טור פרשנות

להסיר את הכתם // מאיר ברגר

יאיר לפיד מבין שזהו המומנטום שלו להסיר את הכתם ההיסטורי מעל גבו ולהתאזן קמעה מול הקברניטים המעוטרים הקודמים שניהלו את המדינה מבלפור. לפיד יחפוץ להציג שהקלף הביטחוני יכול לעשות הסבה ולחנות גם במגרשו (טור)

מאיר ברגר | כיכר השבת |
כותב השורות, מאיר ברגר (צילום: ללא קרדיט)

ברחוב הישראלי רווח המיתוס לפיו מלחמות ומבצעים צבאיים בעיצומן של מערכות בחירות משרתות את מנהליהם. ביטחון הוא צורך קיומי של כל אדם באשר הוא. ביטחון אישי הוא אחד הדברים, אם לא הראשון שבהם, הממוקמים ברשימת 'החיים עצמם'. ההיגיון אומר שמי שפועל לשמירה על החיים, החיים שומרים עליו.

הדברים עלולים לקבל עצימות יתר כשמדובר בבנימין נתניהו ויאיר לפיד. ביומו הראשון במערכת הפוליטית התקבל לפיד באגף הימני בבוז ובלעג בלתי מוסתר. איפה כתב עיתון 'במחנה' יאיר לפיד ואיפה יוצא סיירת מטכ"ל בנימין נתניהו. הפערים עצומים, הרקורד והידע הביטחוני הנרחב בלתי ניתן להשוואה.

נתניהו ניצח לא מעט פעמים יריבים פוליטיים בעזרת הקלף הביטחוני. בפרספקטיבה של עשרות השנים האחרונות יש להודות שבתקופתו, בעשור האחרון במהלכו כיהן כראש ממשלה, באופן יחסי רחובות ישראל זכו בחסדי שמיים לעדנה. לימים הוא ניכס לעצמו את התואר 'מר ביטחון'. רבים במחנה הימין האמינו שהמציאות הביטחונית השקטה יחסית באותה תקופה הצדיקה בשעתו את הכינוי הזה.

כל עוד נפתלי בנט עמד בראשות הממשלה הקלף הביטחוני לא מיהר להישלף על ידי נתניהו. גם לבנט רזומה ביטחוני עשיר. גם הוא היה לוחם וקצין הסיירת. יאיר לפיד זה סיפור אחר. ברגע שיאיר לפיד נכנס לתפקיד, נתניהו לא ברר מילים.

חרף רמת הפופוליזם הגבוהה המאפיינת את ראש הממשלה הנוכחי, אין דרך להוכיח את מעורבות המניעים הפוליטיים בכל הנוגע ליציאה למבצע הצבאי. על פי גורמים בממשלה, ההחלטה על היציאה על המבצע התקבלה בבוקר יום שישי בהתאם להמלצת הגורמים הצבאיים. לא היה שם תכנון מוקדם מראש, הם אומרים.

מה שכן, יאיר לפיד מבין שזהו המומנטום שלו להסיר את הכתם ההיסטורי מעל גבו ולהתאזן קמעה מול הקברניטים המעוטרים הקודמים שניהלו את המדינה מבלפור. לפיד יחפוץ להציג בפני מחנה הימין-מרכז שהקלף הביטחוני יכול לעשות הסבה ולחנות גם במגרשו. לשם כך הוא ייזהר מטעויות, ינסה לחתור למינימום אבדות ולמקסימום הישגים תודעתיים.

דא עקא, ההיסטוריה מלמדת שאין בהכרח דברים בגו. זו אינה הפעם הראשונה שמערכת בחירות מתרחשת בצל מבצע בעזה. בתשס"ט נערכו הבחירות סמוך לסיום מבצע 'עופרת יצוקה'. אזרחי ישראל ומנהיגיהם מכל קצות הקשת הפוליטית העניקו גיבוי מוחלט לראש הממשלה דאז אהוד אולמרט. הסוף ידוע: נתניהו עלה לשלטון.

הבחירות בתשע"ג נערכו חודשיים לאחר סיום מבצע 'עמוד ענן'. נתניהו נבחר אמנם בשלישית לראשות הממשלה אך מניותיו צללו בכל הנוגע למספר המנדטים והוא נאזק על ידי ברית האחים הראשונה בין נפתלי בנט ליאיר לפיד.

בשלהי תשע"ט, בעיצומה של מערכת בחירות, חיסל צה"ל בסיכול ממוקד את בכיר הג'יהאד האסלאמי מפקד החטיבה הצפונית בהאא אבו אל-עטא ומבצע 'חגורה שחורה' יצא לדרך. ששה ימים נמשך המבצע. חרף הצלחתו באופן יחסי, הפלונטר הפוליטי לא נפתר. כך גם לאחר מבצע 'שומר החומות' בסיומו הועבר השרביט מנתניהו לבנט.

כך שגם לאחר סיום המבצע הנוכחי, שבע"ה יסתיים עם אפס מחירים בדם, לא יהיה שום דרך להעריך עד כמה הוא ישפיע על התוצאה. אם חלילה יהיה אחרת, יש להניח שכתב 'במחנה' לשעבר יידרש לארוז פקלאות. מספרי הסקרים באותם ימים ידברו כבר בעד עצמם.

  • הכותב הוא הפרשן הפוליטי של עיתון 'המבשר'. הטור פורסם הבוקר בעיתון

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר