זעזוע ישראלי עמוק

בצום תשעה באב: ראש הממשלה יאיר לפיד יבלה בחופשה

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד יהיה מנהיג המדינה הראשון ב-74 שנות קיומה שיבלה בחופשה - ביום בו עם ישראל אבל על חורבן בית המקדש, היום העצוב ביותר בשנה • הציבור קורא ללפיד: 'חזור בך' (פוליטי)

יוני גבאי | כיכר השבת |
הכותל המערבי בתשעה באב; בקטן: יאיר לפיד (צילומים: יונתן זינדל ומארק ישראל סלם, פלאש 90)

ראש הממשלה יאיר לפיד מנסה לשנות את עורו כדי להשאיר פתח כלשהו, קטן ככל שיהיה, בינו לבין המפלגות החרדיות, בתקווה שביום מן הימים יהפכו אותו לראש הממשלה ולא רק לראש ממשלת מעבר, אבל במקביל - לפיד מוכיח ניתוק מטריד ומכעיס מהדת היהודית.

לפי דיווח של הכתב הפוליטי של 'כאן חדשות', מיכאל שמש, לפיד 'ינצל' את העובדה שביום ראשון הקרוב לא תהיה ישיבת ממשלה, לפי שרבים מעם ישראל יצומו ויתאבלו על חורבן שני בתי המקדש, בצום תשעה באב הדחוי משבת, ויקיים חופשה בת יומיים בצפון הארץ, ביום שבת קודש וביום הצום.

מעבר לעובדה כי לפיד משמש כיום כמנהיג מדינת היהודים, הרי שמדובר בצעד שמראה שהישראליות שלפיד כה מתפאר בה לא נקשרת לו לזהות יהודית כלל, גם לא ביום חריג זה.

הביקורת על החלטת לפיד מתווספת על ביקורת אחרת, גם היא מהימים האחרונים, שהגיעה בעקבות החלטת יו"ר יש עתיד לפתוח את קמפיין הבחירות של מפלגתו בטקס דווקא בתשעת הימים, ולא יכול היה להמתין לשני הבא והלאה, על אף שנותרו לז' בחשוון ה'תשפ"ג, יום הבחירות החמישיות, יותר משלושה חודשים.

"שמעתי כי אחת מהסתדרויות הנוער קבעה את יציאת חבריה למחנה הקיץ באותו לילה שבו מבכה ישראל את חורבנו, את שעבודו ואת מרי גלותו. אין להעלות על הדעת כי מישהו עשה זאת במתכוון. אין להעלות על הדעת כי מדריכי נוער חלוצי, המחנכים אותו ל'חיי הגשמה', כלומר למאמצי שחרור מן הגלות ותיקון הנגעים והמומים שחלו בנו בעקבות החורבן, אין להעלות על הדעת כי הם עשו זאת מתוך ידיעה מה הם עושים. אולם אי ידיעה זו כשהיא לעצמה, היא המעוררת מחשבות נוגות על רמתם התרבותית ועל ערך פעולתם החינוכית של כמה ממדריכי הנוער. מה ערכה ומה פרייה של תנועת שחרור שאין עמה שורשיות ויש עמה שכחה, אשר תחת לטפח ולהעמיק בקרב נושאיה את הרגשת המקור ואת ידיעת המקורות, היא מטשטשת את זיכרון נקודת המוצא ומקצצת בנימיו, אשר דרכן יונקת התנועה את לשדה?". את המילים הללו כתב ברל כצנלסון, ממנהיגי הציונות הסוציאליסטית, שאמנם היה חילוני - אך זכר את עברו.

מנהיג ציוני גדול אחר, יגאל אלון, שבין שלל תפקידיו ההיסטוריים לפני ואחרי הקמת המדינה היה גם ראשות הממשלה בפועל לתקופה קצרצרה במיוחד, אמר: "עם שאינו יודע את עברו, ההווה שלו דל ועתידו - לוט בערפל".

פרשן 'כיכר השבת', ישי כהן, צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "קשה (וכואב) לי עם העובדה שראש הממשלה יוצא לחופשה ביום האבל הלאומי של העם היהודי, יום תשעה באב. לא, איש לא מבקש שנהפוך למדינת הלכה. ועדיין, ראש ממשלה הוא הגורם הפוליטי הבכיר ביותר של מדינת ישראל, מדינת היהודים, ולפיד בתפקידו צריך להתחשב בעם שהוא מנהיג".

כהן הוסיף בציוץ אחר: "יום תשעה באב הוא יום האבל העצוב ביותר בלוח השנה העברי. לא ייתכן שראש ממשלה - מי שאמור לייצג את כל אזרחי המדינה, גם אלו שחלוקים עליו - לא מתחשב ברגשות של מאות אלפי שומרי המסורת שצמים ומתאבלים ביום הזה, ויוצא לחופשה. זה מלמד בעיקר על ניתוק. ראוי שיודיע על דחיית/קיצור החופשה".

הכתב הפוליטי של 'וואלה', יקי אדמקר, כתב: "‏לפיד הוא ראש ממשלה. אם בכוונתו לצאת לחופשה בתשעה באב זה ממש לא עניינו הפרטי ויהיה נכון אם ידחה אותה למועד אחר, כמו גם את האירוע החגיגי שמפלגתו עורכת מחר, בשיאם של תשעת הימים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר