75 שנות עוינות

בדרך לחתימת הסכם שלום היסטורי בין ישראל לסודאן

שר חוץ אלי כהן ערך היום ביקור מדיני היסטורי בחרטום, בירת סודאן, במהלכו נפגש עם נשיא מועצת המעבר, הגנרל עבד אל-פתח אל בורהאן במטרה לחתום על הסכם שלום (מדיני)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: דוברות משרד החוץ)

שר החוץ אלי כהן קיים היום (חמישי) ביקור מדיני היסטורי בחרטום בירת סודאן, במטרה לחתום על הסכם שלום עם סודן השנה. במהלך הביקור, אשר קיבל את ברכת ארצות הברית, סיכמו הצדדים את נוסח ההסכם. טקס החתימה צפוי להתקיים לאחר העברת השלטון בסודאן לממשלה אזרחית שתוקם במסגרת תהליך המעבר המתנהל במדינה.

סודאן תהיה המדינה הרביעית שתחתום על הסכם שלום עם ישראל כחלק מהסכמי אברהם, לאחר הסכמי השלום הוותיקים יותר עם מצרים וירדן.

סודאן, אשר שוכנת במיקום אסטרטגי לחופי הים האדום, היא המדינה השלישית בגודלה באפריקה (בשטח של 1.8 מיליון קמ״ר) ואוכלוסייתה מונה כ-47 מיליון תושבים. סודאן לחמה בעבר לצד מדינות ערב במלחמת העצמאות ובמלחמת ששת הימים, סייעה בהעברת נשק לחמאס ובה נערכה ועידת חרטום של הליגה הערבית שקבעה את שלושת הלאווים: לא להכרה בישראל, לא למשא ומתן עם ישראל ולא לשלום עם ישראל. כינון היחסים עם סודאן שם סוף ל-75 שנה של עוינות.

במהלך הביקור, נפגש שר החוץ כהן עם נשיא מועצת המעבר הגנרל עבד אל-פתח אל בורהאן, ועם הצמרת המדינית במדינה, ודן איתם בצעדים לקראת חתימה קרובה על הסכם השלום בין ישראל לסודאן.

על פי התוכנית יתקיים טקס החתימה על הסכם השלום בעוד מספר חודשים, לאחר כינון ממשלה אזרחית שתוקם במסגרת תהליך המעבר המתנהל במדינה.

שר החוץ אלי כהן ביקר בסודאן בראש משלחת בכירה הכוללת את מנכ"ל משרד החוץ, רונן לוי, סמנכ"ל אפריקה במשרד החוץ, שרון בר-לי, ראשת מש"ב (סוכנות הסיוע הלאומית של ישראל, במשרד החוץ), עינת שלאין והיועץ המשפטי של משרד החוץ, ד"ר טל בקר.

שר החוץ כהן קידם את הסכם השלום עם סודאן עם ארה״ב ודן בנושא עם מזכיר המדינה בלינקן והיועץ לביטחון לאומי סאליבן שנתנו את ברכתם והבטיחו את הירתמותם להשלמת התהליך.

בדיונים בין המשלחות העלה שר החוץ את הרצון הישראלי לסייע במאמצי הפיתוח של סודאן לטובת העם הסודאני במגוון תחומים אזרחיים בהם בטחון מזון, ניהול משאבי מים, חקלאות ועוד.

שר החוץ כהן הציג בפני מארחיו תוכנית סיוע של משרד החוץ לסודאן אשר תתמקד בפרויקטים ובבניית יכולות בתחומי סיוע הומניטרי, טיהור מים ורפואה ציבורית.

לשכתו של ראש ממשלת המעבר של סודן עבד אל-פתאח אל בורהאן מסרה, כי "ראש המועצה השלטת נפגש היום במשרדו עם שר החוץ של ישראל אלי כהן ופמליה מלווה כדי לעסוק בדרכים לכינון יחסים בין המדינות".

עוד נאמר, כי "הפגישה עסקה בדרכים לבסס יחסים פורים ולחזק את שיתוף הפעולה בתחומי ביטחון, צבא, חקלאות, אנרגיה, בריאות ועוד. הצד הסודני ביקש מהצד הישראלי לחתור להגיע ליציבות בין ישראל לעם הפלסטיני".

שר החוץ אלי כהן אמר במסיבת העיתונאים בנתב"ג: "הביקור היום בסודן מניח את היסודות להסכם שלום היסטורי עם מדינה ערבית ומוסלמית אסטרטגית. הסכם השלום בין ישראל לסודן יקדם את היציבות האזורית ויתרום לביטחון הלאומי של מדינת ישראל.

חתימת הסכם השלום תפתח פתח לכינון יחסים עם מדינות נוספות ביבשת אפריקה וחיזוק הקשרים הקיימים עם מדינות היבשת. הקשר של מדינות אפריקה עם ישראל הוא אינטרס משותף לנו ולמדינות היבשת. ישראל היא שותפה משמעותית, זה שנים רבות, בתהליכי הפיתוח במדינות אלו ובהתמודדות עם השלכות שינויי האקלים והאתגרים הכלכליים באפריקה.

חרטום בירת סודאן מוכרת בישראל כמקום בו החליטו מדינות ערב על שלושת הלאווים ההיסטוריים: לא לשלום עם ישראל, לא למשא ומתן עם ישראל ולא להכרה בישראל.

אנחנו בונים עם הסודאנים מציאות חדשה בה שלושת הלאוים, יהפכו לשלושת הכנים: כן למשא ומתן בין ישראל לסודאן, כן להכרה בישראל וכן לשלום בין המדינות ובין העמים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר