63 בעד

יחזור לממשלה? "חוק דרעי 2" אושר בקריאה ראשונה בכנסת

במליאת הכנסת אושר הערב ברוב של 63 ח"כים "חוק דרעי 2", שיסלול את דרכו של יו"ר ש"ס אל שולחן הממשלה בחזרה. החוק ימנע מבג"ץ אפשרות לקיים ביקורת שיפוטית על מינוי שרים (חדשות פוליטיקה)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

מליאת הכנסת אישרה הערב (שני) בקריאה ראשונה את הצעת החוק, שלפיה בית המשפט, ואף בית משפט העליון, לא יוכל לקיים ביקורת שיפוטית על מינוי שרים. החוק זכה לכינוי "חוק דרעי 2", והוא אושר בתום דיון ארוך וסוער במליאה.

63 חברי כנסת תמכו בהצעה מול 55 שהתנגדו והיא תוחזר לוועדה המיוחדת להכנה לקריאה שנייה ושלישית.

דרעי עצמו לא נכח במליאה בעת ההצבעה. בקואליציה מתכוונים לסיים את העברת החוק עוד במושב הנוכחי לפני חג הפסח.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "מינוי שרים על ידי ראש הממשלה ובאישורה של הכנסת, כמו גם ההחלטה על העברתם מכהונה, הן פעולות והכרעות המצויות ב'ליבת הפעילות הדמוקרטית'. בהתאם לסמכותה, קבעה הרשות המכוננת הסדר שלילי, ובו רשימה סגורה של תנאים לכשירותם של שרים לכהן כחברים בממשלה. סוגית כהונת שרים בממשלה נדונה בפסיקה לאורך השנים, שהוסיפה תנאים נוספים על אלו שקבע הרשות המכוננת. וזאת במסגרת "הלכת דרעי-פנחסי" אשר גרמה לחוסר ודאות במילוי רצון הבוחר ולעתים אף להכפפת רצון הבוחר לשיקול דעתו של בית המשפט.

"ניסיונות אחרים לתיקון הלכה זו בדרכים אחרות (לרבות התייחסות הרשות המכוננת להפסקת כהונת שר מחמת עבירה) לא צלחו. על כן נדרשה הרשות המכוננת להבהיר כי בעניין זהות שרים, מינויים והעברתם מכהונה, בית המשפט לא יבחן את אופן הפעלת שיקול הדעת של הגורם הממנה, הממונה או המאשר – במעשה או במחדל".

ח"כ אופיר כץ הציג את ההצעה ואמר: "אנו מאמינים שההצעה תחזק את מעמדה של הרשות השופטת, שתשוב ותתמקד באותם תחומים בהם יש לה עדיפות ויתרון על פני הרשויות האחרות, ולא תסיג את גבול הרשות המחוקקת.

"אני חושב שהתיקונים הרבים להצעת החוק, התהפוכות שעברה לאור הערות הייעוץ המשפטי והערות שנשמעו באולם הוועדה, ממחישות את החשיבות הרבה של הדיון הפרלמנטרי שקיימנו, את הרצינות בה לקחנו כולנו, כל חברי הוועדה, את המשימה שלנו כחברים ברשות המכוננת הישראלית."

ח"כ גדעון סער: "מה מניע את כל התיקונים האלה? האם זו ראייה קונסטיטוציונית רחבה, איזה תובנות עמוקות לשיפור ולשינוי שיטת הממשל שלנו? רק אינטרסים אישיים. החוק שאנחנו דנים עכשיו – מטרתו שקופה, לנסות לדאוג לאדם אחד שבג"ץ פסל את מינויו לשר, בכל זאת להתמנות לשר, על אף הפסיקה."

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר