יש טיפול

בחילות והקאות בהריון? אין שום סיבה לסבול

בחילות והקאות הן מהתופעות הנפוצות ביותר במהלך תקופת ההיריון. המקור לתופעה הם השינויים ההורמונאליים החלים בגוף בתקופת ההיריון. עם זאת, חשוב לציין, שלא כל מצב של בחילה או הקאה קשור בהכרח להיריון (בריאות)

התופעה משפיעה בצורה משמעותית על התפקוד השוטף של ההרה, ועל מצבה הנפשי והכללי (צילום: שאטרסטוק)

למעלה מ-70% מהנשים ההרות יסבלו מ- NVP (בחילות והקאות בהריון) במהלך ההיריון בפרקי זמן שונים, וכעשרה אחוזים מהן יסבלו מ-NVP בצורה קשה מאד.

לתופעה זו השלכות מגוונות, החל מאי נוחות זמנית, דרך ביקורים בחדר מיון ואשפוזים, ירידה משמעותית במשקל, ועד למקרי קיצון כדוגמת הפלה.

מחקרים רפואיים מקיפים שנערכו ברחבי העולם לגבי אותן עשרה אחוזים של נשים הסובלות מבחילות ומהקאות בצורה קשה יותר, הראו כי התופעה משפיעה בצורה משמעותית על התפקוד השוטף של ההרה, ועל מצבה הנפשי והכללי.

בספרות הרפואית מובאים מספר גורמים המרמזים על סיכון מוגבר להופעת בחילות והקאות בהריון, ובהם: בחילות והקאות במהלך הריון קודם, רקע משפחתי, נטילת תרופות, גיל ומשקל.

קיימות מספר גישות טיפוליות. הראשונה בהן היא השיטה השמרנית, בה נוטים בדרך כלל הרופאים להתחיל: הקפדה על מנוחה, שינוי התזונה, שתיה מרובה ונטילת ויטמינים. אמנם אין מחקרים קליניים שמוכיחים יעילות לטיפול זה, אולם בטרם התחלת טיפול רפואי מעדיפים לנסות שיטה זו.

במידה והשינוי באורח החיים לא מועיל למטופלת, הרופאים ממליצים על טיפול תרופתי, נוגד בחילות והקאות כגון: דיקלקטין, פראמין וזופרן. אמנם פראמין וזופרן משמשים לטיפול בבחילות והקאות אך אינם מותווים לשימוש בהיריון.

לנשים הסובלות מבחילות והקאות חמורות ביותר, יינתן טיפול תוך ורידי באשפוז, למניעת התייבשות ולהשלמת חוסרי ויטמינים.

התרופה היחידה בארץ המיועדת לבחילות והקאות בהריון היא הדיקלקטין (או שמה בארה"ב – דיקלגיס), שזוכה להמלצת האיגודים הבין לאומיים המובילים בעולם בתחום המיילדות והגניקולוגיה. היא רשומה בFDA להתוויה זו, והיא מהתרופות היחידות בעולם כולו שזכו לדרגת הבטיחות הגבוהה ביותר בעולם מטעם הFDA – PREGNANCY CATEGORY A.

במחקרים שנערכו במרוצת השנים הוכחה יעילות הטיפול כגבוהה מאד, וההמלצה היא להתחיל את הטיפול מוקדם ככל הניתן, בכדי למנוע הידרדרות במצב המטופלת (אובדן משקל והתייבשות, המצריכים אשפוז).

כמו כן, בנייר העמדה הרשמי של החברה הישראלית לאם ולעובר משנת 2017, שאושר על ידי האיגוד הגניקולוגי וההסתדרות הרפואית, ההמלצה הטיפולית היא להתחיל את הטיפול בדיקלקטין כקו טיפול תרופתי ראשון.

בשנת 2016 הסתיים בהצלחה רישומה של תרופה חדשה בארה"ב, אף היא מבית היוצר של דיקלקטין , הנקראית "בונג'סטה" (Bonjesta). ב2018 החל בארה"ב שיווקה בפועל.

בשונה מהדיקלקטין, טבלית הבונג'סטה בנויה בצורה משופרת וחדשנית, ומתחילה לעבוד מידית ובמהירות. פיזור החומרים הפעילים בגוף נעשה מיד עם הנטילה , בצורה הדרגתית ולאורך זמן ובכך מפחית בחצי את כמות הכדורים שיש ליטול, בהשוואה לתרופה דיקלקטין.

בארה"ב, שם אושרה "בונג'סטה", מדווחים על היענות גבוהה יותר לטיפול בזכות הפחתת המינון היומי, לצד שמירה על איכות ובטיחות הטיפול. הכדור הנדון, בו החומרים הפעילים מטפלים בתופעת הבחילות וההקאות, הוכיח את יעילותו ובטיחותו במחקרים על 200,000 נשים, ונמצא כבר עשרות שנים בשימוש בטוח ויעיל של מעל 35 מיליוני נשים הרות ברחבי העולם.

התפתחות עולם הרפואה כיום עוזרת לאוכלוסייה בכלל, ולנשים בהריון בפרט, לא לוותר על איכות החיים, תוך שמירה והקפדה על בטיחות המטופלת, והשגת תוצאות טובות יותר מאי פעם.

ולכן, אין שום סיבה לסבול.

באם את סובלת מאחד מהתסמינים של NVP (בחילות והקאות בהריון), פני לרופא הנשים ותקבלי ממנו מידע על דרכי הטיפול המומלצות.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר