדשות 12, לרגל ביקורו, התייחס נשיא ארצות הברית ביידן לנעשה בגזרת ישראל סעודיה. "נורמליזציה יכולה לקחת הרבה זמן", אמר נשיא ארצות הברית. "אבל העמקת היחסים במובן של קבלה הדדית במובן של עבודה משותפת על כל מיני דברים, זה הגיוני בעיניי", אמר".

עוד אמר: "התמונה הרחבה היא כזו -היו שחשבו, בגלל הממשל הקודם, שנטשנו את המזרח התיכון, חשבו שיצרנו וואקום שסין ו/או רוסיה ימלאו, ואסור לתת לזה לקרות...שנית, ככל שישראל תשתלב כשווה ומקובלת באזור, סביר יותר שתהיה דרך להגיע להסכמים עם הפלסטינים בהמשך".

בסוף השבוע התייחס ראש הממשלה יאיר לפיד להודעת ערב הסעודית על פתיחת השמים לטיסות ישראליות ואמר: "אחרי דרך ארוכה וחשאית, ודיפלומטיה אינטנסיבית מול ערב הסעודית וארה"ב, אנחנו קמים הבוקר לבשורה משמחת. רשת התעופה הסעודית הודיעה על פתיחת המרחב האווירי לחברות תעופה ישראליות".

"להחלטה הזו קדמה החתימה על "הצהרת ירושלים" והעמקת המחוייבות האמריקאית לביטחון ישראל, למאבק בגרעין האיראני, להעמקה של הנורמליזציה ולתהליכים של הסכמי אברהם ופסגת הנגב", כתב לפיד.

הוא הודה לביידן ואמר, "אני רוצה להודות לנשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, על ביקור שריגש מדינה שלמה. על המחוייבות שלו לעוצמתה הצבאית והמדינית של ישראל. אני מאחל לו הצלחה בפסגה בג'דה".

"אני מברך את ההנהגה הסעודית על פתיחת המרחב האווירי. זהו צעד ראשון. אנחנו נמשיך לעבוד על זה בזהירות המתבקשת, למען הכלכלה הישראלית, הביטחון הישראלי ואזרחי ישראל", סיים ראש הממשלה.

כזכור, בהודעה מטעם רשות התעופה האזרחית הסעודית נאמר כך: "במסגרת שקידתה של סעודיה למלא את מחויבויותיה בהתאם להסכם שיקגו של 1944, שקובע כי אין להבחין בין הטיסות האזרחיות במרחב האוויר הבינלאומי ובהמשך למאמצים לקבע את מעמדה של סעודיה כהאב עולמי שמחבר בין שלוש יבשות ומתוך חיזוק החיבור האוויר הבינלאומי, מודיעה רשות התעופה האזרחית שהיא החליטה לפתוח את שמי הממלכה בפני כל הטיסות שעומדות בדרישות של הרשות למעבר במרחב האווירי של הממלכה".

שמה של ישראל לא צוין מפורשות, אך כך היה גם אחרי הנרמול עם האמירויות, כאשר רשות התעופה האזרחית הסעודית הודיעה שתאפשר מעבר לכל הטיסות לאמירויות ומהאמירויות.

המשמעות הישירה היא קיצור הטיסות באופן משמעותי מישראל לכמה מדינות, כך הטיסה להודו תקצר בכשעתיים וחצי, הטיסה לבנגקוק תקוצר בכשלוש שעות, הטיסה לאוסטרליה תקוצר בכארבע שעות. המשמעות מעבר לזמן היא גם הוזלה בעלויות הטיסה לחברות התעופה מה שאמור להביא גם לירידת מחירים לצרכן בסופו של דבר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר