"לבנון מרוצה מההסכם"

ישראל ולבנון בדרך להסכם על הגבול הימי; נשיא לבנון בירך

ישראל ולבנון בדרך להסכם היסטורי על הגבול הימי ביניהן וחלוקת רווחי הגז, אך שני הצדדים טוענים כי כל דרישותיהם נענו; נשיא לבנון בירך (אקטואליה)

יוני גבאי | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-ט"ז בתשרי תשפ"ג | 11.10.22
סירת חיל הים סמוך לגבול בראש הנקרה; ארכיון (צילום: Avi Mor/Flash90)

ישראל ולבנון בדרך להסכם היסטורי על הגבול הימי ביניהן, אך שני הצדדים טוענים הבוקר (שלישי) כי כל דרישותיהם נענו.

ארצות-הברית, המתווכת בין שתי המדינות בנושא באמצעות המתווך עמוס הוכשטיין, העבירה אמש את הטיוטה הסופית של ההסכם ללבנון, שם מדווחים הבוקר כי סגן יו"ר הפרלמנט אליאס אבו סעב אישר כי הטיוטה עונה על כל הדרישות של ארצו.

זמן קצר לאחר מכן פורסמה הודעתו של ראש המל"ל, ד"ר איל חולתא על ההסכם הצפוי, לפיה: "כל דרישותינו נענו, השינויים שדרשנו תוקנו. שמרנו על האינטרסים הביטחוניים של ישראל, אנחנו בדרך להסכם היסטורי".

נשיא לבנון מישל עון צייץ כי "לבנון מרוצה מהנוסח הסופי של ההסכם. דרישותינו נענו. שמרנו על זכויותינו במשאבי הטבע שלנו. אנו מקווים שההסכם יוכרז בהקדם האפשרי".

העיתון הלבנוני 'אל אחבאר' דיווח הבוקר על הטיוטה הסופית שהתקבלה בלבנון כי כל סוגיות המחלוקת סביב שדה קאנא והגדרת קו המצופים - נפתרו. לפי הדיווח, הפיצויים שישראל תקבל מלבנון יהיו מרווחי חברת 'טוטאל' הצרפתית ולא מלבנון.

רועי קייס, ראש תחום העולם הערבי ב'כאן 11' דיווח הבוקר כי בנוגע לקו הצופים, לפי העיתון הלבנוני, היה דיון משפטי, טכני ולשוני שלעתים איים על ההסכם כיוון שהוא נוגע לכך שלבנון לא תכיר בשום גבול ימי עם ישראל אלא מדובר רק בהגדרת בלוקים במים הכלכליים של שני הצדדים.

לפי העיתון, מדווח קייס, הדיון נע בין הביטוי "המצב הקיים" שבישראל ראו בו הכרה לבנונית בערך של קו המצופים ואילו בלבנון רצו את הביטוי "המצב הנתון" שמדגיש את המשך הסכסוך בנוגע לגבול הימי בדומה ליבשתי. ארה"ב לחצה על לבנון אך בסופו של דבר סוכם לא יופקדו קווי גבול חדשים באו"ם, אלא האו"ם רק יעודכן דרך האמריקנים שהושגה הבנה.

ההסכם, כזכור, אמור להסדיר את הגבול הימי בין ישראל ללבנון, לאחר שישראל קבעה בעבר שהגבול עובר ממערב לראש הנקרה, ופרסה מצופי לאורך 5 ק"מ. מאגר הגז קאנא שרובו במים הכלכליים של לבנון - יהיה כולו של לבנון אך ישראל תקבל תמלוגים מהחברה הצרפתית שתקדח במקום, מאחר וחלק ממאגר הגז נמצא במים הכלכליים של ישראל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר