העימות בין הבכירים נחשף

החשש של נתניהו: שר הביטחון יואב גלנט יתפטר

המתווה המרוכך של הקואליציה לפשרה ברפורמה המשפטית - מצליח להרגיז את שני הצדדים. אך כעת נחשף, כי ראש הממשלה מנסה להגיע לפשרה מקובלת, בשל האיום ששיגר שר הביטחון יואב גלנט (חדשות, משפט)

יוני גבאי | כיכר השבת |
גלנט ונתניהו בימים אחרים (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)

מאחורי הקלעים להשגת הפשרה נחשף: ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנאסר עליו על ידי היועצת המשפטית לממשלה להתערב בכל מה שקשור לרפורמה המשפטית, הבהיר אתמול (ראשון) בפגישת ראשי הקואליציה שפניו לפשרה ברפורמה ולאחר חצות, פורסם המתווה המרוכך של ראשי הקואליציה.

על פי דיווחו של עמית סגל, התרחשה דרמה מאחור הקלעים בין ראש הממשלה נתניהו לבין שר הביטחון שלו יואב גלנט.

על פי הדיווח, גלנט הסביר לנתניהו את הרוח השורה בצבא - רוח קשה מאוד ולוחמנית וזאת בשל חוסר הרצון הקואליציוני להגיע לפשרה מוסכמת.

נתניהו העריך, כי במידה והקואליציה לא תגיע לפשרה, גלנט יתפטר מתפקידו. אך מנגד, נתניהו נמצא בבעיה, שכן אם יגיעו לפשרה שלא תהיה מקובלת על השר יריב לוין - מוביל הרפורמה, הוא גם יתפטר.

זו כנראה הסיבה המרכזית להצעת הפשרה שהציעה הקואליציה, אם כי עד כה לא ברור כלל שהיא תתקבל בקרב המפגינים וראשי האופוזיציה, וכן טרם ברור האם מתווה הריכוך יהיה מקובל על השר גלנט שכאמור מודאג מאוד ממחאות אנשי המילואים - כאשר אנו רואים שרוב המפגינים לא רוצים לקבל את מתווה הפשרה החדש.

כזכור, המשבר עם אנשי המילואים הגיע השבוע לנקודת רתיחה גדולה, כאשר עשרות טייסים במיל' הודיעו שלא יתייצבו לשירות מילואים - דבר שמעורר דאגה רבה בקרב צה"ל וראשי מערכת הביטחון.

מנגד, חברי כנסת רבים במפלגת הליכוד כבר הביעו הבוקר תרעומת גדולה על מתווה הפשרה המרוכך; "לא יצאנו לכל המהלך כדי למנות שני שופטים בעליון", אמר ח"כ מליביצקי וכמוהו הגיבו עוד רבים במפלגה.

העדכון המלא של רוטמן בנוסח הצעת חוק יסוד השפיטה

1. הועדה לבחירת שופטים תכלול 11 חברים: 3 שופטים, 3 שרים, 3 חכים מהקואליציה ו-2 מהאופוזיציה. הוצאנו את לשכת עורכי הדין מהוועדה (!) הרחבנו את הייצוג של נציגי הציבור (!) והענקנו ייצוג הולם ושווה לכל אחת משלוש הרשויות - שופטת מחוקקת ומבצעת.

2. בבחירה לעליון הנציגות של הרשות השופטת בוועדה תיוותר כפי שהיא כיום - נשיא העליון ושני שופטים שייבחרו על ידי חבר השופטים.

3. בבחירה לערכאות מחוזי ושלום, יוחלפו שני שופטי העליון בנשיאי מחוזי ושלום - הם ייבחרו על ידי נשיאי בתי המשפט ולא על ידי נשיאת העליון כפי הכוח המוחלט שהיה לה עד עכשיו. בבחירת שופטים לבתי הדין לעבודה ישב נשיא בית הדין הארצי במקום נשיא השלום.

4. בכל קדנציה, 2 המינויים הראשונים לעליון יהיו ברוב רגיל - כלומר ברוב של הקואליציה. המשמעות - בכל פעם שהעם ייצא לקלפי בבחירות הוא יבחר קואליציה שיהיה לה הכוח למנות 2 שופטים לעליון. החל מהמינוי השלישי והלאה לעליון יהיה צורך שיצביע בעד המינוי גם נציג אופוזיציה, ומהמינוי הרביעי והלאה גם נציג אחד מקרב השופטים - ככה אנו מונעים השתלטות פוליטית על הוועדה.

5. בבחירת שופטים לערכאות נמוכות - מחוזי ושלום - יידרש רוב של 7 חברים. המשמעות - לשופטים לא יהיה וטו, הם יצטרכו להגיע להסכמות עם הקואליציה.

6. לראשונה נקבע בחוק שיערך שימוע פומבי בוועדה לבחירת שופטים כך שכל עם ישראל יוכל לשמוע את עמדת המועמדים לעליון ולנהל דיון ציבורי ושקוף על עמדותיהם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר