ראש המוסד לשעבר מדבר על הכל

דגן על חיסול מבחוח בדובאי: "מי שעשה זאת - לא נכשל"

בראיון נדיר לעיתון 'בקהילה', ראש המוסד מאיר דגן התייחס לחיסולו של מבחוח בדובאי: "כישלון? למה כישלון? מבחוח, כפי שאנו שומעים בתקשורת, מת מאוד וסיכוייו לקום בתחיית המתים קלושים למדי". על ההתנתקות: "היום התוצאות מדברות בעד עצמן אבל ייתכן שלשרון הייתה תכנית המשך" (פוליטי)

מישאל לוי | כיכר השבת |
דגן על רקע חיסול מבחוח (צילומים: פלאש 90 וארכיון)

ראש המוסד לשעבר, מאיר דגן, העניק ראיון ומקיף לשבועון החרדי 'בקהילה', על מגוון נושאים. 'כיכר השבת' מתכבד להגיש קטעים נבחרים מהראיון.

בפתח הראיון, מתייחס דגן לתמונה המפורסמת של סבו - מתקופת השואה. בתמונה, רב מזוקן עטוי טלית, ידיו מורמות באוויר ואגרופיו קמוצים. מסביבו עומדים חיילים גרמניים מצחקקים. אחד מהם מחזיק מוט גדול בידו והשני אקדח.

"זה סבא שלי", הוא אומר בקול חורק. "אבי אמי. הרב דב ארליך סלושני. התמונה הזו צולמה בעיר לוקוב שבמחוז לובלין, בשנת תש"ב (1942). זה קרה לאחר שהגרמנים סגרו את יהודי העיר בגטו. הם ערכו אקציה ושלחו את מרבית יהודי הגטו למחנה ההשמדה טרבלינקה. חלק אחר נרצח במקום. סבי כנראה נרצח עוד לפני שיהודי העיר נשלחו לטרבלינקה, זמן קצר לאחר הצילום הזה.

"מה שקרה הוא שאבי ביקר אחרי המלחמה בעיר ופולני צעיר בן העיר הביא לו את התמונות שנותרו מימי הגרמנים. אבי נדהם לראות בתמונות את חמיו, את הסבא שלי, רגעים אחדים לפני מותו. התמונה הזו של סבא זו התמונה היחידה שנותרה מכל משפחת אמי".

"היא נמצאת אצלי בחדר העבודה כאן, ובכל מקום אחר בו אני עובד. אני מסתכל על סבא שכורע שם, עטוף בטלית וידיו מורמות בהשפלה. מה שקרה שם בהחלט השפיע ומשפיע עליי. אסור לנו לשכוח את מה שהיה ועלינו לעשות הכול כדי שדבר כזה לא יחזור על עצמו".

סכנת איראן

לדגן משנה סדורה בנושא איראן. "אנו חייבים לעשות הכול כדי שלא תהיה לאיראנים יכולת גרעינית", הוא אומר, "יש מי שמציג מצג שווא שכביכול אם נתקוף לא תהיה לאיראן יכולת גרעינית. מדובר במצג שווא. אין לי בעיה מוסרית לתקוף את איראן. יש לנו את כל הזכות לעשות זאת אבל השאלה היא מה יקרה חמש דקות אחרי ההתקפה. ההתקפה תעצור את הפצצה? התוצאה היא רק שהמשטר האיראני יתחזק ויאמר לעם שלו: עכשיו יש לנו את הזכות לתקוף את ישראל".

"התוצאה תהיה מלחמה אזורית כאשר כל העם האיראני מאחורי המשטר האיסלמי והמשך פיתוח מואץ של הגרעין. כל אלה שטוענים שהתקיפה תעצור את הבעיה, טועים. המטרה לעצור. ואם ניתן לעשות זאת בדרך אחרת, שתעלה פחות חיי אדם, עלינו לנקוט בה".

כישלון ההתנתקות

על תוכנית ההתנתקות, אומר דגן: "לא הבעתי מעולם את דעתי עליה לא בעד ולא נגד. היום התוצאות מדברות בעד עצמן אבל ייתכן שלשרון הייתה תכנית המשך. לאחר ביצוע ההתנתקות אמורים היו לבוא צעדים נוספים ששרון תכנן לבצע. המהלך נעצר באמצע, לא ניתן פתרון למה שהתפתח שם. קמה ממשלה אחרת, החמאס עלה לשלטון בעזה והתוצאה היום בעייתית מאוד. לא הגיבו נכונה וכראוי לעלייתו של החמאס. גם הממשלה הזו לא מגיבה כראוי".

ומה דעתך על המדיניות היום כלפי החמאס?

"היום? יש בכלל מדיניות? אתה מזהה מדיניות? הם בעד החמאס? הם נגד? הם בעד להלחם בטרור שם? נגד? היום יש לממשלה מדיניות בנושא?"

חיסול מבחוח לא נכשל

לראשונה, מתייחס דגן לחיסול מבחוח בדובאי. המראיין שאל את דגן: הכישלון של חיסול בכיר החמאס מחמוד אל מבחוח באבו דאבי, שאירע כשאתה היית ראש המוסד, זעזע את הארגון כפי שקרה בחיסול הכושל של חאלד משעל בעמאן?

דגן השיב: "כישלון? למה כישלון? אל מבחוח, כפי שאנו שומעים מדיווחי התקשורת, מת מאוד וסיכוייו לקום בתחיית המתים קלושים למדי. אין לנו קשר לעניין. שלא תטעה. אני אומר כצופה מהצד, שמי שעשה זאת לא נכשל".

ובכל אופן סוכני מוסד לכאורה נחשפו, פרצופיהם נקלטו במצלמות האבטחה באבו דאבי ופורסמו ברחבי העולם.

"והתחולל נזק כשלהו? אז היו פרסומים. אז מה. מישהו נעצר?".

לא נעצר סוכן מוסד בפולין בעקבות הפרשה?

"היה מעצר של ישראלי, אם איני טועה, אך בלי קשר לפרשה הזו. אין קשר ולא היה קשר ואין אנו קשורים לפרשה".

מי שערך את המבצע הזה, לקח בחשבון שתיתכן חשיפה כה רבה ומסוכנת?

"אני לא יודע בקשר למבצע הזה. אין לנו קשר אליו ושלא תטעה. אבל אני כן יכול לומר לך שאני בטוח שכל מי שמתכנן מבצע מהסוג הזה מודע היטב לכך שהיום הכול מצולם ומוקלט. היום יש מצלמות בכל מקום ציבורי ופרטי. יש אפילו טלפונים שיכולים לצלם. כל מי שמתנהל היום יודע שהמצלמות מצלמות וצריך לקחת את זה בחשבון. אני לא בטוח בכלל שאותם מבצעים אלמוניים באבו דאבי לא ידעו מראש שפרצופיהם יכולים להיות מצולמים. לקחו זאת בחשבון ונקטו מראש אמצעים כדי למנוע מלפגוע בהם. עובדה היא שהם הצליחו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר