דעה: חילונים, מה אתם רוצים מנתניהו?

את מענק הבטחת ההכנסה לאברכים לא המציאו ראש הממשלה בנימין נתניהו או שר האוצר יובל שטייניץ. ירח טוקר בעקבות חוק האברכים

ירח טוקר | כיכר השבת |
חרדי עובד. יש חיה כזו (פלאש 90)

קל לעוות נתונים, קל עוד יותר כשמדובר בחרדים, ובוודאי כשהרקע הוא תקציב ממשלתי.

את מענק הבטחת ההכנסה לאברכים לא המציאו ראש הממשלה בנימין נתניהו או שר האוצר יובל שטייניץ - שאליהם מופנית האש. זה עשרות שנים ישראל מסייעת לאותה קבוצת אוכלוסייה מהחלשות במדינה. את הסיוע הזה, לא שקל פחות, נתן גם אהוד ברק בעת ישב על כיסא ראש הממשלה. כך גם יצחק רבין, אהוד אולמרט, אריאל שרון והקודמים להם.

על אף הארטילריה התקשורתית נגד הצעת החוק, ראוי כי ייאמר - אין בהצעת החוק שהוגשה בשבוע שעבר אף בקשה לתוספת תקציבית. אין כוונה או רצון להוסיף שקל אחד לאותו תקציב שנתנו גם ציפי לבני וחבריה רק לפני כמה שנים. אין כל שינוי מהמצב שקיים כבר עשרות שנים. מה שהיה - הוא שיהיה. אך מה זה משנה? חרדים ותקציבים כשהם באים יחד - חסרה רק הכותרת. הנאומים כבר מוכנים.

ואולם ראוי היה להבהיר שתי נקודות עיקריות. ראשית, הטענות בדבר העובדה כי החוק הוא חוק עוקף בג"ץ אינן אלא ההפך המוחלט של העובדות. החוק הוגש בהוראתה של נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, שציינה בפסיקתה כי הבעיה העיקרית היא לא עצם התמיכה, אלא שיש לגבות אותה בחוק ולא לבצעה דרך תקנה תקציבית. זהו חוק עוקף בג"ץ? זהו חוק שעתיד להיחקק בהוראתו הישירה של בג"ץ. אילולא פסיקתה של ביניש, המצב אמור היה להימשך כפי שנמשך עשרות שנים.

שנית, היו שחיברו את העניין לעידוד התעסוקה. קיצוץ בהבטחת הכנסה לא יעלה ולא יוריד. מדובר בכמה אלפי איש בלבד שעומדים בקריטריונים המחמירים ביותר. גם אם הם לא יקבלו את הקצבה הממשלתית, הם לא יעזבו את לימוד התורה. זוהי אידיאולוגיית חייהם והם לא יוותרו עליה. אך חוסנה של מדינה, בוודאי כזו המבקשת לאכוף על אזרחיה להצדיע ולומר כי היא מדינה יהודית, אינה רק בעידוד התעסוקה של אזרחיה, אלא לא פחות בסיוע שלה כריבון, כממשלה וכמדינה לאותם החלשים.

יותר מ-100 אלף איש מקבלים מהמדינה הבטחת הכנסה דרך הביטוח הלאומי ואיש אינו מציע לעצור זאת כדי שיחפשו עבודה; רבבות מתדפקים על דלתות לשכות התעסוקה במטרה למצוא עבודה וחלקם ממש דומעים מול הפקידה הקשוחה שאומרת להם "מצטערת, אין עבודה". לבוא ולטעון כי להמשיך לתת הבטחת הכנסה לאותם אלפים, כפי שעשתה המדינה עשרות שנים, הוא מה שישנה את התייחסות הממשלה לתעסוקה במדינה -היא דמגוגיה.

אם קיים רצון אמיתי לעידוד תעסוקת חרדים, לא חסרות שיטות ודרכים כדי לסייע לרבים מהם המחפשים ומעוניינים להצטרף למעגל העבודה ואינם מצליחים. קיצוץ בהבטחת ההכנסה אינה הדרך לכך.

הכותב הוא יועץ התקשורת של יו"ר ועדת הכספים

(המאמר פורסם בעיתון "דה מרקר")

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר