חוזרים לשלטון

מחשמל בשבת, תקציבי הישיבות ועד אירועים בהפרדה: זה ההסכם בין 'הליכוד' ל'יהדות התורה'

לפני שעה קלה נחתם ההסכם הקואליציוני בין יהדות התורה למפלגת השלטון הנכנסת - הליכוד | 'כיכר השבת' עם פרטי ההסכם: מתקציבי הישיבות, הגדלת שכר המלמדים ועד לאבטחה בהר הזיתים | סקירה נרחבת (חדשות פוליטי)

איצלה כץ | כיכר השבת |
מממשים את הניצחון. אירוע סיום הבחירות של יהדות התורה בבני ברק (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90 יונתן זינדל)

רשימת ההישגים הבלתי מבוטלת של יהדות התורה במסגרת המו"מ הקואליציוני יכולה להוריק מקנאה את פניו של מנסור עבאס וחבורתו מהממשלה הקודמת. על אף מחאותיה הקולניות של התקשורת החילונית, ואלי בגללם דווקא, הצליחו נציגי יהדות התורה להוציא מהליכוד את המיטב המרבי של תכניות המגירה ששוכנו לעת מצוא. אז הנה לנו עת מצוא.

בעוד שעבאס ושותפיו דאגו לתקציבים בעיקר, הרי שביהדות התורה לא הסתפקו בכך וניתן לומר כי התקציבים הסקטוריאליים הינם חלק קטן מדרישותיהם - שנענו בידי הליכוד. היהדות התורה הלכו על כל הקופה במובן האידיאולוגי וקבעו בהסכם חתום שמירה על קווי היסוד במדינה היהודית והדמוקרטית.

לא רק תקציבים. עבאס ובנט (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)

ברשימת ההישגים ניתן למצוא את הקמת הוועדה שתקבע ייצור חשמל כשר לשבת, קידום קבורת שדה על פני קבורה בקומות, הקמת גוף גיור ממלכתי שיעמוד בגדרי ההלכה, קיום אירועים תרבותיים למגזר הדתי והחרדי בהפרדה מלאה וקיום פתרונות מגורים לציבור החרדי והדתי בכל ערי הארץ על כל המשתמע מכך, ממרפסות סוכה ועד למבני ציבור שיוקצו לטובת מוסדות חינוך למגזר.

דרישה מעניינת שניתן למצוא בהסכמים היא הכנסת מיליארד ש"ח מידי שנה לתקציב משרד הפנים לצורך מימון כרטיסי המזון שייסד יו"ר המפלגה האחות - ש"ס. כמו כן ניתן למצוא הגדלת תקצוב נערים בפנימיות רווחה ל-1,200 ש"ח ואיך אפשר בלי "ביטול המס על שתיה מתוקה וכלים חד פעמיים מיד עם הקמת הממשלה".

תקציבים לכרטיסים של דרעי (יונתן זינדל/פלאש 90)

חוק הגיוס: לאור החשיבות שהעם היהודי העניק ומעניק ללימוד תורה לאורך הדורות, תושלם חקיקת חוק יסוד: לימוד תורה הקובעת שלימוד התורה הוא ערך יסוד במורשת העם היהודי, וזאת עד להעברת תקציב לשנת 2023 .בד בבד, עד העברת התקציב לשנת 2023 ,יושלם תיקון לחוק שירות הביטחון להסדרת מעמדם של תלמידי הישיבות בהסכמת כל סיעות הקואליציה.

"סיעת יהדות התורה מודיעה, שעניין זה הנוגע בנפשה אמור היה להיות מוסדר מבחינתה כתנאי עוד קודם הקמת הממשלה. אך מתוך מודעות להליכים המתבקשים, נקבע כי חקיקת חוק יסוד: לימוד תורה והתיקון לחוק שירות הביטחון תושלם עד להעברת התקציב לשנת 2023" .

גם תקציב הישיבות יוגדל ואף ייכנס לבסיס התקציב כל שהתבחינים יתוקנו באופן שהחל משנת 2023 הניקוד לכל סוגי הבחורים לא יפחת מנקודה אחת ולכל סוגי האברכים לא יפחת מ- 1.8 נקודות עבור יום שלם.

חוק הגיוס! (תמונת אילוסטרציה) (יונתן זינדל/פלאש 90)

גם בנושא 'חיטוטי שכבי' ישנה אמירה מצד יהדות התורה וסוכם כי כל חפירה ארכיאולוגית שעלולה לגרום לביזוי המת תיעשה אך ורק בהיוועצות והסכמה עם יהדות התורה. התפילות בכותל המערבי, כמובן, בשתי עזרות תוך הפרדה מליאה וגיבוי חקיקתי במקרה הצורך.

מבטלים את חוקי כהנא והממשלה היוצאת: רפורמת הכשרות תבוטל והחוק יתוקן בהתאם לעמדת הרבנות הראשית ובהסכמת כל סיעות הקואליציה. תקנות שירותי הדת היהודיים (תקנות לבחירת רבני ערים) יבוטלו. כמו כן הממשלה תחוקק חוק המסמיך את מנהלי בתי החולים לאסור הכנסת חמץ לבתי החולים בחג הפסח. גם 'מס הגודש' על גוש דן יבוטל.

מטיסים את הרפורמות (אוליביה פיטוסי/פלאש 90)

פסקת ההתגברות: בהסדרת מערכת היחסים שבין הרשויות ובסמכויותיהן, ובפרט במערכת היחסים שבין הכנסת והממשלה לבין מערכת המשפט ובית המשפט העליון ובשיטת בחירת השופטים. כל זאת לשם השבת האיזון הראוי בין הרשויות. החקיקה כאמור תכלול גם חקיקת חוק יסוד: החקיקה ופסקת התגברות. כל הצעות החוק שעניינן הנושאים הנזכרים בסעיף זה תקבלנה עדיפות מוחלטת ומלאה, בכל מקרה ונסיבות, על פני כל חקיקה אחרת, לרבות בכל הקשור לקדימות ראשונה בהעלאת הצעות למליאה מיד עם הנחתן בכנסת ובהשלמת הטיפול בהן בוועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת לפני כל דיון בכל הצעת חוק אחרת המונחת על שולחן הוועדה. האמור יחול בכל הקריאות.

מתגברים על הפסיקות. בית משפט העליון בירושלים (יוסי זמיר/פלאש 90)

סעיף הנכד בחוק השבות: גם כאן דורשים ביהדות התורה שינוי מדיניות ואף שינוי חקיקה במידת הצורך זאת בתוך 60 יום מהקמת הממשלה אולם כאן הם משאירים גמישות לליכוד להתנהל מול הגורמים המתנגדים (יולי אדלשטיין וכו'). אולם בסעיף היהדות העולמית הם פיצו על כך: הממשלה תפעל לקידום ופיתוח תכניות ייעודיות ליהדות התפוצות, לרבות באמצעות אישור הצעת מחליטים על הקמת מחלקה ייעודית מותאמת לצעירים בני החברה החרדית מחו"ל בתכנית מסע כפי שהיה בעבר. תקצוב התכנית לא יפחת מ- 30 מיליון ₪ תוספתי החל משנת 2023 .כל זאת, לצד קידום מסעות יהדות התפוצות כגון תגלית וכיו"ב.

גם בנושאי החינוך והתחבורה הציבורית באזורים לקויים, לא טמנו אנשי יהדות התורה את ידיהם בצלחת. תקציבים של מיליונים מידי שנה לפיתוח התחבורה הציבורית ביו"ש וביטול רפורמת המחירים של שרת התחבורה היוצאת מרב מיכאלי, והשוואת שכר המורים החרדים למקביליהם החילונים זאת בנוסף לתקציב של 15 מיליון ש"ח למוסדות 'החינוך העצמאי'.

משבר הדיור: הממשלה תפעל לפתרון משבר הדיור בכלל האמצעים העומדים לרשותה ותשים נושא זה בראש סדרי העדיפויות התקציביים. הממשלה תציב את עצירת עליית מחירי הדיור, הוזלתם והגדלת היצע הדירות, בתור יעד לאומי שתחילת ביצוע יהיה עם הקמת הממשלה. הממשלה תקדם 'דיור להשכרה' ארוך טווח למגזר הציבורי.

בניה מסיבית בממשלה הבאה. אילוסטרציה (נתי שוחט/פלאש 90)

אפליה מתקנת: הממשלה תעביר ותתמוך בחוק להרחבת הייצוג ההולם של בני האוכלוסייה החרדית ברשויות ובתאגידים ציבוריים. החלטת הממשלה מס' 3268 תוארך עד לשנת 2028 ותעודכן כך שאחוז המשרות הייעודיות לייצוג הולם לחרדים במשרדי ממשלה, שנקבע על %7 יגדל באחוז כל שנה עד לשנת 2027 .בנוסף, יתוקן סעיף 15א לחוק שירות המדינה מינויים, וייקבעו תמריצים ו/או סנקציות לשם קידום ייצוג הולם.

רפורמת התקשורת של הנדל: בשל חוסר הסכמה בין סיעת אגודת ישראל לבין סיעת דגל התורה, מוסכם על שתי הסיעות כי יוצע מתווה ע"י ראש הממשלה הנכנס בנימין נתניהו בתוך 30 יום מהקמת הממשלה.

ביהדות התורה מברכים על המוגמר. גורם ביהדות התורה אומר בשיחה ל'כיכר השבת' כי "כל שנשאר לקוות זה רק שהממשלה תמלא את ימיה. לא באנו להוציא לחילונים אצבע. רק וידאנו בהסכמים חתומים את שמירת הסטטוס קוו בנושאי היהדות שנפרצו ע"י הממשלה הקודמת".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר