מתנגדים לפשרת הקואליציה

לפיד וגנץ: "חייבים לעצור את האסון, שופטים לא יהיו שפוטים"

"גם אם תיעצר החקיקה - לא ניכנס לחדר כשהוועדה לבחירת שופטים לא מונחת על שולחן הדיונים - זה הכל או כלום", אמר היום גנץ בנוגע לפשרה שהושגה בקואליציה | לפיד: "אם החוק הזה עובר, ישראל מפסיקה להיות מדינה דמוקרטית" (חדשות)

קובי אטינגר | כיכר השבת |
גנץ ולפיד, היום (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת • וידיאו: ערוץ כנסת)

שני ראשי גוש השמאל-מרכז, חברי הכנסת בני גנץ ויאיר לפיד, הבהירו היום (שני) כי הם מתנגדים למתווה המרוכך של הרפורמה המשפטית שהציגה הקואליציה.

גנץ פתח את נאומו ואמר: "למה נתניהו מוכן לפרק את הדמוקרטיה בשביל לבחור שני שופטים? זו טקטיקה – החרבת הדמוקרטיה בשיטת הסלאמי כדי להקטין את המחאה הציבורית, הכלכלית והבינלאומית. קודם ניקח את השופטים – אחר כך את כל אדני הדמוקרטיה. מה שעל הפרק זו לא פשרה חד צדדית – זו התנתקות חד צדדית מהדמוקרטיה וערכי מדינת ישראל".

לדברי גנץ: "אין כזה דבר פשרה חד צדדית, בפשרה יש צד שמתפשרים איתו. המחנה הממלכתי ואני דוחים את הצעת הקואליציה באופן חד וברור וקוראים לעצור הכל, ולהיכנס להידברות על בסיס מתווה הנשיא. לדון ברפורמה כוללת ולא בהפיכה משטרית בשלבים. אני מודיע, שגם אם תופסק החקיקה בפגרה, לא ניכנס לחדר כשהוועדה לבחירת שופטים לא מונחת על שולחן הדיונים. לא יהיה שיח על הסכמות בנפרד, כשבחירת השופטים היא פוליטית וחד צדדית. זה הכל או כלום".

דבריו של גנץ

"האמירה שבחירת שופטים באופן פוליטי", טען גנץ, "תגביר את האמון במערכת המשפט תלושה מהמציאות. שופטים שיבחרו בשליטה פוליטית לא יזכו באמון הציבור. אני קורא לכל משפטן הגון להסיר את מועמדותו לתפקיד שופט בעליון אם החקיקה תעבור, ולא להסכים להתמנות כשאות קין פוליטי על מצחו ועל פסיקותיו. לא להסכים להתמנות כשופט מטעם הקואליציה – במקום כשופט של מדינת ישראל. כשנחליף את הממשלה נתקן ונאזן מחדש את השיטה לבחירת השופטים ונשיא בית המשפט העליון".

גנץ טען, כי "מתנות, נבצרות, התגברות, השתלטות על בחירת שופטים ויועמ"שים, השתלטות על מח"ש, השתלטות על ועדת הבחירות, השתלטות על המשטרה, חוק צרפתי, חוק לדרעי, חוק להשתמטות.. לא מאבק ביוקר המחיה ולא משילות. לא איראן, לא רמדאן ולא בית לבן. סדר העדיפויות של הממשלה הזו מסוכן. אנחנו בתהליך של התנתקות חד צדדית בין חלקי העם והתרחקות מסוכנת מהברית שלנו עם ארצות הברית שמבוססת על ערכים משותפים. אני מודה שאני מפחד לחשוב מה יהיה ביום הזיכרון הזה ואני קרוב להתחנן בפני נתניהו שיעצור".

לסיום אמר ראש הממשלה חלופי לשעבר: "מה יעמוד לנגד עיני חלק גדול מהמשפחות השכולות בצפירה? האם יהיו משפחות שיגידו לעצמן שהקורבן שלהן לא היה שווה את המחיר? מחאות יגיעו חלילה לבתי הקברות? אחים לנשק יפרדו? מה יהיה על הברית הערכית ביננו? המחשבה על כך מעבירה בי צמרמורת, ומדירה שינה מעיני. את שנת ה-75 נציין באווירת אבל וקרע נוראי. במקום להפוך אויב לאוהב, אנחנו הופכים אוהב לאויב".

הנאום של לפיד

ראש הממשלה לשעבר ח"כ יאיר לפיד עלה אף הוא לנאום בפתח ישיבת סיעתו בכנסת ואמר: "הקואליציה החליטה בלילה שהיא מעבירה את החקיקה שתאפשר לה לשלוט בוועדה למינוי שופטים. הם ימנו את הנשיא הבא של בית המשפט העליון. במקום שופטים, יהיו להם שפוטים. זו לא פשרה, זו השתלטות פוליטית עויינת על מערכת המשפט. זה מה שהם תכננו מהרגע הראשון. זה מה שהזהרנו מפניו מהרגע הראשון".

"הוועדה לבחירת שופטים", טען לפיד, "היא המוקד של ההפיכה המשטרית שהם מחוללים כאן. אם הם שולטים בשופטים, אז אין הפרדת רשויות, ואין בית משפט עצמאי, וישראל היא לא דמוקרטיה. ברגע שיעבור השינוי בוועדה למינוי שופטים, אנחנו נעתור נגדו לבג"ץ. הבסיס לעתירה יהיה פשוט: אם החוק הזה עובר, ישראל מפסיקה להיות מדינה דמוקרטית. המחנה הליברלי פשוט לא מוכן לחיות במדינה לא דמוקרטית. מאות אלפי פטריוטים ישראלים ימשיכו לצאת לרחובות. אנחנו נמשיך להיאבק פה בכנסת. לא ניתן לזה לקרות".

דבריו של לפיד

לטענת לפיד: "הודענו מהיום הראשון שאנחנו בעד הידברות, הודענו שאנחנו מקבלים את מתווה הנשיא. אבל לא נשתף פעולה עם תרגילים ריקים של יחסי ציבור. הממשלה אמרה לנו הלילה, אנחנו נעשה מינויים פוליטיים לבית המשפט העליון, אנחנו נוודא שבית המשפט הופך למשרת כנוע של השלטון, אנחנו נדרוס את כולכם, ואז נשב לדבר אתכם על זה שנדרסתם".

עוד אמר לפיד: "הם ממשיכים פה בכנסת לחוקק בלי מעצורים. התחייבו לחרדים להעביר את פסקת ההתגברות לפני התקציב. ממשיכים גם היום עם חוק הנבצרות ועם חוק דרעי ועם חוק המתנות – שהוא פשוט חוק השוחד. זה היתר חוקי לקחת שוחד".

לסיום הבהיר לפיד: "אם הממשלה רוצה לעצור את הרס הכלכלה, את הפגיעה הקשה בבטחון, את ריסוק המעמד הבינלאומי של ישראל, ובעיקר את הקרע בעם - שתעצור באמת. רוצים לדבר? בואו נדבר באמת, ונביא לעם ישראל חוקה המבוססת על מגילת העצמאות שתביא למדינה הכואבת שלנו תיקון אמיתי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר