התסכול, רגע לפני

בני גנץ מזהיר את החרדים; לפיד מתוסכל: "זו ביזה, ממשלת טירוף על מלא"

לאחר שחזר מהלוויתו של הרב חיים דרוקמן זצ"ל, שר הביטחון היוצא בני גנץ, הקדיש את נאומו השבועי לציבור החרדי והתייחס גם לשאלת המוסר הכפול שמציבים בפניו - "הרי גם אתה היית נותן לחרדים את אותו הדבר" | וגם: נאום התסכול של ראש הממשלה היוצא והתגובה של ראש הממשלה המיועד | יו"ר הכנסת יריב לוין הודיע: השבעת הממשלה - ביום חמישי • צפו (פוליטי)

יוני גבאי | כיכר השבת |
בני גנץ, בנימין נתניהו ויאיר לפיד, היום (צילום: ערוץ כנסת, דוברות הליכוד)

ראשי האופוזיציה העתידית, נאמו היום (שני) בפתח ישיבות הסיעות בכנסת והביעו את התסכול המר שלהם על הממשלה המתרקמת, זמן קצר לאחר מכן יושב-ראש הכנסת, ח"כ יריב לוין, מסר במליאת הכנסת את הודעתו של ראש הממשלה המיועד, ח"כ בנימין נתניהו, כי עלה בידו להרכיב ממשלה.

לוין הודיע כי הדיון וההצבעה בדבר כינון הממשלה ייערכו בישיבה מיוחדת של הכנסת ביום חמישי, ה' בטבת תשפ"ג, 29.12.2022, ב-11:00 בבוקר, זאת בכפוף לאישור הוועדה המסדרת. יושב-ראש הכנסת פנה לוועדה המסדרת בבקשה שתקבע סדרי דיון לישיבה המיוחדת.

מוקד יותר היום, שר הביטחון היוצא בני גנץ, אמר בישיבת הסיעה: "אני שב לכאן מהלוויה של הרב דרוקמן שזכיתי גם אני להיות מתלמידיו. התודעה ההיסטורית שלו שהתעצבה בתקופת ילדותו בשואה עיצבה את פעולתו למען מדינת ישראל. מפעליו החינוכיים, שהייתה לי את הזכות גם ללמוד בהם וגם לתרום להמשך קיומיים כשר הביטחון, בנו ויבנו פה מורשת חשובה. לא תמיד הסכמתי עם הרב, אבל תמיד היה לי אוזן קשבת וקול חשוב שנדם כעת. יהי זכרו ברוך".

בתום ההספד, הוא פנה לציבור החרדי ואמר: "אני מבקש היום, ערב הקמת הממשלה החדשה לפנות לאחיי החרדים.

אני יודע שרובכם רואה את עצמו חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית. שרבים, גברים ובעיקר נשים משתלבים יותר ויותר בשוק התעסוקה. שרבים מתגייסים לכוחות הביטחון, ההצלה והחסד. ואני שואל אתכם לנוכח פני הדברים - האם גבה ליבכם? מה שאתם עושים ונותנים לו יד בימים אלו מבקש להפוך את ישראל ממדינה יהודית למדינה דתית. ממדינת היהודים למדינת שבטים. והתוצאה – תהיה פגיעה ביהדות, פגיעה בדת, ופגיעה בחברה הישראלית כולה".

בני גנץ, היום (צילום: ערוץ כנסת)

לגבי חוק הגיוס אמר גנץ: "כשאתם מבקשים לחוקק חוק יסוד לימוד תורה שהמטרה האמתית שלו היא להסדיר את הפטור הגורף משירות העם והמדינה – אתם מביאים להחרבת צבא העם ולא לחיזוק לימוד התורה. כשאתם לא תומכים באלו שרוצים לצאת לעבוד וללמוד ומונעים מהם את הכישורים הנדרשים ובהם לימודי הליבה – אתם פוגעים בחברה ובכלכלה הישראלית שבסופו של יום תכרע תחת העומס".

"הניסיון", טען גנץ ואמר: "לעצב את ישראל כמדינה דתית - יפגע בישראל כמדינה יהודית. הניסיון להפקיע מידי הרמטכ"ל את מינוי הרב הצבאי הראשי – יפגע באיזון הדק בתפקיד החולש על תחומים רבים ומאמינים רבים, וביכולתו של הרב הראשי למלא את משימתו. זו תהיה פגיעה נוספת בביטחון. הלבנת הגזענות בכנסת, ועיגון ממוסד של אפליה – תביא לפגיעה קשה בדמוקרטיה הישראלית. היא דנה אתכם לֶשֵּׁבֶט ולא לחסד. עשרות רבות של סעיפים בהסכם הקואליציוני מרחיקים אתכם מהציבור הרחב. פגיעה במיעוטים שמובילים הגזענים בממשלה – תתהפך קודם כל עליכם. בידיכם הדבר לנהוג באחריות ובהגינות – מחיר הכפייה יהיה קשה וכבד".

לגבי הטענות על הצביעות שלו, הוא הוסיף: "מכובדיי, אני מכיר את האמירה כאילו אני הייתי נותן לחרדים דף לבן למלא בכדי להיות ראש ממשלה. ובכן – דף לבן אולי – דגל לבן לעולם לא הייתי מניף. זה מה שקורה כעת גם מולם וגם מול הציונות הדתית. דגל לבן של כניעה והפקרת הביטחון – לא היה מונף, לא משנה מה היה המחיר. ויתור על צה"ל כצבא העם לא היה עובר במשמרת שלי. כך אמרתי לאורך השנים, כך אני אומר גם כעת. אפשר להגיע להסכמות, צריך להגיע למתווה שירות מוסכם עם ויתורים משמעותיים שבו כל אחד משרת את העם והמדינה – ושומר על אורח חייו. במקום ללכת בשיטות הישנות, בפטורים, במענקים, בהמצאת חוקי יסוד – צריך ללכת בדרך המלך שתחבר את המדינה ואת השבטים ולא בשיטת הפרד ומשול".

בסיום דבריו אמר גנץ: "אחיי החרדים - פשיטת הרגל הדמוקרטית, החברתית, הביטחונית והכלכלית שאנו רואים תכרסם בלב ליבה של המדינה וגם ביהדותה. ביום שבו יוכרזו מלונות לחילונים בלבד, ביום שבו מקומות עבודה יכריזו בגאון שאינם מקבלים חרדים, ביום שבו יבחר לכנסת חבר כנסת ששולל את זכותכם לחיות כמנהגכם – זיכרו שהייתם חלק מהמנגנון שמלבין את הפגיעה במיעוטים. שמפורר אותנו לשבטים. אני מקווה ומתפלל שלא נגיע לשם. זיכרו את המשא ומתן הקואליציוני הזה – שמתברר מעל לכל כמסע לפירוק החברה הישראלית. אתם –תהיו אלו שייפגעו יותר מכולם. זה זמן להכרעות. אני טוען שאחים אנחנו, שאתם חלק בלתי נפרד מהציבור הישראלית ולא שבט בדלני. אך שותפות מגיעה גם עם אחריות."

הנאום של לפיד

ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד אמר בפתח ישיבת הסיעה: "מה שאנחנו רואים בימים האחרונים זה לא משא ומתן קואליציוני, זו ביזה. ביזה של הקופה הציבורית, ביזה של הערכים הדמוקרטיים. ביזה שמבזה אותנו מול כל העולם.

"יבול הטרוף של יממה אחת בחייה של ממשלה שעוד לא קמה. זה כבר לא מאבק פוליטי. זה מאבק על נשמת אפה של מדינת ישראל כמדינה יהודית, כמדינה דמוקרטית, כמדינה שפויה. אם מישהו חושב שזה יעצור בהקמת הממשלה, הוא טועה לגמרי. זה אף פעם לא עוצר. מעולם לא היתה – בשום מקום בעולם, בשום רגע בהיסטוריה - קיצוניות דתית ולאומנית שאמרה יום אחד מיוזמתה, "זהו, מספיק לי, אני עוצרת."

הנאום של לפיד (ערוץ כנסת)

"ההתקפה הזו לא תפסק מעצמה. הם לא יתאהבו פתאום בדמוקרטיה. הם לא יראו את האור ויגיעו למסקנה שהם מאמינים בערכים הליברלים של מגילת העצמאות. הם לא יקומו בבוקר ויזכרו שהיהדות היא של כולם. לשלטון קיצוני דתי ולאומני אין רגע שבו הוא אומר, "הגיע הזמן להתחשב באנשים שחושבים אחרת", הם לא יעצרו. אם אנחנו לא נעצור אותם, זה יהיה יותר ויותר גרוע. הם קלטו שנתניהו חלש, והם ימשיכו לבזוז אותו, לבזוז את הליכוד, לבזוז את המדינה".

לסיום אמר לפיד: "ראינו כבר ממשלות מוקמות בישראל. מה שקורה פה זה לא אירוע נורמלי. מה שיש לנגד עינינו זה ראש הממשלה החלש ביותר שהיה פה, וממשלה בהפרעה. זה לא ממשלת ימין על מלא, זו ממשלת טירוף על מלא. אין לנו שום כוונה לשבת בשקט בזמן שהיא מפרקת מבפנים את מדינת ישראל".

התגובה של נתניהו ללפיד (צילום: דוברות הליכוד)

ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו השיב ללפיד ואמר: "לפיד, להפסיד בבחירות זה לא קץ הדמוקרטיה, זה מהות הדמוקרטיה. אתה מסרב לקבל את הכרעת העם. אתה ממריד את הציבור נגד הכרעת העם, אתה מפיץ שקרים אינסופיים נגד הממשלה הנבחרת.

"מה יהיה השלב הבא שלך? לשלוח את המפגינים שלך לטפס על גדרות הכנסת? אז אני קורא לך לנהוג באחריות, לקבל את הכרעת העם, להעביר את השלטון בצורה מסודרת כדי שאנחנו נתקן את כל מה שהרסת בשנה וחצי האחרונות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר