ללא אישור קבינט"

השליח של ברק אובמה חושף: "נתניהו הציע להעביר אלפי דונמים לפלסטינים"

מרטין אינדיק, המתווך האמריקאי לשיחות בין ישראל והפלסטינים, שהיה שליחו של ברק אובמה, חושף: נתניהו הציע להעביר לרשות הפלסטינית אלפי דונמים בשטחי C: "מעולם לא הציעו כמות כזו של שטח" (מדיני)

יוני גבאי | כיכר השבת |
נתניהו עם אבו מאזן (צילום קובי גדעון, לע"מ)

המתווך האמריקאי לשיחות בין ישראל והפלסטינים, מרטין אינדיק, שהיה שליחו של ברק אובמה, חושף: נתניהו הציע להעביר לרשות הפלסטינית אלפי דונמים בשטחי C: "מעולם לא הציעו כמות כזו של שטח".

בריאיון בלעדי לאתר 'סרוגים' סיפר אינדיק: "בלילה האחרון של המו"מ במאי 2014 יצחק מולכו, עורך דינו ויועצו של ראש הממשלה, וציפי לבני, שהייתה אז בממשלה וראש המו"מ ושרת המשפטים, הגיעו לפגישה עם סעיב עריקאת ומג'יב פרג', האחראים על המו"מ הפלסטיני באותו הזמן, שייצגו את אבו מאזן והרשות הפלסטינית".

לדבריו: "הייתי נוכח בחדר עם סגני פרנק לווינסטין, כמתווכים אמריקאים. יצחק הגיע עם הצעה נרחבת שהפתיעה את כולם מלבד ציפי לבני: רה"מ היה מוכן לתת לפלסטינים אלפי דונמים בשטחי C. לא מדובר במחווה, אלא על מנת להאריך את המו"מ שעמד להסתיים".

אינדיק הוסיף: "היינו כרוכים סביב בעיית ההתנחלויות שפגעה במו"מ, והפלסטינים התעקשו על הקפאת התנחלויות ונתניהו לא היה מוכן לעשות זאת. לכן במקום הוא נתן לצוות המו"מ שלו, בראשות מולכו, להציע עשרות אלפי דונמים בשטחי C".

במטרה להפוך אותם לשטחי A או B?

"נכון. שטחי A או B, ככל הנראה B, אבל תלוי. בגלל שהרעיון היה לתת לפלסטינים מקום לנשום בערים ובעיירות שלהם שהיו בתוך שטחי C והיו לחלוטין תחת שליטה ישראלית".

לדבריו: "הצד הפלסטיני היה מאוד מעוניין בהצעה זו, מעולם לא הציעו להם כמות כזו של שטח, השאלה הראשונה שהם שאלו – האם זה דורש אישורים. והם נענו שלא, זה תחת הסמכות של שר הביטחון בהתאם להסכם אוסלו, להעביר אזורים מ-C ל-B".

בעצם ההצעה של נתניהו, הוא לא רצה לקחת אותה לקבינט או לכנסת לאשר אותה.

"נכון, מולכו גם הסביר שזה לא דורש הסכם קבינט, זה היה תחת הסמכות של שר הביטחון בהתאם להסכמי אוסלו, בגלל שהוא היה בעצם מפקד 'השטחים הכבושים', לכן זה היה יכול להיעשות ללא אישור קבינט".

הפלסטינים הלכו הביתה מרוגשים מההצעה הזאת", סיפר השליח של אובמה: "בבוקר שאחרי לפני שהיה להם זמן לתדרך את אבו מאזן, הכריזו כי הוא הסכים להסכם אחדות עם חמאס, וחמאס יצטרף אל הרש"פ לממשלה של פלסטינים שיסכימו להסכמי אוסלו, אבל זה יהיה בעקבות הסכם חמאס רש"פ".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר