אלו התנאים שלו לפשרה | צפו

לפיד מקשיח עמדות: "נכון, ניצחתם, אם אתם רוצים פשרה - תעצרו את החקיקה לחודשיים"

לאחר ההודעה של לוין ורוטמן, כי החקיקה תימשך, ראש האופוזיציה ח"כ לפיד, עלה לנאום במליאת הכנסת והציג את המתווה שלו, שאם הוא יקוים הוא יסכים לפשרה | מלבד הדרישה לעצור את החקיקה לחודשיים, לפיד דורש להקים ועדה בראשות הנשיא הרצוג - שתעבוד כפי דרישתו | בקואליציה מתנגדים: "למה חודשיים ולא שנתיים?" (חדשות בארץ)

קובי אטינגר | כיכר השבת |
לפיד, היום במליאה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת | וידיאו: ערוץ כנסת)

ראש האופוזיציה חבר הכנסת יאיר לפיד, נשא כעת (רביעי) נאום במליאת הכנסת, בו הוא הקשיח את עמדותיו והציג מה הם הקווים האדומים ולאיזו פשרה הוא כן מסכים.

כזכור, מוקדם יותר היום דווח ב'כיכר השבת', כי בקואליציה החליטו על דחיית ההצבעות בשלושה חוקים. לפיד מיהר לברך על המהלך.

אך שר המשפטים לוין וח"כ שמחה רוטמן מיהרו להגיב וטענו, "החוקים שהורדו היום אינם שייכים לחקיקת הרפורמה המשפטית שמתנהלת בוועדת חוקה, והורדו לפי החלטה של חברי הכנסת המציעים אותם. חקיקת הרפורמה המשפטית נמשכת בלי הפסקה. ועדת החוקה תמשיך לדון כמתוכנן ביום ראשון. ביום שני יעלה החוק שאושר בוועדת חוקה להצבעה במליאה בקריאה ראשונה, כפי שתוכנן מראש".

כעבור שעה קלה כאמור, לפיד עלה לנאום במליאת הכנסת והציג את התוכנית שלו, בקואליציה מיהרו להבהיר: "הקפאת חקיקה לחודשיים? זה לא יעלה על הדעת". חה"כ דנון הגיב: "למה רק חודשיים, אולי שנתיים?".

העיתונאי חגי סגל כתב: "לפיד לא רוצה שום פשרה, הוא רוצה להפיל את הממשלה", בנו, העיתונאי עמית כתב: "לפיד דואג שגם אם יסכימו זה לא יקרה".

"ביום שני היתה פה בירושלים הפגנת ענק. מפגן של עוצמה ופטריוטיות ומחוייבות אזרחית. בעקבות ההפגנה שר המשפטים יריב לוין זומן לראש הממשלה נתניהו. הם קיימו דיון חירום ארוך, אמרו שהם ישבו ארבע שעות. כך צריך. אנחנו במצב חירום. אנחנו נמצאים בעיצומו של המשבר הלאומי הגדול בתולדות המדינה. המשבר הזה כבר פוגע בכלכלה. בכירי המערכת הבנקאית הסבירו אתמול לשר האוצר שהכסף כבר בורח מישראל. זה יפגע בפרנסה של כל אזרח ישראלי. המשבר פוגע בבטחון הלאומי. יותר מכל - עצם הרעיון שאנחנו עם אחד נמצא בסכנה".

לדברי ראש האופוזיציה: "לממשלה יש אחריות. עם הכוח באה האחריות. לחזק את הכלכלה, לחזק את הבטחון, לחזק את אחדות העם. הממשלה הזו עושה בדיוק את ההיפך. נתניהו ולוין הביאו את זה עלינו, ראוי שהם יקיימו על זה דיון חירום. רק שאחרי ארבע שעות של דיון חירום, הם עשו מה שהם עושים תמיד: במקום לעשות משהו מהותי, אמיתי, אל מול משבר לאומי, הם המציאו עוד תרגיל ביחסי ציבור. לוין ורוטמן הודיעו בדרמטיות מזוייפת שהם מזמינים את האופוזיציה לדיון לילי אצל הנשיא. הם ידעו כמובן שזו הצעה ריקה מתוכן. הרי לא רק אני, גם הנשיא אמר להם מראש - הם צריכים קודם להודיע שהם עוצרים את החקיקה לפני קריאה ראשונה. הם לא עשו את זה, כי כל מה שעניין אותם זו ההודעה לתקשורת. הם אפילו לא טרחו לעדכן מראש את הנשיא שהם מזמינים את עצמם אליו הביתה, שזה לא מאוד מנומס".

תוכנית העבודה שהציג לפיד

"אז כדי לקדם הידברות לאומית", טען לפיד, "כדי שלא נקרע לשני עמים, אני רוצה לשים כאן על השולחן איך נראה הליך תקין. מה פירוש ועדה נשיאותית, איך היא אמורה לעבוד. נקודת הפתיחה היא הודעה על עצירת החקיקה ל-60 יום לפני הקריאה הראשונה, כדי לאפשר לנשיא להוביל את התהליך. 60 יום זה הרף עין בחיי הדמוקרטיה. 74 שנה חיכינו, לא יקרה שום דבר אם זה ייקח עוד כמה שבועות שבזכותם נציל את עם ישראל ממשבר נורא".

עוד אמר לפיד: "ב-60 הימים האלה, הנשיא יקים צוות מקצועי בראשותו שיוביל דיון לאומי, במשכן הנשיא, שיתחיל קודם כל ביצירת תשתית מקצועית. הנשיא יזמין אליו את פורום קהלת ואת המכון הישראלי לדמוקרטיה, את מכון "תכלית", ואת המכון למדיניות העם היהודי, מומחים למשפט חוקתי מהאקדמיה - ויגבש איתם נייר עמדה ראשוני, שישרטט את ההסכמות ואת חילוקי הדיעות. במהלך גיבוש נייר העמדה הזה הנשיא יזמן גם את נגיד בנק ישראל והכלכלנית הראשית באוצר, את הרמטכ"ל ואת ראשי מערכת הבטחון, כדי למנוע מצב שבו החקיקה תגרום לנזק כלכלי ובטחוני. כרגע אין תהליך כזה, שבו יש בחינה מעמיקה של ההשלכות הכלכליות והבטחוניות".

עוד אמר לפיד: "בשלב הבא, הנשיא יזמין אליו את נציגי המערכת המשפטית, בראש ובראשונה את נשיאת העליון, כבוד השופטת אסתר חיות, שופטים עליונים בהווה ובעבר ואת היועצת המשפטית לממשלה, כדי לקבל מהם את תגובתם ועמדתם על נייר העמדה שגובש. בשלב הבא, הנשיא יזמין אליו - בנפרד - את נציגי הקואליציה ונציגי האופוזיציה כדי לקבל את הערותיהם על הנייר. רק לאחר מכן יגבש צוות הנשיא את הצעתו".

"ההצעה הזו", הסביר לפיד: "תונח לעיון בפני הציבור הישראלי ואז הנשיא יזמין אליו פעם נוספת את נציגי הקואליציה והאופוזיציה, הפעם ביחד, כדי לקיים משא ומתן רצוף בתיווכו שיוביל לרפורמה אמיתית, מוסכמת, שלא תפרק את הדמוקרטיה ואת הפרדת הרשויות, אלא תחזק אותה. כך צריך להתנהל הליך רציני בנושא רציני, בניגוד להליך החפוז, חסר האחריות, המוטה וההרסני שמתנהל היום בכנסת. אמרתי פעמים רבות במהלך השנים וגם בשבועות האחרונים, אין מערכת שאין מה לתקן בה ולשפר בה, ובכלל זה המערכת המשפטית. אלא שאם רוצים לתקן, צריך לתקן בהליך תקין".

"אתמול בלילה", טען לפיד, "ישבתי עם הנשיא הרצוג וקיימנו על הנושא דיון מעמיק, לא בפעם הראשונה. הנשיא הרצוג הוא הנשיא שנבחר ברוב הגדול ביותר בתולדות הבית. הוא מקובל על שני צידי הבית והוא גם משפטן מוכשר. אם הוא יוביל את התהליך, אולי אף אחד לא יקבל את כל מה שהוא רוצה, אבל כולנו נקבל יותר. זה יהיה מתווה בר קיימא, הממשלה הבאה לא תרגיש שחובתה לבטל אותו מיד. אחדות עם ישראל והדמוקרטיה הישראלית ינצלו. חברי בקואליציה, נצחתם בבחירות. איש אינו טוען אחרת. אבל נצחון בבחירות לא הופך כל מעשה שלכם לחוקי. אתם לא יכולים מחר בבוקר להעביר חוק שאומר שלנשים אסור לצאת מהבית, אתם לא יכולים להעביר חוק שלמצביעי ש"ס מותר לעבור באור אדום, ואתם לא יכולים להעביר חוק שמבטל את הפרדת הרשויות ואת הדמוקרטיה הישראלית. מאות אלפי אנשים עלו ביום שני לירושלים. האנשים האלה הם ציונים, הם פטריוטים, הם מלאים באהבת ישראל. האנשים האלה הם משרתי המדינה ונאמניה, וגם מפתחיה ובוניה. הם באו להגיד לממשלה שהם לא ישתקו ולא יישבו מן הצד וייראו איך ישראל הופכת לדיקטטורה".

"אנחנו אזרחים שומרי חוק", המשיך לפיד: "אבל אנחנו גם אנשים ששומרים על הילדים שלהם, על המדינה שלהם, ועל הדמוקרטיה שלהם. אם הממשלה רוצה לעשות שינוי, היא צריכה את אמון העם. היא צריכה הליך נקי והגון, לא הליך שמושפע מהאינטרסים והבעיות האישיות של חשוד בפלילים ועבריין מורשע. בפני החברה הישראלית עומדות היום שתי אפשרויות, אחת טובה ואחת רעה. אנחנו יכולים להמשיך מכאן כעם אחד, כחברה אחת, כאנשים שיש להם חילוקי דיעות אבל מעל הכל יש להם טוב משותף. או שאנחנו יכולים לא להמשיך. או שהממשלה הזו תפרק במו ידיה את הרעיון של אחדות עם ישראל. במו ידיה תגרום לקרע שלא נצליח לאחות אותו, לפצע שלא יחלים, לפירוק החיים המשותפים שלנו. כולנו צריכים לתת הזדמנות לנשיא להוביל תהליך ראוי, שקוף ומקצועי, שבסופו תהיה לנו מערכת שלטונית יעילה יותר, הפרדת רשויות טובה יותר, ובעיקר נמשיך להיות עם אחד".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר