הצעות 'אי אמון' - נדחו

יאיר לפיד הסית במליאה נגד התלמידים החרדים; יואב קיש ענה לו

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ממשיך להסית כנגד הציבור הדתי והחרדי: "משהו רע ואפל קורה כאן. אל תסכימו שמהתקציבים שלכם יממנו תלמידים חרדים בשיעור גבוה מתלמידים בחינוך הממלכתי". יואב קיש הגיב: "אתה צבוע" | הצעות אי האמון - נדחו ברוב גדול (פוליטי)

איצלה כץ | כיכר השבת |

שוב הוא בוחר להסית: יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, נאם היום (שני) במליאת הכנסת לאור הצעת אי אמון ראשונה שהגישה סיעת 'יש עתיד'. בנאומו, בחר לפיד להסית כנגד החרדים וכנגד חברי הכנסת הדתיים המרכיבים את הקואליציה. לפיד טען בנאומו כי משהו רע ואפל מתרחש כאן: "מה עושים כשקורה משהו רע? לא משהו רע 'תפסו לי את החניה', משהו אפל, מסוכן, רע באמת".

לפיד המשיך וטען כי הממשלה החדשה "מאיימת להפוך את ישראל למדינה לא דמוקרטית. תוקפת נשים, תוקפת מיעוטים. מכניסה לבתי הספר של הילדים שלנו גזענות חשוכה. אומרת לנו שאנחנו פראיירים ונמצאים פה רק בשביל לשלם מיסים ולשלוח את הילדים שלנו לצבא".

לפיד הוסיף בפאתוס השמור לו בלבד כי אין זו הדרך להתעלם מהמתרחש. "זה לא ייגמר. אין אף דוגמא בהיסטוריה – אפילו לא אחת - שבה שלטון דתי ולאומני אמר לעצמו, "טוב, מספיק לי. אני אעצור. אני לא אנסה לכפות את דרך החיים שלי על אנשים שלא מסכימים איתי".

מתחרים מי מסית יותר. לפיד וליברמן (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)

לפיד עבר לתקוף את הח"כ מסיעת 'נעם' שבציונות הדתית: "אבי מעוז לא סתם מחזיק רשימות שחורות של פעילות בארגוני נשים. הוא צריך רשימות שחורות כי הוא רוצה להוציא ממערכת החינוך ערכים ליברלים. הוא לא דרש וקיבל שליטה בתוכניות החינוך שנכנסות לבתי הספר של הילדים שלו. הוא דרש וקיבל שליטה בבתי הספר של הילדים שלנו".

הסתה לשמה: "הם יקחו הכל" - גולדקנופף ומעוז (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)

ואיך אפשר בלי החרדים: "החרדים לא יוותרו פתאום על ההזדמנות להכפיל את תקציבי הישיבות ולשלם לאברכים יותר מלחיילי צה"ל. אם יש מי שמוכן לתת לתלמידים בחינוך החרדי אלפי שקלים יותר מאשר בחינוך הממלכתי, אז הם ייקחו. מי בדיוק יעצור בעדם בממשלה הזו? יואב קיש?".

לפיד הוסיף במשך דקות ארוכות לתקוף גם את ראשי הציונות הדתית בכנסת - סמוטריץ' ובן גביר תוך שהוא מתריע מפני השתלטות שלהם על מערכות המדינה: "סמוטריץ' ובן גביר ודרעי ימשיכו כל עוד אף אחד לא יעצור בעדם. אם לא תהיה התנגדות, הם לא יאטו, הם יכפילו את הקצב. אם לא יקומו אנשים שיגידו, "אנחנו לא מוכנים לזה," מבחינתם זה אישור לעוד כפיה דתית, עוד שתלטנות לאומנית, עוד ריסוק של שלטון החוק בישראל".

ראשי הציונות הדתית בכנסת (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90)

לפיד הוסיף והתריע מפני 'שחיקתה של הדמוקרטיה': "מעולם לא היה ספק לגבי השאלה אם היא תהיה מדינה דמוקרטית. עכשיו יש. יותר מספק. במאה העשרים ואחת דמוקרטיות לא נופלות, הן נשחקות. עוד קצת ועוד קצת, ואז מהר והרבה. אנחנו בשלב המהר והרבה".

לפיד קרא לאזרחי ישראל להתמרד כנגד הממשלה החדשה תוך שהוא מציין כי אין בדבריו קריאה לעבור על החוק: "הדבר היחיד שיעצור את זה – זה אם תהיה התנגדות. אני לא קורא לעבור על החוק, אבל זה לא אומר שאנחנו צריכים לציית כמו אוטומטים לממשלה שמפרקת את יסודות החיים המשותפים שלנו".

קריאה למרד: "אם ידרשו מראש העיר שלכם, או מראש המועצה שלכם, לממן את התוספות לחינוך החרדי, שבו לא מלמדים מתמטיקה ואנגלית, יש לכם זכות מלאה להגיד שאתם לא מסכימים. זה הכסף שלכם. אם הממשלה רוצה לממן מאות אלפי אנשים שלא מתגייסים ולא עובדים, זה לא יהיה על חשבון הקהילה שלנו או היישוב שלנו".

לא מדייק בעובדות. ילדים בחינוך החרדי לצד בית ספר בחינוך הממלכתי. תמונות אילוסטרציה (יונתן זינדל ואבשלום ששוני / פלאש 90)

לפיד סיים את דבריו תוך שהוא קורא לחברי האופוזיציה המסוכסכת והמפולגת להתאחד ולעבוד יחד על מנת להפיל את הממשלה: "עשינו את זה פעם אחת, הפלנו ממשלה רעה והקמנו ממשלה טובה. נדע לעשות את זה גם הפעם. המתכון הוא נחישות, ועבודה חכמה, והיכולת לאחד כוחות".

שר החינוך והשר המקשר בין הכנסת לממשלה, יואב קיש, השיב לדברי ההסתה של יו"ר האופוזיציה: "אני לא יודע איך לקרוא לביקורת הזו של לפיד, יש שיאמרו הסתה נגד חרדים. קשה למצוא ביטוי לכך. כשמכוונים את החיצים נגד ציבור ספציפי בצורה צבועה, החרדים, וזאת כאשר לפיד התחנן שהם יבואו אליו לקואליציה והיה מוכן לשלם כל מחיר. הם דורשים שוויון בין כל ילדי ישראל, אין בכך שום דבר לא הגיוני. זו צביעות גדולה ושקר גדול של לפיד, כשלפני רגע היה מוכן לשלם כל מחיר. הדבר הזה הוא מגוחך.

"במקום להביע חרטה על הדבר הזה, אתם חוזרים על אותו דפוס מכוער של האשמות נגד המגזר החרדי, מה שפוגע באחדות ישראל. אני אומר לכם – אל חשש, הוקמה ממשלה, וזו ממשלת ימין על מלא. אנו נוביל מדיניות שונה מזו שאתם הנהגתם. הגיע הזמן לשנות".

לאחר הדיון, דחתה מליאת הכנסת את הצעות אי האמון שהגישו סיעות האופוזיציה.

בהצעה "חולשתו של נתניהו בהליך המשא ומתן הקואליציוני מול שותפיו הקיצוניים שהוביל למכירת הערכים ופירוק יסודות המדינה והקמת הממשלה הקיצונית והחשוכה ביותר מקום המדינה", שהגישה סיעת יש עתיד תמכו רק 50 חברי כנסת מול 61 שהתנגדו.

בהצעה "ממשלת פירוק על מלא – ממשלה בתהליך הקמתה מפרקת לרסיסים את משרדי הממשלה ומוסדות המדינה" שהגישה סיעת המחנה הממלכתי תמכו רק 50 חברי כנסת מול 61 שהתנגדו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר