המסמך המלא

אלו הדרישות של הליכוד מהשותפות הקואליציוניות

במשא ומתן לקראת הקמת הממשלה גם לליכוד, המפלגה הגדולה בכנסת, היו דרישות מול המפלגות החברות בקואליציה החדשה. זהו המסמך המלא של הליכוד (פוליטי)

(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

במשא ומתן לקראת הקמת הממשלה גם לליכוד, המפלגה הגדולה בכנסת, היו דרישות מול המפלגות החברות בקואליציה החדשה. מוטי קסטל חשף בערוץ 14 את מסמך ההסכם המלא של הליכוד עם השותפות בקואליציה.

בין היתר, בליכוד דרשו שיתוף פעולה להקפאת מחירי החשמל, המים והארנונה בשנה הקרובה, הגדלת נקודות הזכות במס בחצי נקודה עבור כל ילד וחינוך חינם גם לגילאי 0-3. כמו כן בליכוד רוצים להחזיר את לימוד התנ"ך וההיסטוריה לבגרות אחרי הרפורמה של בנט והגדלת ההנחות בתחבורה ציבורית לסטודנטים.

מסמך ההסכם המלא:

הקואליציה והממשלה

הסיעות שהינן צד להסכם זה, הסכימו בדבר קיום קואליציה עד תום כהונתה של הכנסת ה-25, כאשר כל אחד מהצדדים להסכם זה מתחייב שלא להיכנס לממשלה בכנסת ה- 25 ללא משנהו.

הסיעות שהינן צד להסכם זה, יביעו אמון בממשלה עת תתייצב לפני הכנסת, תודיע על קווי היסוד של מדיניותה (נספח א'), על הרכבה ועל חלוקת התפקידים בין השרים. כמו כן, הסיעות שהינן צד להסכם זה יביעו אמון בממשלה במהלך תקופת כהונת הכנסת ה-25 ויגבשו רוב יציב לפעילותה.

פעילות הקואליציה בכנסת, דרכי עבודתה וחלוקת התפקידים בה מוסדרים במסמך דרכי עבודת הקואליציה (נספח ב'). הסיעות השותפות לקואליציה ינהגו על פי המפורט במסמך האמור ויפעלו לאכיפת משמעת קואליציונית על הסיעות ומשמעת סיעתית.

הסיעות שהינן צד להסכם זה, מתחייבות לתמוך ולהצביע בעד בחירתם של המועמדים השונים לתפקידים בממשלה ובכנסת ולגופים נוספים שהכנסת והממשלה מיוצגים בהם, הן מטעם סיעת הליכוד והן מטעם כל אחת מהסיעות האחרות השותפות לקואליציה, לכלל התפקידים והכהונות השונות, לרבות אלו שאינם נזכרים בהסכם זה.

סיעות הקואליציה שהינן צד להסכם זה, מסכימות כי ראש הממשלה יעמוד בראשות כל ועדות השרים שימונו על ידי הממשלה ה-37, לרבות באלו שנקבע להן יושב ראש אחר, שיהיה כפוף לראש הממשלה.

לסיעת __ יינתנו בממשלה ה-37 ובכנסת ה-25 התפקידים כמפורט וכמוסכם בנספח התפקידים שנחתם בין הצדדים, ואשר יצורף כחלק בלתי נפרד מהסכם זה (נספח ג').

התנהלות תקציבית של הקואליציה

לצורך חיזוק המשמעת והאמינות הפיסקלית הנדרשות במיוחד נוכח תקופת המשבר הכלכלי, הממשלה וכל סיעות הקואליציה יתמכו בצעדים הבאים:

לתקן את חוק יסוד משק המדינה כך שתידרש הסכמה של 61 ח"כ לאישור חוק שעלותו התקציבית מעל 50 מלש"ח ושאינו מובא בהסכמת הממשלה.

לא תועלה לממשלה החלטה בעלת משמעות תקציבית בסכום העולה על 10 מלש"ח אשר אין בעניינה הסכמות עם משרד האוצר. במקרה בו תהיה מחלוקת הנושא ידון בין מנכ"ל משרד האוצר למנכ"ל משרד רוה"מ. במידת הצורך העניין יעלה לרמת ראש הממשלה ושר האוצר.

וועדת השרים לחקיקה לא תתמוך בהצעת חוק בעלת משמעות תקציבית ללא הסכמת שר האוצר. כלל סיעות הקואליציה לא יתמכו בהצעה כזו במליאה וסיעות הקואליציה לא יאפשרו לחבריהן מכסות להעלאת הצעות כאלה להצבעה במליאה ללא הסכמה כאמור. במקרה בו תהיה מחלוקת הנושא יידון ויוכרע כאמור לעיל.

אופן היישום וקצב המימוש של הסעיפים בעלי משמעות תקציבית בהסכמים הקואליציוניים שנחתמו בין הליכוד לסיעות הקואליציה יתואמו בין ראש הממשלה לשר האוצר ויובאו בחשבון במסגרת תקציב המדינה לשנים הרלוונטיות.
לצורך התמודדות עם יוקר המחייה ועם ההאטה הצפויה בכלכלה העולמית תפעל הממשלה לאישור תכנית כלכלית רחבה בהיקפה לצד אישור תקציב המדינה.

החלטה על הקמת רשויות ממשלתיות חדשות או שינוי מבני ברשויות קיימות, למעט מה שנקבע בהסכמים הקואליציוניים, תהיה כפופה לאישור ראש הממשלה ושר האוצר בהיבטי תקציב, כוח אדם ומעורבות בתהליכים ממשלתיים שלהם היבטים כלכליים משקיים.

חיילים וצבא ההגנה לישראל.

סיעות הקואליציה יתמכו בפעולות הממשלה ובכלל זה הליכוד לשיפור תנאיהם של חיילי צבא ההגנה לישראל, במהלך שירותם הסדיר וכן לאחר שחרורם מצה"ל.

הממשלה תפעל להעלאת שכר כל החיילים בשירות סדיר ב-20%, ובכלל זה תוך מתן דגש על העלאת שכר הלוחמים והשוואת שכר הלוחמים במחצית השנה האחרונה לשירות הלוחמים לשכר המינימום במשק.

הממשלה תפעל להגדלת מלגות לסטודנטים יוצאי צבא ושירות לאומי. בין היתר, הממשלה תפעל לתיקון חוק קליטת חיילים משוחררים, תשנ"ד-1994; למימון מכינות אקדמיות אוניברסיטאיות בחינם לחיילים; להעלאת מימון "ממדים ללימודים" כך שיעלה לשיעור של 100% משכר הלימוד האוניברסיטאי לזכאים למימון; וכן הממשלה תדאג לכך כי כל חייל יקבל שנת לימודים חינם על כל שנת שירות צבאי.

הממשלה תפעל להסדרת הטיפול, השיקום ורווחת נכי צה"ל הלומי קרב אשר נפגעו מפעילות מבצעית, תאונת אימונים וכל פעילות אקטיבית מסכנת חיים אחרת, לרבות דרכי שיקומם בתעסוקה ראויה, דיור, משפחה וקהילה.

הממשלה תקדם העדפה מתקנת ליוצאי צבא בפקולטות לרפואה, משפטים, מדעי המחשב, ראיית חשבון ומקצועות ההנדסה באוניברסיטאות ומוסדות להשכלה גבוהה.

כלכלה ורווחה.

במהלך שנת 2023 הממשלה תפעל להפחתת יוקר המחיה בישראל ולבלימת האינפלציה, בין היתר, באמצעות הקפאת מחירי החשמל, המים והארנונה. כן ייבחנו הקפאת מחירי הדלק והמוצרים בפיקוח.

הממשלה תפתח את המשק לתחרות מוגברת.

עם הקמת הממשלה, צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין בעניין כלים חד פעמיים ושתיה מתוקה, יתוקן ויבוטל, והממשלה תבחן את נושא השבת מס ליבואנים בציבור המחזיקים במלאי.

הממשלה תקדם מסלול ירוק לתקינה אירופאית באמצעות ביטול תקינה ישראלית בכל מקום שהמוצר עבר תקינה אירופאית, באופן אשר יקצר תהליכים, יפחית בירוקרטיה, ויפחית עלויות ייצור, ייבוא וייצוא, במגמה להפחתת מחירים.
הממשלה תפעל בכדי לסייע לעצמאים בישראל, ובכדי להקל על הקמת וקיום עסק עצמאי, בתחומים הרלבנטיים. בין היתר, הממשלה תפעל לצמצום הרגולציה והבירוקרטיה לעסקים קטנים ועצמאיים, בין היתר, באמצעות הקמת מערך הקמת עסקים אחוד, שיהיה מעין "One stop shop", באמצעותו יוכלו בעלי עסקים לפתוח עסק במקום אחד (ללא הצורך בפנייה לרשויות ומשרדים שונים), אשר במערך זה, בעל העסק יקבל את כל התעודות, האישורים הרגולטורים, הרישיונות בקשר לעסק, והכל בזמן קצוב ובצורה נגישה באמצעות מערכות הדיגיטל הממשלתיות.

לאחר הקמתה, הממשלה תקבל החלטה לפני העברת תקציב 2023 שבמסגרתה תסדיר את מערך הקהילות משימתיות ותקצה תקציבים לגרעינים התורניים המשימתיים, ותפעל להכללת תקצוב הגרעינים התורניים המשימתיים בבסיס התקציב, כך שיוכנס לבסיס התקציב כבר החל מהתקציב הקרוב.

במטרה לתמרץ השתתפות עובדים בשוק העבודה ולחיזוק מעמדם של העובדים, הממשלה וסיעות הקואליציה יתמכו בהגדלת ההיקף התקציבי של מענק עבודה (מס הכנסה שלילי) וכן בהגדלת נקודות זיכוי במס הכנסה לזוגות עובדים עם ילדים כך שתתקבל חצי נקודה נוספת לכל ילד (מעבר למצב הקיים כיום).

רפורמות מבניות.

לצורך הגברת הצמיחה, שיפור איכות החיים, התמודדות עם יוקר המחייה ועם ההאטה הצפויה בכלכלה העולמית תפעל הממשלה לאישור תכנית כלכלית רחבה בהיקפה לצד אישור תקציב המדינה. התכנית תתמקד במספר היבטים:

הפחתת יוקר המחיה והנטל הרגולטורי בענפי המשק השונים - לרבות צעדים להפחתת חסמי סחר ורגולציה עודפת, צעדים להגברת התחרות והפחתת הריכוזיות בשוק המזון, הגברת התחרות בשוק הפיננסי, הפחתת יוקר המחיה בתחום הבריאות באמצעות צמצום כפל ביטוח.

האצת וקידום פרויקטי תשתית - באמצעות הסרת חסמים רגולטוריים ובירוקרטיים, ובפרט קידום חוק המטרו וחוק תשתיות לאומיות ולרבות פרויקטים אסטרטגיים כגון רכבת ארצית מהירה וקידום שדה תעופה בינ"ל משלים.

התמודדות עם משבר הנדל"ן - באמצעות האצת תכנון, שחרור חסמים, קידום מודלים חדשים ותחרותיים לשיווק קרקע, קידום שכירות לטווח ארוך ופתרונות ארוכי טווח כמו שותפות השלטון המקומי בפתרון משבר הדיור (איזון הכנסות מארנונה עסקית בין רשויות), וכדומה.

ייעול המגזר הציבורי והתאמת שוק העבודה לעולם המודרני - לרבות רפורמות ביחסי הכוחות בשוק העבודה, רפורמות בשוק העבודה המאורגנת וצעדים להגברת היעילות במגזר הציבורי. לרבות הפרטת נמל אשדוד, הפרטת בנק יהב, הוספת שר אוצר לאישור צווי הרחבה מכוח הסכמים קיבוציים, ייעול בתי המשפט ומערך הכליאה.

האצת שוק העבודה הישראלי - באמצעות שילוב אוכלוסיות בתעסוקה, השקעה בתכניות תעסוקה למגזר החרדי והערבי, תכנית לקידום ההון האנושי ושיפור מיומנויות הייטק.

משפט ומשילות

הממשלה תפעל לקידומה של רפורמה להבטחת המשילות וחיזוק יכולת הממשלה לבצע את מדיניותה.

כל סיעות הקואליציה יתמכו בכל הצעות החוק, לרבות בחוקי יסוד ובתיקונים לחוקי יסוד, כפי שיוצעו על ידי שר המשפטים, ושיעסקו, בין היתר, בהסדרת מערכת היחסים שבין הרשויות ובסמכויותיהן, ובפרט במערכת היחסים שבין הכנסת והממשלה לבין מערכת המשפט ובית המשפט העליון ובשיטת בחירת השופטים. כל זאת לשם השבת האיזון הראוי בין הרשויות. החקיקה כאמור תכלול גם חקיקת חוק יסוד: החקיקה ופסקת התגברות. כל הצעות החוק שעניינן הנושאים הנזכרים בסעיף זה תקבלנה עדיפות מוחלטת ומלאה, בכל מקרה ונסיבות, על פני כל חקיקה אחרת, לרבות בכל הקשור לקדימות ראשונה בהעלאת הצעות למליאה מיד עם הנחתן בכנסת ובהשלמת הטיפול בהן בוועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת לפני כל דיון בכל הצעת חוק אחרת המונחת על שולחן הוועדה. האמור יחול בכל הקריאות.
הממשלה תפעל לצמצום הפערים בחברה, ובכלל זה במגזרים החרדי והערבי, בעיקר בתחומי התעסוקה והחינוך.

הממשלה וסיעות הקואליציה יתמכו בהצעת החוק מטעם הליכוד שתקבע כי מינוי היועץ המשפטי למשרדים הממשלתיים יבוצע על ידי מנכ"ל אותו המשרד הממשלתי.

הממשלה רואה בבעיית הפשיעה והאלימות הגואות במגזר הערבי עניין מרכזי שיש לטפל בו בראש סדר העדיפויות וזאת לטובת ביטחונם האישי ואיכות החיים של אזרחי ישראל הערבים ושל כלל אזרחי המדינה. לאור זאת, הממשלה תקצה משאבים וכלים לשם האכיפה ומיגור הפשיעה והפעילות הבלתי חוקית בחברה הערבית.

ביטול חקיקת חוק ממשלת חילופים.

חוץ

הממשלה תפעל להעמקה משמעותית של שיתוף הפעולה עם מדינות ״הסכמי אברהם״ תוך המחויבות ושיתוף הפעולה הבין-משרדי הנדרש לקידום שיתוף הפעולה האמור עם מדינות "הסכמי אברהם".

הממשלה תבחן פתרונות ותפעל לקידום הסכמי שלום נוספים על מנת לסיים את הסכסוך הישראלי-ערבי.

הממשלה תקדם הסכם פטור מוויזות עם ארצות הברית.

עלייה וגיור

הממשלה תגדיל את תקציבי משרד העלייה והקליטה לשם ניצול ההזדמנויות הקיימות לגידול משמעותי בעלייה לישראל.
הממשלה תפעל להרחבת מערך הגיור הממלכתי והנגשתו לציבור המעוניינים בגיור. כמו כן, הממשלה תקצה תקציבים למלגות מחיה לסטודנטים המשתתפים במערך הגיור הממלכתי.

הממשלה תקדם רפורמה ברישוי המקצועי שתאפשר לעולים חדשים לעבוד במקצועות שרכשו בארץ מוצאם.

חינוך

הממשלה תבטיח את חיזוק החינוך הממלכתי וקידומה של תכנית לימודים בסיסית אחידה לכל כשבמרכזה תנ"ך, היסטוריה, מתמטיקה, אנגלית, מדעים, ספרות ואזרחות, תוך תגבור וחיזוק לימוד השפה האנגלית בבתי הספר היסודיים בחינוך הממלכתי והעמקת תוכנית הלימודים בהיסטוריה של הציונות ובמורשת כלל עדות ישראל.

הממשלה תפעל לביטול החלטת הממשלה ה-36 בדבר הוצאת הלימודים ההומניים, לרבות תנ"ך והיסטוריה, מתוכנית הלימודים התיכוניים וכחלק מתעודת הבגרות ותשיב מקצועות אלה לתוכניות ההוראה בתיכונים ובבגרויות.

הממשלה תפעל להחזרת משלחות הנוער של משרד החינוך לפולין להנחלת המשמעויות ההיסטורית, המוסריות והחינוכיות של אירועי השואה והגבורה.

הממשלה תפעל על מנת להבטיח חינוך חינם לגיל הרך, מגיל אפס, ולצד זאת תקדם הממשלה את המימון והתקצוב של המסגרות לגיל הרך בגילאי אפס עד שלוש.

בהמשך להחלטות הממשלה בעניינה של אוניברסיטת אריאל בשומרון (החלטת ממשלה מס' 3579 מיום 2.5.2005 והחלטת ממשלה מס' 5098 מיום 9.9.2012), הממשלה תפעל לקדם ולבסס את אוניברסיטת אריאל בתחומי המחקר וההוראה ובכלל זה שיפוי עקב הדרתה מההסכמים עם האיחוד האירופי ומדינות אסיה והקרנות הבינלאומיות השונות, הסדרת תקצוב ככל הסטודנטים הלומדים בקמפוס בפועל, וקידום החלטת הממשלה להפיכתה של העיר אריאל לעיר אוניברסיטאית.

תחבורה, תשתיות ופיתוח הפריפריה

במטרה לעודד צמיחה כלכלית ארוכת טווח ולצמצום הפערים החברתיים, הממשלה תשקיע בתשתיות ובתחבורה הציבורית, תוך חיבור ערי ישראל בקווי תעבורה ותחבורה נוחים ובניית מערכת כבישים מתקדמת ותשתיות תחבורה ציבורית מתקדמות.

הממשלה תקדם תכנית רב-שנתית ל״רכבת קליע״ (רכבת ארצית מהירה) חוצת ישראל מקרית שמונה ועד אילת, כולל הקצאת התקציבים הדרושים לתכנון וביצוע עם תום התכנון.

חוק המטרו והיטל מימון מטרו: הממשלה תתמוך בקידום פרויקט המטרו, בין היתר, קידום חוק המטרו, אשר יקנה לממשלה ולגופי הביצוע כלים נדרשים לטובת עמידת הפרויקט ביעדי לו"ז ותקציב. בנוסף, קידום חקיקה בכנסת של רכיב מימון נוסף לפרויקט המטרו, על מנת להשלים את תמהיל המימון ולמנוע אי שיווין בהשתתפות במימון. הכנת החוק בוועדת הפנים לקריאה שניה ושלישית תקודם עד סוף מושב החורף.

עם הקמת הממשלה, תוקם ועדת שרים בראשות ראש הממשלה ובהשתתפות שר התחבורה, להסרת חסמים בנושאי תחבורה, ובכלל זה לתכנון והאצת קידומם של פרויקטים תחבורתיים ותעבורתיים משמעותיים.

הממשלה תתמרץ ותעודד מעבר לתחבורה חשמלית תוך קידום והקצאת המשאבים הנדרשים למעבר לפתרונות תחבורה חלופיים בדגש על תחבורה חשמלית.

במסגרת הרפורמה בתחבורה הציבורית, הממשלה תקדם את הגדלתן של ההנחות הניתנות בתחבורה הציבורית לסטודנטים.

הממשלה תקדם את החיבור התחבורתי של הצפון והדרום לאזור המרכז, תוך מתן דגש לחיבור תעבורתי ותחבורתי של ערי הפריפריה לערים מרכזיות.

הממשלה תקדם את ההשקעה בתשתיות בכפרים, ערים ושכונות בהן נדרשת השקעה לפיתוח תשתיתי.

מתוך מטרה לפתח את אזורי הנגב והגליל ובכלל זה הפריפריה, הממשלה תקדם ותזרז את השלמתם של פרויקטים להפיכת הנגב והגליל למרכזי ביו-טק ותעשיות חקלאיות מתקדמות. כמו כן, הממשלה תפעל להשלמת תוכנית ממשלות הליכוד הקודמות להעברת צה״ל ופעילות הסייבר לנגב.

נמל אשדוד: הממשלה תקדם את מכירת כל אחזקות המדינה בנמל אשדוד בדרך של מכירה פרטית, כמקשה אחת, לרוכש אסטרטגי, תוך מתן מענה לעובדי הנמל במתווה דומה לנעשה בהפרטת נמל חיפה. זאת, במטרה לשפר את השירות למשק הישראלי ולקצר את זמני ועלויות ההובלה.

חוק תשתיות לאומיות: הממשלה תקדם חוק תשתיות לאומיות, המגדיר עשרה פרויקטים לאומיים אשר יחולו עליהם מנגנונים בירוקרטים ורגולטוריים מיוחדים לקיצור לו"ז תכנון וביצוע. המנגנונים יקבעו בחקיקה כך שיאפשרו הקמה והפעלה של התשתית הלאומית במהירות וביעילות, תוך עמידה בלו"ז ובתקציב. החוק יקודם במסגרת חוק ההסדרים של תקציב המדינה הראשון שהממשלה תעביר.

הממשלה תפעל לקדם שדה תעופה בינ"ל משלים, בהתאם למיקום שיומלץ על ידי גורמי המקצוע במשרדי האוצר והתחבורה וכן להפריט את שדה התעופה בחיפה ולהרחיב את הקיבולת שלו.

דיור, בינוי ושיכון

הממשלה תפעל לפתרון משבר הדיור בכלל האמצעים העומדים לרשותה ותשים נושא זה בראש סדרי העדיפויות התקציביים. הממשלה תציב את עצירת עליית מחירי הדיור, הוזלתם והגדלת היצע הדירות, בתור יעד לאומי שתחילת ביצועו יהיה עם הקמת הממשלה.

בדחיפות לאחר הקמת הממשלה ובתוך 30 ימים ממועד הקמתה, תוכן על ידי ראש הממשלה ושר הבינוי והשיכון תכנית מקיפה כוללת להגדלת היצע הדירות והוזלת מחירי הדיור, לרבות לזוגות צעירים, מחוסרי דיור, חיילים משוחררים ויוצאי צבא, למתן פתרונות תכנוניים מידיים בדגש על בנייה רוויה. התכנית תוגש לממשלה לביצועה וסיעות הקואליציה יפעלו יחדיו לקידום התוכנית, והממשלה תתקצבה בהתאם לצרכי התכנית, בשים לב ליעד הלאומי ולחשיבותה, לצורך פתרון משבר הדיור.

הממשלה תפעל לקידום רפורמה להפחתת תהליכי הבירוקרטיה הקשורים בבינוי ושיכון. בין היתר, הממשלה תפעל למציאת פיתרון לעידוד ותמרוץ ראשי ערים ורשויות מקומיות לבצע בניה בשטח שיפוטם למען הסרת חסמים לבניה ותקצוב תשתיות, ובין היתר, לצורך שחרור והשלמת בנייתן של כ-300 אלף יחידות דיור התקועות בשל העדר תקציב לתשתיות, לרבות בדרך של סבסוד התשתיות לצורך שחרור מלאי הדירות המתוכננות. כמו כן, הממשלה תפעל להפחתת הבירוקרטיה ולזירוז מתן היתרי בנייה.

יעדי התכנון והשיווק יותאמו לגודל היחסי של האוכלוסיות השונות ולצרכים התכנוניים הייחודיים של אוכלוסיות אלה. צרכים אלה לא יושמו בשנים האחרונות בתהליך התכנון ונוצר מחסור בדיור, שמחריף את מצוקת הדיור בישראל ושיש לתקנו. עקרונות אלה ייושמו בכל היעדים והתוכניות השונות של מנהל התכנון ומשרד השיכון, לרבות השיווקים והאישורים שניתנים ביו"ש.

תרבות וספורט

הממשלה תיזום תוכנית חומש להקמת מאות מגרשי ספורט רב-תכליתיים ברחבי המדינה.

הממשלה תיזום פרויקט שילוב ספורטאי עבר מצטיינים במערכת החינוך.

המממשלה תפעל לעידוד הפקות מקור תוך מתן דגש על הפקות מקור בנושאי ציונות ומורשת.

הממשלה תקדם תוכנית חומש להעמקת ההשכלה המוזיקלית במסגרתה תקצה הממשלה משאבים ותתקצב בנייתם של כחמישה מרכזי מוזיקה (קונסרבטוריונים) שיציעו לימודי מוזיקה, לרבות לימודי מוזיקה ברמה אקדמית.

איכות הסביבה

הממשלה תתגבר את העבודה המשותפת עם פורום האקלים של נשיא המדינה יצחק הרצוג להאצת ביצוע התחייבויות מדינת ישראל בוועידת האקלים.

חוק אקלים: בתוך 6 חודשים מיום כינון הממשלה, הממשלה וסיעות הקואליציה יתמכו בחוק אקלים כך שיעבור בקריאה שנייה ושלישית. החוק שיקודם יתקן וישפר את החוק שעבר בקריאה ראשונה. בין היתר, יעלה את יעד הפחתת פליטות גזי החממה שמקורן בישראל ל-50% לעומת רמתם בשנת 2015 עד שנת 2030, יאפשר העמקת היעדים בלבד ולא רידודם, יחייב את משרדי הממשלה להכין תוכניות הפחתת פליטות במקום המנגנון הוולונטרי הקיים, וישפר את מנגנוני היישום והפיקוח המצויים בו.

הגברת הפיקוח והאכיפה על תעשיות מזהמות: בתקציב הקרוב, הממשלה תתקצב הוספת תקני כוח אדם במשרד להגנת הסביבה לטובת האכיפה הסביבתית, במשטרה הירוקה ובמחלקה המשפטית, וכן תפעל להעביר תוכנית ממשלתית ליישום מסקנות דו"ח מבקר המדינה למען חיזוק האכיפה והפיקוח מול התעשיות המזהמות.

פיתוח מפרץ חיפה: בתוך שלושה (3) חודשים מיום כינון הממשלה, הממשלה תעביר תיקון להחלטת הממשלה מספר 1231 - לקידום ופיתוח מפרץ חיפה כך שתכלול: תאריך יעד לפינוי התעשייה המזהמת תוך פחות מעשור וסעיף תקציבי ליישומה, בהתאם להמלצות ועדת המנכ"לים בהובלת פרופ' אבי שמחון. בנוסף, הממשלה תכלול מנגנוני הסבה ופיצוי במטרה לספק רשת ביטחון תעסוקתית לעובדי התעשייה.

הגנה על הים: הממשלה תקדם חבילת חקיקה ותכנון להגנה על הים, שתכלול את חוק התלמ"ת (תכנית לאומית למוכנות ותגובה לאירועי שפך בים), חוק אזורים ימיים (החלת הרגולציה הישראלית על המים הכלכליים), קידום תוכניות לשמורות טבע ימיות במים הכלכליים, ושינוי תקנות הדיג להוצאות ספינות המכמורת ההרסניות מהים תוך דאגה לדייגים באמצעות הקצאת פיצויים לטובתם בגובה של כ-40 מיליון ש"ח בתקציב הקרוב.

שמירה על הטבע הארץ-ישראלי: למען הגנה על הטבע הישראלי הייחודי, שמירה על השטחים הפתוחים ועידוד טיילות, תוך מתן מענה ליוקר המחיה, הממשלה תקדם 3 צעדים משלימים: (1) תכנית פעולה לאומית וחקיקה לשמירת הטבע והמגוון הביולוגי ותתקצב אותה בתקציב הקרוב; (2) התחדשות עירונית במטרה לספק את צרכי הדיור ללא פגיעה בשטחים הפתוחים, וזאת על ידי קביעת יעד התחדשות עירונית של 40% מכלל יחידות הדיור שיאושרו עד 2027; (3) מעבר לאנרגיה מתחדשת תוך תיעדוף אנרגיה סולארית על שטחים מבונים על פני שטחים פתוחים.

הממשלה תפעל למימוש המלצות ועדת המנכ"לים לפינוי המפעלים הפטרוכימיים ממפרץ חיפה ולפיתוח מטרופולין חיפה.

חברות ממשלתיות

הממשלה וסיעות הקואליציה יחזקו את הפיקוח על החברות הממשלתיות ויפעלו לחיזוק הקשר שבין הממשלה לחברות הממשלתיות, ולשם כך הממשלה תקים ועדת משנה בכנסת לפיקוח על החברות הממשלתיות והשירות הציבורי.
הממשלה תקים ועדה בראשות ראש הממשלה ובהשתתפות שר המשפטים לבחינה מחודשת של החברות הממשלתיות, לרבות את הצורך בתיקון חקיקתי הנדרש בחוק החברות הממשלתיות, תשל"ה-1975. בין יתר הסוגיות שיובאו בפני הוועדה בעניין זה, הוועדה תבחן את כפיפות החברות הממשלתיות למשרדי הממשלה ותגבש המלצותיה בעניין ותציגן לראש הממשלה בתוך שלושה חודשים ממועד הקמת הממשלה.

כל סיעות הקואליציה יתמכו בממשלה ובכנסת בתיקוני חקיקה נדרשים לביטול "נבחרת הדירקטורים" וכן ביטולן ועצירתן של ועדות איתור למיניהן, תוך מתן אפשרות למנות מינויים של חברי דירקטוריון על ידי השרים בהתאם לתנאי סף שיקבעו על ידי רשות החברות. מנכ"ל המשרד הממשלתי אשר החברה הממשלתית מצויה תחת סמכותו ישמש כיו"ר הדירקטוריון והוא יהיה רשאי למנות יו"ר אחר מבין חברי הדירקטוריון. ועדת המינויים תבחן אך ורק את עמידתו של המועמד בתנאי הסף וניגוד עניינים. כמו כן, מינויו של מנהל כללי יהיה לאחר שדירקטוריון החברה הממשלתית יעביר לאישורו של השר הממנה שלושה מועמדים לתפקיד מבלי לדרג או לתעדף מועמד אחד על פני השני.

מורשת ישראל

הממשלה תחליט בתוך שלושים יום מכינונה על הקמת רשות זהות יהודית או מנהלת קהילה ומורשת ישראל (להלן: "המנהלת"), אשר תוגדר כ'רשות לאומית' ובראשה יעמוד מנהל בדרגת סמנכ"ל במשרד ממשלתי. מתוך חשיבות רבה לפעולה ולחשיבותה הלאומית, המנהלת תפעל במסגרת משרד ראש הממשלה ותהווה יחידת סמך במשרד. המנהלת תפעל לתמוך בקהילות יהודיות ברחבי הארץ, לסייע לקהילות לבנות חוסן ומרקם קהילתי, לחזק את מורשת ישראל, ולקדם את ערכי המסורת והזהות היהודית ברוח ישראל סבא. המנהלת תפעל בהתאם להחלטת הממשלה בתחומים חינוכיים וחברתיים רלבנטיים. המנהלת תתוקצב כחלק מבסיס התקציב וכן יוקצו תקנים לסגל ולכוח אדם כפי שיקבע על ידי ראש הממשלה ויפורט בהחלטת הממשלה להקמת המנהלת. במנהלת יכהנו דרך קבע נציג הייעוץ המשפטי ונציג החשבות.

חקלאות

יוקם צוות במשרד ראש הממשלה, בהשתתפות נציגים ממשרד החקלאות, המשרד לביטחון פנים, המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, ומשרדים נוספים אחרים הנוגעים בדבר, לגיבוש תוכנית רב שנתית לטיפול בפשיעה החקלאית, והממשלה תקצה בהתאם את המשאבים הנדרשים למלחמה בפשיעה החקלאית, בהתאם לתוכנית שתגובש. בין היתר, הממשלה תתקצב הגנה על החקלאים השומרים על אדמות המדינה והבטחת זכויות החקלאים שהגיעו לגיל פרישה.
הממשלה תקדם רפורמה חדשה בתחום החקלאות, תוך שיימצא האיזון הנכון בין הפחתת המחירים וחיזוק החקלאים הישראליים. עד לגיבוש מתווה חדש כאמור, יוקפאו הרפורמות בחקלאות שגובשו ע"י הממשלה ה-36.

תקשורת

הממשלה תפעל להגברת התחרות בשוק התקשורת.

הממשלה תוביל רפורמה בחובת הפרסום בעיתונים יומיים תוך שכלול ההליך הפרסום, באמצעים דיגיטליים, באמצעות אתר אינטרנט ייעודי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר