נעים להכיר

מה היא שיטת 'בדר עופר'? וזו הסיבה שזה קשור אלינו

מה רצו לשנות מחוקקי החוק "בדר עופר" ואיך מתבצעת חלוקת המנדטים? • כל מה שמעניין לדעת על שיטת חלוקת המנדטים שיכולה להוסיף עוד כוח למפלגה גדולה (אקטואלי)

ארי טננבוים | כיכר השבת |
למה השיטה הזאת טובה יותר? בתמונה: ספירת קולות (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

אתם יודעים מה זה 'בדר עופר'? גם אני לא ידעתי עד לא מזמן. אבל הגיע הזמן להכיר כי זה קשור אלינו, ואנחנו יומיים אחרי הבחירות, כאשר ספירת הקולות מהמעטפות הכפולות עדיין נמשכת. בגלל מעשה קטן שלנו – או ליתר דיוק: אי מעשה שלנו – בדר עופר הזה עלול להפעיל את קסמיו ואז מה שיקרה זה אוי ואבוי.

>> למגזין המלא - הקליקו כאן <<

די לחידות. בוא נבין על מה אנחנו מדברים.

מי אתם בדר ועופר?

זהו חוק שנועד לתקן את שיטת בחירת המושבים לכנסת. התיקון לחוק קרוי על שמם של שני חברי הכנסת שיזמו אותו, הלא הם יוחנן בדר מגח"ל ואברהם עופר מהמערך. זה היה בשנת תשל"ג. יש כמה מקומות בעולם שנוהגים בשיטה הזאת, כי לדעתם היא הכי טובה.

בדר ועופר (צילום: לע"מ)

מה הם בעצם חוקקו?

לאחר ספירת כל הקולות הכשרים – של המפלגות שעוברות את אחוז החסימה (3.25%) – נותנים לכל מפלגה את הקולות אותה היא קיבלה בקלפי ומחלקים לה מושבים בכנסת. סך כל המושבים, כולנו יודעים, מאה ועשרים. בסוף כל חלוקה שכזו נשארים כמה אלפי קולות בצד. מה עושים איתם?

בעבר – היו נותנים את המנדט המיותר למפלגה הגדולה ביותר ואת המנדט השני המיותר למפלגה שאחריה וכן הלאה.

בשיטת בדר עופר זה מה שעושים: בודקים אצל כל מפלגה ומפלגה כמה קולות היא קיבלה וכמה היא יכולה לקבל לו היא תקבל את המנדט העודף. אם היא קיבלה - לדוגמה - ארבעים קולות, מוספים עוד מנדט אחד ואז עושים בדיקה כמה היא תקבל כעת.

ספירת המעטפות הכפולות בכנסת (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

אם בעבר למפלגה גדולה היו רק קצת קולות עודפים והיא הרוויחה את הקולות של מפלגה קטנה שנשאר לה קצת קולות – הרי שבשיטת בדר עופר ייתכן שתהיה מפלגה קטנה שתקבל את הקולות. זה ייקרה אם יהיה לה את כמות הקולות העודפים הגדולה ביותר.

אם יש מפלגה שיש לה 3,000 קולות עודפים ויש מפלגה שיש לה 4,000 קולות עודפים – לא משנה מה גודל המפלגות, זו עם ארבעת האלפים העודפים תקבל את המנדט הנוסף.

למה ככה? בין היתר, כדי לתת למפגלות גדולות יותר כוח על מנת שיצליחו להרכיב ממשלה.

ומה עם הסכם עודפים?

רגע. חשבתם שהסתבכתם די להיום? ובכן, בואו נראה עוד משהו מסובך קצת, אבל ננסה לפשט אותו ככל יכולתנו:

מה עושים עם השיטה הזאת כאשר שתי רשימות חותמות על הסכם עודפים? כדי לא להסתבך יותר מדי, הוחלט שמקבצים את שתי המפלגות לרשימה אחת ואז עושים את המדד המדובר. למי שיש יותר קולות – היא מקבלת את המנדט. מדובר, אגב, רק במפלגות שעוברות את אחוז החסימה.

ספירת המעטפות הכפולות בכנסת (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

למה זה טוב?

השיטה הזאת טובה כיוון שהיא גורמת להגינות. אם בעבר היה נניח רק שלושה מושבים בכנסת והייתה מפלגה שקיבלה הרבה קולות, מפלגה שניה שקיבלה סך קולות בינוניים ומפלגה שלישית שקיבלה רק קול אחד – הרי שכל אחת מהמפלגות הייתה מקבלת מושב. כך יוצא שלא משנה כמה המפלגה גדולה – יהיה מושב אחד לכל מפלגה.

בשיטה החדשה, לגדולה יהיו שני מושבים, לבינונית מושב אחד ולשלישית, הקטנה, לא יהיה מושב. השיטה הזאת, בעצם, עוזרת למפלגות הגדולות לבנות קואליציה, כי יש להם יותר כוח.

ההשלכה המעשית של כל השיטה הזאת הינה העובדה שמפלגה גדולה, כזו או אחרת, יכולה לקבל עוד מנדט רק בגלל מפלגה קטנה שלא עברה את אחוז החסימה ו'או מפלגות שעשו הסכם עודפים לא קיבלו מספיק קולות.

לכן, אם לא הצבעתם, עזרתם במו ידיכם – נדייק: במו אי-ידיכם שלא שלשלתם פתק בקלפי – למפלגה גדולה כלשהי להרוויח עליכם עוד מנדט נוסף.

אם אתם לא אוהבים את הרעיון שתהיה מפלגה כלשהי שתרוויח עליכם בגלל שלא הצבעתם – אני מצטער, פספסתם. הבחירות היו לפני יומיים.

אגב, בבחירות האחרונות מפלגת הליכוד הרוויחה לפחות מנדט בגלל שיטת 'בדר עופר', אבל זה לא עזר לה...

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר