מכה לפשרה?

מטרפדים את מאמצי הנשיא: לפיד וגנץ מודיעים; "נתניהו צריך להודיע על עצירה מוחלטת"

מוקדם יותר היום פורסם על מאמצי הנשיא בניסיון להגיע לפשרה מוסכמת בנושא הרפורמה המשפטית - בה היו מעורבים ראשי רשויות ועוד | אך בהודעה המשותפת שיצאה מטעמם של לפיד וגנץ, נדמה שהם מנסים למנוע את הפשרה ודורשים עצירה מוחלטת של החקיקה (חדשות בארץ)

גנץ ולפיד | ארכיון (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

בהודעה משותפת שיצאה לפני דקות (שני) מטעמם של ראשי מחנה השמאל - יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, ויו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, נדמה כי הם מנסים למנוע את מאמצי התיווך של נשיא המדינה.

בפתח ההודעה המשותפת כתבו השניים: "כל הושטת יד שלנו למען אחדות ישראל נתקלה בדריסה וסירוב. ישראל ניצבת בפתחו של מצב חירום לאומי, ונתניהו מסרב לעצור".

השניים הוסיפו וכתבו: "אנו מכבדים ומעריכים מאוד את מאמצי נשיא המדינה להגעה להידברות והסכמות רחבות. אך כדי להגיע להידברות כנה ואפקטיבית שתביא לשמירה על הדמוקרטיה ועל אחדות העם.

לדברי השניים, "על נתניהו להודיע על עצירה מוחלטת, מקיפה ואמיתית של תהליך החקיקה. כל הניסיונות לקיצורי דרך הם דריסה של הידברות אמיתית".

כזכור, מוקדם יותר היום דווח ב'כיכר השבת', כי נשיא המדינה יצחק הרצוג כינס היום כ-100 ראשי ערים ומועצות מקומיות לשיחה בנושא הפילוג והקרע שנוצר על ידי מחאות השמאל כנגד הרפורמה במערכת המשפט אותה מובילים שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה של הכנסת שמחה רוטמן.

בפגישה, טען הנשיא כי בשיחות אותן הוא מקיים עם ראשי מפלגות הקואליציה והאופוזיציה מאחורי הקלעים, כבר הושגו הבנות בין הצדדים על מתווה פשרה אותו הציג בפניהם וכל שנותר הוא גילוי אחריות לאומית מצד המנהיגים.

"אנחנו קרובים מתמיד להסכם" אמר הנשיא: "יש הסכמות מאחורי הקלעים על רוב הדברים. עכשיו זה תלוי במנהיגות הלאומית שלנו, בקואליציה ובאופוזיציה, שיצליחו להתעלות לגודל הרגע, שיבינו את האלטרנטיבה הנוראה שצופנת בחובה הסיטואציה מעבר לדלת ושישימו את המדינה ואת האזרחים מעל הכול. שיממשו את הרגע החוקתי המכונן הזה שאנחנו נמצאים בפניו ויכולים לממש אותו" הוסיף.

הרצוג הרחיב מעט על אופי המתווה עליו הסכימו לדבריו ראשי המפלגות משני צידי המפה הפוליטית: "המתווה שאני פועל לגבש נותן מענים לשני הצדדים, לשאיפות של שני הצדדים. הוא כולל גיוון של הרשות השופטת, ושיקוף נרחב של מגוןן הדעות והקהילות".

הרצוג הוסיף להרחיב: "המתווה מניח יסודות חוקתיים חשובים והיסטוריים, הוא מעגן מבנה בריא של איזון בין הרשויות, הוא שומר על הדמוקרטיה ועל זכויות האדם מכל משמר. ועל עצמאות ואי תלות של מערכת המשפט. הוא שומר על על המיעוטים בתוכנו, ושומר על מדינת ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית על בסיס עקרונות מגילת העצמאות".

ראש עיריית באר שבע רוביק דנילוביץ' הגיב למתווה הנשיא ואמר כי לאף אחד אין מטרה במלחמת אזרחים: "אפשר להגיע להבנות ולהסכמות, אדוני הנשיא אתה לא לבד במערכה. יש פה אחריות של כולם, תושבי המדינה מסתכלים עליך אבל הם גם מסתכלים עלינו. שים מתווה על השולחן, אנחנו נגבה אותך. אנחנו יחד איתך".

גם יושב ראש מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין חיים ביבס (הליכוד) הגיב לנשיא ואמר כי חובה על כולם לעצור את הטירוף: "שום הישג לא ייזקף לזכות הנהגת המדינה אם תהיה פה מלחמת אחים. האחדות יוצרת חוסן. מה שמאחד אותנו זה הערבות ההדדית, שאין לה תנאים וגבולות ואנחנו פסע מלאבד אותה".

ביבס פנה למנהיגים הציבוריים: "אני קורא למנהיגים משני הצדדים לעצור ולקחת אחריות למצב. הגענו לחזק תהליך הידברות מיידי ולקרוא לכל מנהיגי המדינה לקחת אחריות, לעזוב את הכול, להגיע לבית הנשיא ולפתור את הבעיה. כל העיניים נשואות אליכם".

בכינוס השתתפו גם מנהיגים המעוניינים בהמשך הכאוס. ראש עיריית הוד השרון, אמיר כוכבי קרא לצדדים שלא להתפשר: "אף אחד לא יוצא להפגין בגלל הרכב ועדה למינוי שופטים. מאות אלפי הישראליות והישראלים שיוצאים לרחובות להשמיע את קולם, עושים זאת בגלל התחושה הקשה שהממשלה משתמשת בכוחה בצורה אלימה ודורסנית כדי לשנות את אורחות חייהם בכל"."

כוכבי הוסיף לנפנף באופי המפגינים: "אם האזרחים שחוששים לאופי חייהם - הטייסים, השריונרים, החובלות, הרופאים, נשות ואנשי ההיי טק, ירגישו שגם אנחנו מנסים למרוח אותם, שכרנו יהיה בהפסד גדול. עלינו להבין את הכאב והחשש שלהם ולפעול כדי שכל פשרה שלא תהיה, לא תאפשר שינוי משטרי שישנה את חוקי המשחק תוך כדי המשחק".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר